Alexander-VG-zon3
21-11-2008, 17:06
hej hej
ska berätta en rolig sak !
skulle ut och kolla till växterna där ute . och så såg jag att jag hade glömt en avokadoplanta stående ute .
och jag tänkte ! oj är den här ja den är nog död , då det i natt var -8,3c ( där den stod ) och den har innan det varit med om minst 5frostnätter och minst 3dagar där det inte varit över -1c . ja krukan var totalt djuptfryst .
men iallafall , jag tog in den . vattnade den . det första som hände va att den tappade alla gammla blad och dom som var kvar hängde ner . !!! men tro det eller ej den har nu rest på bladen och stammen är grön och frisk och inget mjukt på den . alltså den har överlevt detta . WOW . att dom tål -2c -3c vet jag men -8,3c det visste jag inte .
men nu får den stackars plantan stanna inne och repa sig .
freddie
21-11-2008, 18:24
Gratulerar, "experiment-mannen" flaxss!
Alexander-VG-zon3
21-11-2008, 18:37
iförsig nu när den varit inne i dag så kollade jag till den nyss , 5cm av toppen var skadad så den klippte jag veck . såg inte det först att den va skadad ( kan ju bero på att den har tinat upp )plus har den tappat fler blad . men resten är grönt och fint och lever ( minsta bladen och skotten är kvar , och när jag klippte i den så var det helt friskt och grönt ) .
Zonknäckning är väl en sak, men det här

Skämt åsido, du har en väldans tur du "gosse"...
Alexander-VG-zon3
21-11-2008, 21:46
jag förstår inte hur den klarat det !
iför sig finns det ju arter av som tål lägre än -8c , men dom är sällsynta i Sverige ( Plantor och i Grönsaksdisken ).
men nu får den stanna inne , Avokado går ju inte odla ute . men roligt att få bevittna det .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.