Full version: Flytta en bok
Cockaby
Hej

Vi har ett område med björksly som börjar bli lite för högt. Jag gillar djungelkänslan där jag röjt upp en slingrande liten "hemlig" gång emellan. Men björkarna börjar bli lite höga och visserligen har föregående ägare kapat dem på höjden men jag misstänker att det inte blir så snyggt i längden?

Så jag funderar på om jag ska byta ut dem mot några bokar istället. De tål ju att klippas och har dessutom så vackert guldfärgade löv under vintern. Vi har en del småbokar lite varstans på tomten i olika storlekar och undrar därför om det går att flytta bokar och hur stora de kan vara när man gör det. Kan man förbereda dem på något sätt? När är det i så fall bäst att flytta dem?

Vad hade annars kunnat passa? Tallar kan man väl också hålla någorlunda nedklippta? Hur är det med ek, ask och lönn? Ja, vi har en 300kvm stor tomt som är minst sagt vildvuxen med det mesta smile.gif
Jag vill behålla den vilda djnugelkänslan men försköna den lite.

/Susanne
KURT
Det finns alltid risk att träd inte överlever en flytt, sök här på "flytta träd", så kommer du hitta många råd - det viktigaste vattna vattna vattna.

Man man kontinuerligt beskär träd från att de är unga, så går det att forma dem, men man bör inte beskära grövre grenar. Även träd som ek och ask går att beskära, lönn är väl något sämre. Ask kan ju vara ett problem med tanke på askskottsjukan.
Aqvakul
Min erfarenhet är att småplantor av bok brukar klara av en flytt bra. Förutsättningen är att man får med ordentligt med rötter och som Kurt påpekade, vattnat, vattnar och åter vattnar.
Fågelvägen
Att föregående ägare stympat björkarna är en bra orsak att slopa dem. bravo.gif Björkdjunglar hör kanske inte till de djungligaste heller. Men varför vill du ha träd som normalt är STORA träd på en tomt som är 300 kvm? (Tryckfel?) När trädgårdsägare ingriper i träds naturliga växtsätt ser resultatet ofta konstigt ut och träden skadas.
Det finns säkert mängder med lagom stora träd som kan ge riktigt genuin djungelkänsla när de växer utan ingrepp. Cilla brukar visst skriva att man "inte ska bråka med träden"! Men förstås finns det olika filosofier kring detta...
KURT
Ett annat alternativ är ju annars att helt enkelt ta bort trädet när det blir alltför stort. Bara för att man planterar ett träd på en plats, så behöver det ju inte stå där i alla evighet. Väljer man träd som inte växer alltför fort så kan man ju ändå ha det i 15-20 år utan problem.
Cockaby
Lite tryckfel blev det med 300kvm, en nolla till ska det vara smile.gif
Så då blir det lite mer utrymme kvar till träden.

Just på den biten börjar jag förstå de tidigare ägarna, det tar helt enkelt för mycket av utsikten att låta de växa mycket högre. Sommarstugan ligger nämligen med skog runt tomten. I stormen -99 föll i stort sett alla träden förutom på de sista 15 metrarna av tomten. Huset ligger på en platå ca 2-3 meter över den övriga tomten och området med björkarna är precis nedanför den "ravinkant" som är så med den höjden de har nu så får man en hörlig ombonad känsla och insynsskydd men samtidigt en utsikt ut över tomten.

Och vad jag menar med djungelkänsla är att jag faktiskt vill behålla lite känslan av att det är naturen som tagit över. Vilket den rent bokstavligt också har med då björksly, hallonsnår m.m. Eftersom vi dessutom bara är i stugan på helgerna i stort sett så är det också vad man klarar av att hålla ordning på. Jag röjde upp lite under året just genom att göra några stigar bland björkslyet vilket ger en lite hemlighetsfull känsla när man går där. Brorsbarnen älskar dem också. Men kapade björkar är inget vackert och så vackert det hade varit med guldbladen under vintern från bokarna.

Björkarna sträcker sig i ett ca 4-5 meter brett stråk över tomten där det på andra sidan är ett öppet sumpområde där det rinner till vatten från åsen hela vintern. Där planerar jag sen att röja upp och sätta några hängpilar eller likande som jag vill hålla i typ midjehöjd för att stå där som några skäggiga gubbar.

Ah, man får lite galna idéer när man har för mycket på jobbet. Men det är så underbart att ha en stor härlig tomt att fundera kring och jobba på.

Tack för svaren angående bokarna. Ska nog göra ett första försök till våren, ta ner de björkar som står till söder om gången och plantera några av småbokarna från tomten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon