Ezereht
Läste runt på David Austin roses om hur rosor särskilt främjas av svampar i jorden som lever i symbios med rosorna och hjälper dem att utveckla rotsystemet och ta upp näring. Man kunde köpa små påsar med "lite mix" av jordkultur att plantera ner runt rötterna på rosor. De här mikrolivet kommer oftast ändå men kan ta upp till 4-5år att etablera. Särskilt lång tid kan det ta om man använder mycket köpejord.

Men det som egentligen intresserade mig var en lista på vanliga ettåringar och sådant som man kunde plantera med rosorna för att hjälpa till att påskynda mikrolivets etablering. Läste i listan och blev ganska glad för en del saker har jag redan planterat vid mina rosor för att dom är fina wink.gif Tänkte dela med mig av listan, den är på engelska, ni får gärna hjälpa mig översätta den.

Achillea species & varieties (Yarrow) RÖLLEKA
Aconitum species & varieties (Monkshood)
Ajuga reptans (Bugle)
Allium species & varieties (Ornamental onions) VÅRLÖKAR
Anethum graveolens (Dill)
Anthemis species & varieties (Chamomile) KAMOMILL
Aquilegia species & varieties (Columbine) AKLEJA
Calendula officinalis (Pot Marigold) RINGBLOMMA
Crocus species & varieties (Crocus) KROKUS
Eryngium species & varieties (Sea Holly)
Eschscholzia californica (Californian Poppy) VALLMO
Foeniculum vulgare (Fennel) FÄNKÅL
Galanthus species & varieties (Snowdrop)
Geranium species & varieties (Hardy Geranium, Cranesbill)
Hyacinthoides species (Bluebell) BLÅKLOCKA
Iberis species & varieties (Candytuft)
Lamium species & varieties (Dead Nettle)PILSTER
Lavandula species & varieties (Lavender) LAVENDEL
Limnanthes douglasii (Poached-egg plant) SUMPÖRT
Lobellia species & varieties (Lobelia) LOBELIA
Lonicera species & varieties (Honeysuckle) KAPRIFOL
Papaver species & varieties (Poppy)
Phacelia tanacetifolia (Phacelia) HONUNGSFACELIA
Primula species & varieties (Primroses) PRIMULA /VIVA
Pulmonaria species & varieties (Lungwort) LUNGÖRT
Rudbeckia species & varieties (Coneflower) RUDBECKIA
Sedum species & varieties (Ice Plant) FETKNOPP
Solidago species & varieties (Golden Rod) GULLRIS
Vinca species & varieties (Periwinkle) VINTERGRÖNA
Kajsa
Spännande läsning och som du skrev många av dom ganska vanliga perennerna har man runt rosorna, då får vi hoppas dom gör nytta då med mikrolivet, skulle det göra rosorna friskare ?

Aconitum, Stormhatt
Ajuga reptans, Revsuga
Papaver, vallmo
Eryngium, Martorn
Bassam
TACK FÖR FRÅGA:
Naturlig gödsel har mycket mikroliv och det är lätt att etablera sig och hjälpa alla växter inte bara rosor.
H: Bassam
Ezereht
Det står så här på David Austens homepage: At maturity [mycorrhizal fungi symbiosis] the surface area from which water and nutrients can be absorbed from the soil is increased by up to 700 times that of the plant root system.

The mycorrhizal fungi are a large group of fungi that are believed to have originated 400 - 500 million years ago. They have developed a very intimate relationship with the root system of plants supplying extra water and nutrients to the plants in return for a supply of sugars.
KURT
Vad är det för kriterier som de använt när de valt ut just dessa växter? De kan väl knappast veta vilka svampar som "brukar" leva i symbios med resp. växter?
Ezereht
Det tror jag väl att man kan, många är ju rätt värdspecifika. En del av dem är kvävefixerande eller bildar extra långa rötter som drar upp näringsämnen till ytlagren. Men hur dom gjort urvalet vet jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan köpa trichodermasvampar (uppblandat i jord)som hjälper rosorna att bli mer motståndskraftiga mot svampangrepp, heter biobalans i handeln (Binab T heter trichodermasvamparna när de är i ren form men detta säljs nog bara till yrkesodlare). Det går att köpa speciella nyttosvampar här i sverige också för olika grödor men det är ofta inte lika lättillgängligt.
Och visst har man gjort en hel del undersökningar över vilka svamparter som samarbeta med vad + vilka bakterier som är kvävefixerande och en del har man framställt så man kan köpa. +man kan ju faktiskt även köpa bakterier som tar död på fjärilslarver och liknande.

OBS! Tänk på att nyttosvampar inte klarar av bekämpningsmedel mot svamp så använder man ex. biobalans till rosorna kan man inte samtidigt köpa medel mot svampangrepp och springa runt och spruta för då tar man även död på nyttosvamparna.
noranettan
Väldigt intressant läsning. Det talar ännu mer för att rosor mår bäst i sällskap! Inte bara för att de blir vackrare när de framhävs utan också för att de blir friskare! Jag måste nog spara den listan. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon