Dava
Hej!

Jag har precis köpt en kolonilott, på denna står en vinranka i ett växthus. Den har fällt alla sina löv, men är jättestor. Jag har läst lite om beskärning här på odla.nu, men hänger inte riktigt med här: "Vinterbeskärningen görs under senhösten. Gör det inte alltför sent, då blöder rankorna. Sidorankorna beskärs efter en eller två knoppar. Där växer ut nya rankor året efter."

Vad är för sent? Utanför faller just första snön, den ligger ju inte kvar, men det visar vart det barkar.

Sen kommer det märkliga, på bilden som illustrerar beskärningen står det att det ska beskäras i december januari, är det inte för sent då? Då är det ju mitt i vintern!
Aqvakul
Beskärning av förvedade stammar bör ske före nyår, annars är risken stor för att plantan "blöder".

Årets tillväxt kan beskäras kontinuerligt under sommaren.
Dava
Även om det kanske blir frost i helgen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dava @ 21-11-2008, 10:27) *
Sen kommer det märkliga, på bilden som illustrerar beskärningen står det att det ska beskäras i december januari, är det inte för sent då? Då är det ju mitt i vintern!

du kan beskära den från aug till jan-feb .
Aqvakul
CITAT (Dava @ 21-11-2008, 10:58) *
Även om det kanske blir frost i helgen?

Frosten är inget problem!
Man brukar rekommendera grovbeskärning av vin från bladfall till nyår. Jag ifrågasätter absolut inte flaxss expertis på området, men han tänjer gärna på gränser....

Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2008, 11:06) *
Frosten är inget problem!
Man brukar rekommendera grovbeskärning av vin från bladfall till nyår. Jag ifrågasätter absolut inte flaxss expertis på området, men han tänjer gärna på gränser....

visst är det rätt att man ska helst inte göra det efter nyår . det är numera tradition att beskära vinrankan på julafton morgon i familjen . jag själv har beskärt både i början av aug och i mitten av feb utan problem . bäst tycker jag dock är dec .

när jag gick i skolan så var vi och besökte en vinodling ( kan det varit i småland !?) tror det var väl en av dom kända odlingarna . och han beskar alla under våren !!! och han sa att det bokstavligt sprutar ut från grenarna . men han låter dom vara och han sa att dom klarar det . dock det hade inte jag vågat !! .

Lady Hamilton
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2008, 11:06) *
.....Frosten är inget problem!
Man brukar rekommendera grovbeskärning av vin från bladfall till nyår.......

Det är bästa alternativet. Gör man så är det ingen risk att vinrankan "förblöder" som annars resultatet ofta blir om man beskär senare.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 21-11-2008, 12:48) *
Det är bästa alternativet. Gör man så är det ingen risk att vinrankan "förblöder" som annars resultatet ofta blir om man beskär senare.

fast det är ju bara om man beskär vid eller strax före lövsprickningen som den savar/blöder . växter börjar ju ''suga'' när den ska få blad och vinranka får inte blad i feb-mars . sedan är det kanske annorlunda i växthus och då är det väl säkrast att beskära i dec .

så länge det är vinter och frost så är det ingen fara . som sagt jag har själv beskärt i feb utan problem alls .

RibesRubusVitis
Här kan ni se en yrkesodlare som beskär i mars, utan problem:

http://www.youtube.com/watch?v=v8GKPJUFEDY

Det är när plantorna är unga och saknar utvecklat rotsystem, som de riskerar att förblöda vid sen beskärning. Också de fåtaliga danska och skånska vinbönderna kan skära långt efter nyåret.
En dansk amatör beskar i april, och frågade vad hon kunde göra åt blödningen. Så här svarade experten (förf. till vinböcker och ordf. för de danska vinodlarna):

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og...r/vin/5963.html

Själv kommer jag att göra som Flaxss rekommenderar, eftersom jag i dagarna börjat på ny kula i en ny koloni, och mest utgår från ettåriga sticklingplantor. Då blir julveckan lagom, men lite äldre plantor som jag fick med i stora murarhinkar får nog vänta någon månad till.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon