MariaS
Tyvärr ett faktum, men behöver de göra så här?

I motionsspåret i Vinninga har en person hittat flera katter - några av dem kattungar. Fyndet har polisanmälts och det finns oro för att någon fångar in lösa katter för att avliva dem.
På torsdagen anmäldes att fyra katter hittats i motionsspåret vid idrottsplatsen.

zaaritha
Hemskt!
Men detta händer tydligen på flera andra platser också, tyvärr!
Skulle bli helt förtvivlad om det skulle börja här i Missveden också!
Vi har ju 11 katter.......
Jan Lindgren
Hej!
Det är helt lagligt att avliva katter för jakträttsinnehavaren utanför tätbebyggt område. Däremot är det sjukt att bara låta dem ligga.
MVH
Jan LIndgren
Pia L
Som vanligt så yttrar du dina önskningar som en sanning Jan Lindgren, det är inte lagligt att skjuta katter vare sig i tätbebyggt område eller i obygden.
Undantagsvis kan vara om man VET att katten är övergiven eller förvildad, men aldrig en tamkatt som passerar en jakträttsinnehavares ägor.
Jag förstår att du bär på en önskan att det skulle vara tillåtet, men tyvärr för såna som du, det ÄR inte det.
Sussie F-Flower
CITAT (Jan Lindgren @ 22-11-2008, 16:10) *
Hej!
Det är helt lagligt att avliva katter för jakträttsinnehavaren utanför tätbebyggt område. Däremot är det sjukt att bara låta dem ligga.
MVH
Jan LIndgren

Tyvärr, men det har jag svårt att tro att det är. Möjligen om dom är så pass skadad, tex. överkörd av en bil...
En katt är ju någon annans egendom, eller???
Jan Lindgren
Hej!
Kolla lagen!
LAG
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Du har fel Jan - igen!

Du tolkar lagen som du vill och påstår en massa saker som du sedan vägrar att svara på eller utveckla - tråkigt tycker jag!
Boxer
CITAT
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Det innebär ju inte att jakträttshavaren får skjuta alla katter som springer lösa, vilket det möjligen är frågan om i vissa fall.
Jan Lindgren
Hej Gunilla!
Vad är det för fel på lagtolkningen? Jag vet att vi brukar ha olika åsikter och det är helt ok för mig. Ibland så blir det lite tröttsamt att utveckla allt. Det är bara nyttigt att fundera lite.
MVH
Jan Lindgren
Sussie F-Flower
Ok. Det var SÅ du menade, men jag tror att varken Pia eller jag tolkade ditt inlägg så.

Det uppfattades, i alla fall av mig, som att man kan sitta på älgpasset och skjuta katten som bara kommer och går förbi...

Det blir ju naturligtvis annat om katten inte har någon ägare eller är förvildad, som det står, men då måste ju jägaren ta reda på det först innan han/hon skjuter/avlivar, för ANNARS blir det ett brott, eller hur?
Och innan jägaren har tagit reda på detta är nog katten borta från platsen för länge sedan...

Det var den här paragrafen som du menade va?
Övergivna eller förvildade katter

<A name=PAR21><A name=P21S1>21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Jan Lindgren
Hej Boxer!
Nej, det ger inte tillstånd att skjuta alla katter man ser. Men ser man vissa katter driva omkring jämt och ständigt så kan man med skäl anta att den är övergiven eller förvildad och vi vet inte hur det föhåller sig i detta fallet.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
CITAT (Jan Lindgren @ 22-11-2008, 17:06) *
Hej Gunilla!
Vad är det för fel på lagtolkningen? Jag vet att vi brukar ha olika åsikter och det är helt ok för mig. Ibland så blir det lite tröttsamt att utveckla allt. Det är bara nyttigt att fundera lite.
MVH
Jan Lindgren

Det är inte okej att skjuta katter för jakträttsinnehavaren - det står uttryckligen att katten skall anses vara förvildad. Det ger upphov till tolkning men det innebär säkert att den som skjuter eller avlivar en katt måste på något sätt verifiera att katten är förvildad. De flesta kattägare som månar om sina djur har märkt sina katter - att skjuta en öronmärkt katt är inte lagligt.

Vad har du emot katter?...och för den del kvinnor som har egna uppfattningar?...det är bara nyttigt att fundera lite..där är vi överens giggle.gif
Pia L
Jan Lindgren : " Hej!
MVH
Jan LIndgren"

Var någonstans i ditt inlägg här ser du att du avser förvildade katter?
Vi som läser kan ju bara se det du skriver, och du skriver att det skulle vara lagligt att skjuta katter utanför tätbebyggt område.
MariaS
CITAT (Jan Lindgren @ 22-11-2008, 16:10) *
Hej!
MVH
Jan LIndgren

1. Katterna var INTE skjutna! De var ihjälslagna!
2. Kattmamman med sina små kattungar, hade hämtats ur ett uthus på andra sidan orten!
3. Kattungarna var ENDAST 3 veckor gamla, och hade just börjat röra på sig.
4. Det fanns köpare till ALLA tre kattungarna!
5. Elljusspåret går som ett stråk GENOM en tätort!

Jag vet att alla inte gillar katter, men att gå in i privata bostäder och hämta tamkatter och sedan slå ihjäl dem är INTE försvarbart oavsett var eller hur man bor!
Störs man av "vilda" katter, eller tamkatter, finns legitim hjälp att få via djurens vänner eller kommunen!
Jan Lindgren
Hej Maria!
Det du berättar är helt svinaktigt. Hoppas att de får tag i förövarna. Jag har absolut inget emot katter. Vi har just tagit hand om ytterligare en övergiven katt.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
Detta är helt OT. Ber så mycket om ursäkt.

Gunilla!
Varför tror du att jag har något emot kvinnor med egna uppfattningar? Du skulle bara träffa min fru. En fantastisk kvinna med massor av egna uppfattningar. Vi har varit ihop i 48 år. Däremot så har jag ibland lite svårt att umgås med folk som saknar egna uppfattningar. En klar defekt! Kön är bara viktigt för mig när det gäller sex. Kanske inskränkt! Jag kan bli lite upprörd ibland när kön påverkar rättsväsende och tjänstetillsättningar. Jag är alltså helt emot alla former av kvoteringar trots att jag själv en gång blev inkvoterad till en utbildning. Min fru och vår inneboende kompis (kvinnlig) delar den uppfattningen, möjligen för att de båda är synnerligen kompetenta människor.
MVH
Jan Lindgren
zaaritha
MariaS
Detta är ju hemskt!
Det finns alltid sjuka katthatare--men detta går till överdrift!
Är dessa idioter rädda för katter?
Och så detta med människor som ger sej på hästar!
Vidrigt!
Vilken feg regering vi har som ej förbjuder sex m djur!
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 22-11-2008, 17:17) *
Det är inte okej att skjuta katter för jakträttsinnehavaren - det står uttryckligen att katten skall anses vara förvildad. (...) att skjuta en öronmärkt katt är inte lagligt. (...)

I alla fall här bryr sig många jägare inte om det. Vissa jägare har jag/har haft god kontakt med, de lyssnar när man beskriver sin katt och lovar att inte skjuta den. Men jag vet folk som fått sina katter skjutna, min försvunne katt kan också ha blivit skjuten. Tar man hand om en vildkatt så kanske den är rädd för främlingar och hundar och går inte att sätta halsband på. Hur ska jägaren kontrollera id-märkningen på en sån? Han ser bara att det är en skygg katt och skjuter. Skulle han, om han gör sig besväret att titta på den efteråt, hitta en öronmärkning är det bara att gräva ner katten. De flesta skjuter alla katter utan halsband utan att ens bry sig om att kolla ifall katten är tam. De gillar inte katter helt enkelt, och så är det förstås jättekul att döda. Det pratas helt öppet om det, alla vet att det är så, så jag blir faktiskt lite förvånad att folk verkar tro att lagen följs.
pejori
Tja..hur vet man att den katt man möter, är förvildad????

Man kan anta, men inte veta.... naughty.gif
Min trasiga pisse, lever i högsta välmåga, och har slutat att försöka rymma. tummenupp.gif
Men rymmer han, är han inte hemlös eller förvildad!!!!
Tycker fortfarande att Jan Lindgren slår sig för bröstet och anser att han har rätt att köra över/avliva alla katter han ser utanför sitt eget hägn. ranting.gif

Katter rymmer ibland...det betyder inte att dom är allmänt villebråd... ranting.gif
CillaM
MIna katter skulle antagligen räknas till de "vilda" då de inte vill närma sig främmande och därmed är de inte keliga med någon annan än med varandra och med mig. Inser att de i JL närhet skulle leva i uppenbar fara och bäst är väl att jag håller mig utanför den här diskussionen då jag har lätt att explodera när det gäller sådana här ämnen. Skulle dock någon få för sig att göra något i stil med JL kan jag redan nu säga att jag håller mig inte själv ansvarig för vad jag gör i gengäld.
Monarda
CITAT (Jan Lindgren @ 22-11-2008, 18:46) *
Hej Maria!
Det du berättar är helt svinaktigt. Hoppas att de får tag i förövarna. Jag har absolut inget emot katter. Vi har just tagit hand om ytterligare en övergiven katt.
MVH
Jan Lindgren

Jag har svårt att tro att du är seriös när du påstår att du absolut inget har emot katter. Jag blir rent av lite orolig när jag hör att du "tagit hand om" en övergiven katt. Vad betyder det i det här fallet. g.gif
Jan Lindgren
Hej Monarda!
Att ta hand om en katt innebär för oss att vi har fått en sjätte innekatt. Vi låter inte våra katter driva omkring och skada naturen, sprida smittor, förorena hos grannar och framför allt så vill inte riskera katternas liv. Katterna har möjlighet att gå ut i en bur om de vill. Den av våra katter som har haft det hårdaste utelivet går nästan aldrig ut, Bara om vädret är mycket vackert. Hon fick nog under alla år hon var vildkatt.
Däremot gillar jag inte alla ansvarslösa kattägare som låter sina katter driva omkring överallt för det är inte katternas fel att det blir problem.
MVH
Jan Lindgren
herkules
CITAT (Jan Lindgren @ 23-11-2008, 12:50) *
Hej Monarda!
Att ta hand om en katt innebär för oss att vi har fått en sjätte innekatt. Vi låter inte våra katter driva omkring och skada naturen, sprida smittor, förorena hos grannar och framför allt så vill inte riskera katternas liv. Katterna har möjlighet att gå ut i en bur om de vill. Den av våra katter som har haft det hårdaste utelivet går nästan aldrig ut, Bara om vädret är mycket vackert. Hon fick nog under alla år hon var vildkatt.
Däremot gillar jag inte alla ansvarslösa kattägare som låter sina katter driva omkring överallt för det är inte katternas fel att det blir problem.
MVH
Jan Lindgren

klokt!
om alla höll sina katter så så skulle det inte finnas några katter för perversa idioter att tortera och mörda ute.
DragonLady
CITAT (CillaM @ 22-11-2008, 20:33) *
bäst är väl att jag håller mig utanför den här diskussionen då jag har lätt att explodera när det gäller sådana här ämnen. Skulle dock någon få för sig att göra något i stil med JL kan jag redan nu säga att jag håller mig inte själv ansvarig för vad jag gör i gengäld.

Samma här!!
Ramoth
Det där med att en katt är/inte är förvildad är inte lätt!
Som ägare till flera katter som går ute, då vi bor på en gård på landet, vet jag att flera av dem tycker att främlingar är det värsta som finns. Det gör dem inte till strykarkatter/förvildade för det, även om deras beteende kan förleda en främling att dra den slutsatsen.

För att ha en chans att avgöra om en katt har ett hem eller inte räcker det inte ens att leta efter örontatueringar. Dels kan de blekna (men då syns det i alla fall att det *har* stått något där), eller så kan det vara som med mina katter - de är chippade. . Hade det funnits någon obetänksam jägare här i närheten hade våra katter legat ruskigt illa till!

Å hur ska man förvänta sig att människor, som vår granne; som inte ens kan se skillnad på en långhårig svartvit och en brunmönstrad korthårig katt, ska kunna avgöra om en katt är förvildad eller inte?

Nej, jag tror och hoppas att de flesta jägare faktiskt inte skjuter katter godtyckligt.
Å de som vill skada katter gör det varesig de är jägare eller ej.
Ingrid Zon3
Och jag hoppas verkligen inte att man bedömer hur "förvildad" en katt är på om den är kelig med främmande människor utomhus.

Min honkatt, som så här års är en riktig soffpotatis, kelar inte ens med mig ute på tomten. Inne är hon hur gosig (och kattungeaktig) som helst, men ute är hon en rovdjurshona som bevakar sitt revir.

Stackars er som bor i områden där katter betraktas som jaktbyten.
(Och må Bastet utdöma straffet för dom som behandlar katter så som Maria S skrev om.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon