Full version: Enar
Pue
Köpte för nån vecka sedan 2st enar. Kallas väl Ellwoodii.
(chamaecyparis lawsoniana - Ellwoodii) ?

I allafall, undrar kan de överleva utomhus året om?
Läste nånstanns att man ska ta in dem, och sedan ta ut dem på våren OM de har lyckats överleva inne.

Men... ska man då gräva upp alla enar i hela skogen oxå eller? Menar ju, de överlever ju ute, borde inte dessa göra det?

Om jag nu gräver ner dem, planterar dem? Klarar de sej då?

Just nu står de på trappan och ser söta ut flirting.gif

Häls. Pue
ingrid fuxwall
Har själv planterat ut, men på våren men glömde vattna så alla överlevde inte whistling.gif
Pue
tummenupp.gif Okej.
Men när kan man plantera dem ute då?
Kan jag ha dem ute nu hela tiden tror du?

Kan ju inte annat än att testa egentligen... confused.gif
HelenJ
Chamaecyparis lawsoniana - Ellwoodii är inte en en utan en ädelcypress. Släktnamnet för en heter Juniperus på latin.

Du kan plantera ut dem när våren har kommit och tjälen har släppt. Skydda mot stark vårsol, och vattna rejält!

Mer info hittar du i den här länken: Den lilla julgranen

Edit: vill du inte ha dem inomhus över julen kan du naturligtvis plantera ut dem redan nu om det inte är tjäle. Vattna rejält!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pue @ 20-11-2008, 22:43) *
tummenupp.gif Okej.
Men när kan man plantera dem ute då?
Kan jag ha dem ute nu hela tiden tror du?

Kan ju inte annat än att testa egentligen... confused.gif

i zon 1-3(4?) kan du ha den ute , vill du spara den så plantera den nu . vill va i öst eller västläge . vattna tidigt på våren så den inte tjäletorkar . dom håller inte så länge om man har dom inne i rumstemp .
Pue
Så det jag har är en ädelcypress? fear.gif

Jo har redan vatt o kollat den länken slap.gif

Så man kan plantera dem ute nu?!
Fram me spaden! bravo.gif

CITAT (flaxss @ 20-11-2008, 22:49) *
i zon 1-3(4?) kan du ha den ute , vill du spara den så plantera den nu . vill va i öst eller västläge . vattna tidigt på våren så den inte tjäletorkar . dom håller inte så länge om man har dom inne i rumstemp .

Jihuu!
Jag ska ut o gräva ner dem! Öh ja plantera.
Ja inte nu, men imorn!
Va kul!!

Ok, jag ska vattna dem smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon