Hej
I våras tog jag ett skott av min Paraplyaralia. Det har sett likadant ut sen dess. Varför växer det inte ? Var detta inget skott ? Hur tar man ett skott av Paraplyaralia i så fall ? Eller ska det ta så här länge innan det händer nåt ?Det tår nu i ett fönster i nordväst, utan extrabelysning. Har duschat det då och då. Och gett näring varannan vecka tills för en månad sen.
Hälsn Tepa
Loobaman
22-11-2008, 09:27
En gissning är att sticklingen inte lyckats utveckla ett ordentligt rotsystem, vänd upp och ned på krukan och pilla bort jorden tills du ser (eller inte ser) rotsystemet. Släng in den lilla i ett miniväxthus med hög luftfuktighet eller en plastpåse så ska du nog se att det börjar växa igen om några veckor.
Tillägg, jag hade kapat stjälken/stammen på åtminstone hälften, planterat ner skottet så att bladen vilar på jorden och slängt in en lågenergilampa ovanför plastpåsen/miniväxthuset.
Sussie F-Flower
22-11-2008, 11:16
Jag tycker inte att det ser ut som en stickling utan bara ett blad med skaft som stuckits ner i jorden...
Borde det inte vara en liten del av själva stammen/stjälken i jorden också??? Som ska synas alltså, eller är den under jorden?
Märkligt att bladet hållit sig så grönt i alla fall under alla dessa månader...
Hej, Sussie
Tack för ditt svar. Jo jag tycker också det er mer ut som ett blad bara. Loobaman, är du säker på att det är ett skott ? Jag knipsade nog av ett nytt blad, som kommit ut från en stjälk, men det kanske inte kan kallas skott...Tror jag ska ta ett nytt, men det är väl bäst att göra det på våren ?
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
22-11-2008, 12:19
Är det din egen aralia, så att du har den hemma...?
Isåfall kan du nog ta nu. Ställ den ljust bara och inte så kallt.
Jag tog 2 skott från en schefflera för bra precis två år sedan. Två st toppskott på ca 10 cm:s längd. Dom har vuxit så det knakat och nu är dom ca 60 cm över krukan.
Alexander-VG-zon3
22-11-2008, 12:45
CITAT (tepa @ 22-11-2008, 07:11)

Hej
I våras tog jag ett skott av min Paraplyaralia. Det har sett likadant ut sen dess. Varför växer det inte ? Var detta inget skott ? Hur tar man ett skott av Paraplyaralia i så fall ? Eller ska det ta så här länge innan det händer nåt ?Det tår nu i ett fönster i nordväst, utan extrabelysning. Har duschat det då och då. Och gett näring varannan vecka tills för en månad sen.
Hälsn Tepa
ser ut som om du tat ett blad , dom får inte rötter från bladen . du måste få med stammen ( tillväxtpunkter ) .
Susie, jo det är min egen Aralia. Det kom två nya små blad på den förnågon vecka sen. Ska försöka mig på ett nytt försök. Flaxss, jag ska göra mitt bästa, men ska jag inte ha det i vatten först, hur länge ? Låter hellre stå i vatten för att få rötter än börjar med plastpåse, om det är samma sak.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
22-11-2008, 14:56
CITAT (tepa @ 22-11-2008, 14:04)

Susie, jo det är min egen Aralia. Det kom två nya små blad på den förnågon vecka sen. Ska försöka mig på ett nytt försök. Flaxss, jag ska göra mitt bästa, men ska jag inte ha det i vatten först, hur länge ? Låter hellre stå i vatten för att få rötter än börjar med plastpåse, om det är samma sak.
Hälsn Tepa
Oj, Du skulle ha tagit mer av stammen, tycker jag. Ungefär så att du har 6-8 blad. Plocka bort de nedersta bladen så att det bara är 2-3-4 kvar i toppen. Det är ju där bladen har suttit som det kommer rötter. Ju flera borttagna blad desto större chans för rotbildning...
Finns det så du kan ta mer av din växt? Bladen måste ju inte vara så himla färsk...
Jag hade mina två i vatten närmare två månader om jag minns rätt (pga att jag glömde att köpa jord, hela tiden..) men det går säkert att sätta den direkt i jord också. Bara du ser till att den inte jorden torkar upp.
Tack Sussie
Skulle ha gjort, ja. Men nu ska jag försöka såhär. Skottet står nu i vatten. Iofs jag älskar utmaningar !
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
22-11-2008, 18:34
CITAT (tepa @ 22-11-2008, 18:02)

Tack Sussie
Skulle ha gjort, ja. Men nu ska jag försöka såhär. Skottet står nu i vatten. Iofs jag älskar utmaningar !
Hälsn Tepa
Ok! Hoppas att det går bra då.. Du lyckas nog!
Jä....vilken optimist du är ! Jag har ju så dåligt självförtroende, när det gäller växter, och hoppar i taket, när jag ser något nytt...har du läst om mina hyacintlökar ? Men visst älskar jag utmaningar, skam den som ger sig ! Fniss, du har ju läst om mina Orchidéer...och mina försök till att få dem att blomma om. Puh ! GER MIG INTE !
Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.