Eva i Skåne
21-11-2008, 15:42
Denna hibiskus har alltid blommat med vita blommor och mörkrött öga. Gissa om jag blev förvånad när den hade ett nästan helrött blad och ett med lite rött i denna blomma!
Är det nån som har en förklaring? Den har stått ute i sommar, men inte fått så mycket sol så den har bara blommat med nån enstaka blomma under sommaren. Just denna knoppen hade ett bladlusangrepp innan den slog ut. Det kan väl inte påverka blommans färg???
En hibiskusfråga till, förresten. Jag har en röd som varit dubbel sedan jag fick den, men i sommar har blommorna blivit mer åt det enkla slaget. Nu tycker jag bättre om enkla hibiskusblommor så det gör mig inget. Undrar bara om det är som den återgår till något utsprungligt stadie eller kan det bero på för lite gödning? Det är jag lite slarvig med, men den har haft många blommor under sommar/höst.
[attachment=27547:Kopia_av_DSC08067.JPG]
Christer i Falköping
21-11-2008, 16:31
Inget av de bägge beror på något du gjort eller insekter. Det händer väldigt ofta sådana där saker som att dubbla blir enkla och enfärgat blir ferfärgat. Det är ju en frösådd från början och en del av dem är inte alltid så stabila i sitt utseende innan de börjar massproducera dem med sticklingar.
Christer.
TACK FÖR FRÅGA:
Färgen kan bara ändrad, när är PH jorden ändrad eller om har olika sorten.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
21-11-2008, 16:54
kyla och värme och sol gör att dom blommar olika ! lika så kan järn ändra färgerna på blommorna .
finns sorter som har 4olika blommor under året . exempel på en sort som gör så är Hibiscus 'Fifth Dimension' dels så åldras den med olika färger och dels så får den olika färger efter sol,temp .
plus som Christer skrev så går vissa tillbaka till enkel röd/gul sort ,ibland kan faktiskt vissa ''celler' gå tillbaka till ursprung . därav har bara ett blomblad fått en färg eller delar av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.