Alexandra
16-09-2003, 20:19
Jag tänkte plantera ett päronträd nästa vår. Jag skulle vilja ha förslag på en starkväxande sort som också bär tidigt (orkar inte vänta i 10 år på päronen).

Vad ska det vara för grundstam????
Hälsningar
Alexandra
Hej,
Vilken zon ska det växa i?
Grundstam för päron behöver man inte bekymra sig om i samma grad som för äpple, och särskilt inte om man vill ha ett kronträd som får bli stort.
Alexandra
19-09-2003, 23:05
Hej Cilla,
det ska vara härdigt i zon 3/4. Är alla päronsorter ympade? Som jag vet har ympade träd en begränsad livslängd....hur är det med härdigheten hos ympade sorter? Är det grundstammen som avgör härdigheten eller det ympade materialet (förstår du vad jag menar ....låter lite snurrigt kanske?

)
Hälsningar
Alexandra
Jag förstår precis vad du menar. Det är i första hand grundstammen som avgör livslängden. Sorterna varierar inte lika mycket, om de får vara hyfsat friska och trädet beskärs väl.
Alla äpple- och päronträd som vi har för fruktens skull är ympade. Det finns många äppelträd i landet som har många hundra år på nacken, och jag tror det äldsta i Sverige man känt till var nära 1000 år.
Äpple- och päronträd som ympas är inte lika känsliga som vissa prydnadsträd.
Alexandra
19-09-2003, 23:32
Vad skönt att bli förstått! Menar du att det finns så gamla äppelträd? De skulle jag vilja se ... har du nån bra adress?

Men de är nog inte ympade .....utan från en kärnsådd. Vad gäller grundstammarna - gäller samma beteckningar även för päronen?
Hälsningar
Alexandra
Nej, päronträd har andra grundstammar än äpple. I en annan tråd här nämns här OHF333 som svagväxande. Den har jag inte erfarenhet av (blir helt klart kommande skrivprojekt att kolla upp hur den fungerar!). BP10030 är annars den svagväxande för päron som jag känner till forskning på, och allmänt sägs att den hgar dålig rotetableringsförmåga. Alltför dålig för att ingå i kommersiell odling.
Du skulle kunna ringa Kivikmuséet och höra vad Kiviksodlarna använder, eller kontakta närmaste genbank där du bor. Hör också med din lokala handlare vad han har möjlighet att ta hem från sina odlarkontakter.
Själv har jag inte experimenterat med svagväxande pärongrundstammar alls. Det jag har erfarenhet är kvitten som grundstam, liksom frösådder. Dessa har jag också gjort spaljéer av, men så är detta zon 3 också som är lite av gränsområde för vad många päronsorter vill ha. Här behövs tåliga grundstammar har varit min filosofi (men jag ändrar den gärna om det visar sig finnas bra svagväxande!)
Jag kommer i vinter att skriva om Sveriges äldsta äppelträd och var man kan besöka dem. Det är helt rätt att det är frögrundstammar, men de jag intresserar mig för är de förädlade, dvs de ympade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.