Lyckans
jag kommer till våren söka till hösten trädgårds uttbildningar

men inte bestämnt mig vilken jag ska söka till fins två inom 26 mil i från mig

alltnativ 1 35 veckor Nordvik där måste jag bo på plats vet inte vad osm gäller då efter osm jag har en lägnhet i sundsvall som jag tänkt ha kvar. där har du 2 skol dagar 1 parktik sedan skulle jag då vara hemma 4 dagar här i sundsvall

Altnative 2 40 veckor Umeå där skulle jag kuna bo hos min killkompis som bor i umeå. men då ha 4 skol dagar åka hem 1 gång i månad då det blir lite dyrare ressor.

Mit eget fröslag är jag söker till båda och kommer jag in så kommer jag in och kommer jag in på båda så får jag då diskutera vilken som är bäst men vill också ha förslag vad ni tycker om det?
Åsa, mälardalen zon 2
Sök båda det brukar vara ganska många som söker trädgårdsutbildningar på vuxennivå.

Är det komvuxnivå på utbildningen skriv ett himla bra brev om varför just du ska få gå på denna utbildning (har man skrivit ett dåligt brev brukar kommunen inte vilja betala enligt min erfarenhet + när man ringer den på kommunen som beviljar komvuxutbildningar om varför vissa personer fått avslag så brukar de hänvisa till att brevet var för dåligt) + var beredd på att överklaga ifall de avslår din ansökan.
Lyckans
ska ta hjälp mammas sambo att formelera då jag dyslexi okså.
gör en uttredning om det också.

Åsa, mälardalen zon 2
Om du hinner få diagnosen dyslexi glöm inte tala om det, gärna redan vid ansökan. Om skolan vet om att du har problem innan du antas så kan skolan ev. få finansiellt extra stöd från din hemkommun så att du kan få hjälp under utbildningen säger du ingenting så att skolan inte får chans att kräva din kommun på extra pengar så får du tyvärr ofta klara dig själv, för då finns det ingen finansiering för extra stöd.

(trädgårdsutbildning innehåller massor av teori så har man svårigheter kan man få svårt att hänga med, det är INTE så som många SYVar säger till eleverna, att man inte behöver kunna läsa så bra för det är i stort sett bara praktiskt arbete.)
HelenJ
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-11-2008, 09:07) *
(trädgårdsutbildning innehåller massor av teori så har man svårigheter kan man få svårt att hänga med, det är INTE så som många SYVar säger till eleverna, att man inte behöver kunna läsa så bra för det är i stort sett bara praktiskt arbete.)

Det kan jag skriva under på - jag går en KY-utbildning till trädgårdsmästare och det är mycket teori! Hittills i höst ca 75% av tiden och nu i vinter blir det nog ännu mer. Det är roligt men väldigt krävande!
Lyckans
jag är medveten om mycket läsning mit problem är inte läsning uttan i första hand skrivningen.

för om jag läser förstår jag oftas vad jag läser. hade tänkt sökt till nästa termin men kände jag itne var bered på det ås därför jag väntar till höst terminen.

jag kommer nog vara klar med uttredningen då.
då vi började nu i höstas med den.
Sussie F-Flower
CITAT (HelenJ @ 22-11-2008, 10:30) *
KY-utbildning

???
Vad står det för?
HelenJ

Kvalificerad yrkesutbildning är en eftergymnasial utbildningsform på högskolenivå som blev en del av det svenska utbildningssystemet 2002. Unikt för KY-utbildningar är det nära samarbetet med näringslivet och andra utbildningsanordnare vilket gör att utbildningarna ständigt anpassas för att möta näringslivets behov på arbetskraft. Tanken är att KY bara ska finnas när och där den behövs.

Mer info här: Kyutbildningar.se
Lyckans
Det jag också fick till svar när jag ringde båda och kollade var jag inte ens behövde ha några betyg men ändå står man ska sicka med betyg.

Det verkar lite konstigt men tills jag ska skicka in ansöka kommer jag hunit fåt betyg i alla fall matte och nog samhälskunskapp kommer bli klar i med matten början på nästa termin.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon