Full version: Köpa kakor?
Gossen Ruda
Märkeliga saker hända än i vara dar minsann. Strax efter kl 5 idag ringde det på dörren, först hörde jag någon knacka. Öppnar dörren och där står en tjej. Ok, hon var väl runt 20, ganska söt för övrigt. rolleyes.gif I ena handen håller hon en barnvagn där det låg det några kartonger. Med andra handen höll hon kvar barnet som borde legat i vagnen men som nu satt på hennes axlar. Ca 1 år. Dessutom hade hon med sig en ca 3-åring som hon uppmanade: säg det nu. Barnet sa då: vill du köpa kakor?

Efter någon sekund när jag fått ordning på hjärnkontoret sa jag nej tack. Hon såg kanske lite besviken ut men lommade iväg med barn och vagn. Sen började jag fundera, vad var det här?

Varför gå omkring med barn i den kalla och mörka novembereftermiddagen för att prångla ut kakor? Var det ett extraknäck? Ovanligt bökigt försäljningssätt i så fall. Hade hon förköpt sig på kakor? Fått i present? Stöldgods? Frågor, bara frågor. Hade jag sansat mig hade jag kanske kunnat köpa något, men sen hade jag ändå fått slänga dom för jag äter inte kakor. Hoppas bara att jag inte ligger vaken och funderar över saken i kväll. Egentligen borde jag frågat direkt men jag blev så perplex över sällskapet vid dörren.
Myosotis
Det var nog meningen att du skulle le och säga ja tack och klappa treåringen på huvudet och då skulle en man hoppa fram bakom dörren och slå dig i skallen med en brödkavel och sen skulle de tömt din lägenhet.
Aqvakul
Intressant historia! Jag känner igen mig i din reaktion. Man säger "nej tack" för att slippa ur en lite knepig siuation som man inte riktigt förstår. Efteråt funderar man på hur man kunde tackla det bättre.
Sov gott, Rudan!
Grå
Du äter inte kakor nej, men samlar inte du på mjölbaggar och sådant? De förtjänar väl en liten extra godbit.
Hade du köpt en kartong så hade ju de stackars barnen sluppit knacka en dörr extra, utan kunnat köpa lite mjölk och bröd och gå hem och titta på Bollibompa. Nu vandrar de omkring där ute i natten och fryser och kan bara se in genom fönstren till alla varma och glada familjer...

(Du har läst Flickan och svavelstickorna, va?)
Lady Hamilton
Naturligtvis gjorde du rätt. Du äter ju inte kakor dunno.gif och då behöver du inte heller köpa det. Men jag håller med om att det var ett undelrigt försäljnings förfarande. Vanligtvis är det ju skolungdomar som är ute och säljer för någon skolresa eller till idrottsklubben.
För ett par veckor sedan var jag med om något nytt 2 idrotts killar i 10-11års åldern var ute och sålde glödlampor, förpackade i pappkasse. Det var ca 10 st/ kasse Både "vanliga" "tjocka" "smala" "stora" "små" och lågenergilampor. Det har jag aldrig förut varit med om att de gör via dörrförsäljning.
Meriona
VEM 17 äter kakor nuförtiden? whistling.gif
Det är så att varenda högstadieklass ska spara ihop pengar till nån skolresa och alternativen är att sälja kakor, underkläder, korvar och guvetvad. Det vimlar av firmor som vänder sig till ungdomar/skolor i detta ärende. Vad en människa med två småungar har ute att göra i samma syfte kan man ju fundera på. Troligen är hon iallafall i behov av pengar, för ingen människa vill väl tillbringa kvällarna med att ränna omkring och nasa kakor? unsure.gif
Inte sjutton köper jag kakor oavsett, SKUMTOMTAR däremot hade jag nog slått till på! smiley_small_hug.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 21-11-2008, 19:23) *
, SKUMTOMTAR däremot hade jag nog slått till på! smiley_small_hug.gif

Vad är detta? Skummtomtar?

ingrid
MariaS
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2008, 21:22) *
Vad är detta? Skummtomtar?

ingrid

Fiiina grejor. Tomtar typ skumbananer. Sätter sig i midjetrakten på stört! giggle.gif

Nej, några kakor skulle jag inte köpa av en "dam" med barn... Verkar lite skumt i mina ögon, när nu skolungdomar gör sånt på heltid!
Meriona
Vem som helst kan bli skaksvag för en skumtomte eller två..... innocent.gif
ingrid fuxwall
CITAT (MariaS @ 21-11-2008, 21:26) *
Fiiina grejor. Tomtar typ skumbananer. Sätter sig i midjetrakten på stört! giggle.gif

Ok sådana där goda saker
Lady Hamilton

Skumtomtar santa.gif
Gossen Ruda
En skum tomte då och då förgyller tillvaron. laugh.gif Hellre det en en skum kakförsäljare. Börjar tro på att det var något lurt med det hela. Jaja, sömnen lär nog inte störas mer än den vanliga sömnlösheten.
Aqvakul
Här kommer en skum man som också handlade med kakor, eller mer precist med wienerbröd...

Sussie F-Flower
Jag skulle gissa på att det bara helt enkelt var en ensamstående mamma som hade taskigt ställt och var i panik behov av pengar. Hon hade väl bakat och tänkt att hon skulle försöka få in några kronor på det...

Om så var fallet så var ju DET väldigt kreativt av henne. Jag menar inte att du skulle ha köpt för den skull, du behövde ju inga kakor då du inte äter några kakor.

(Eller var det fabriksgjorda kakor...?)
zaaritha
Det är väl detta "de" håller på med i USA?
Netha
Du gjorde helt rätt! smile.gif
Mysko att en mamma med två småttingar är ute och kränger kakor. g.gif

Själv köper jag aldrig något vid dörren ... vare sig det är skolbarn eller andra som säljer...
köper det jag behöver/vill ha ... i butik.
Meriona
CITAT (Netha @ 21-11-2008, 22:29) *
Du gjorde helt rätt! smile.gif
Mysko att en mamma med två småttingar är ute och kränger kakor. g.gif

Själv köper jag aldrig något vid dörren ... vare sig det är skolbarn eller andra som säljer...
köper det jag behöver/vill ha ... i butik.

Måste hålla med där, det är mest polacker (or similar) som kommer här och vill sälja tavlor och sånt, och aldrig i livet att jag köper..... SURTANT är jag.... nog kanske usch... whistling.gif
Grå
"Mor... jag fryser så förfärligt"
"Seså mitt barn, solen går nog upp snart"

"Mor... varför vill ingen köpa våra kakor?"
"Jag vet inte mitt barn... kanske har de redan kakor i skåpen"

"Mor... jag är hungrig... kan jag inte få smaka bara en liten kaka?"
"Nej mitt barn, det måste finnas exakt femtiotvå kakor i varje paket. Vi får äta oss mätta när vi sålt några. Tänk på det nu istället. En god knäckebrödsmacka med tonfisk på och ett glas kranvatten..."

"Mor, jag är så trött"
"Håll ut mitt barn, bara en dörr till...

Har du sovit gott Rudan? crazy.gif
Ralf
Så det är inte fråga om nån utländsk "liga" där samtliga personer är inte är släkt med varandra? Var det verkligen hennes egna ungar?
Kunde kvinnan i 20-års ålder svenska??
Blomstertanten
Troligen hade hon barnen med för att alla skulle tycka synd om både henne och barnen. Ett försäljningsknep alltså !
För vem kan motstå en liten söt tre-åring som frågar om man vill köpa kakor ? Förutom Rudan då förstås flirting.gif
renate
Du gjorde helt rätt Ruda,det hela luktade lurendrejeri hela vägen. Har man inga penger har man inte råd att köper kakor för att säljer.Jag köper inget vid dörren heller förutom några jultidningar som grannpojken säljer.Äter inte heller kakor.
Gossen Ruda
Hade visserligen lite svårt att somna men det var inte pga kakförsäljerskan. Hela historien gör mig fundersam och det jag tydligen inte ensam om att tycka.
*Stintan*
Stackarn kanske försökte få ihop julklappspengar så barnen skulle få några julklappar. Eller försökte hjälpa sitt lite äldre barn som just knackade på i grannhuset att få ihop pengar till klasskassan. unsure.gif

Synd att du inte frågade henne varför hon måste gå runt och sälja kakor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon