emmalofo
Jag undrar varför det ofta står att man ska vinterskydda klätterrosor? Är de generellt känsligare än busk- eller rabattrosor?

Om man te.x (som jag) bor i zon 2 och har klätterrosor som är härdiga till minst zon 5 (New Dawn och Flammentanz), behöver jag göra något inför vintern? Annars pjoskar jag bara lite extra med zon 1-2 rosor.

Åsa, mälardalen zon 2
Jag täcker inga rosor överhuvudtaget, de brukar klara sig. Det är väl mera om du ex. odlar en klätterros som blommar på äldre delar på gränsen för vart den är härdig, fryser en sån klätterros ner så blir det ju inga blommor.

New Dawn & Flammentanz behöver du inte täcka i zon 2, min New Dawn brukar dock frysa ner en hel del men detta r en sort som blommar på ettårsskott så det blir blommor ändå, det är bara att klippa bort det döda på våren. Flammentanz brukar inte frysa ner det minsta.
Sussie F-Flower
Jag bor i zon 4 och har aldrig täckt min Flammentanz. Vet fler som har denna och som inte täcker den. Den andra kan jag inte yttra mig om.
noranettan
Jag kan tänka mig att många planterar sina klätterrosor mot en vägg och även om rosen är härdig så kan den luras igång redan i mars/april. När det då kommer frostnätter och rosen har börjat få bladutspring så är risken för frysskador stora. Då kan det vara bra att ha haft rosen ivirad i vinterväv för att skydda mot vårsolens förrädiska värme.
Kajsa
Skydda gärna klätterrosor som inte har någon frysmarginal, 1 - 2 zoner är bäst att ha en marginal på om det blir kallare vintrar vilket också står i Rosbibeln LÅG. Klätterrosor som blommar på gamla grenar och fryser blir utan blommor sommaren efter. Jag snurrar in en del klena och kära rosor som Alchymist ( blommar på gamla grenar ) Aglaia, Kordes Rose Aloha, Trier ( har frusit i botten en ggn ) Hyde Hall, Ghislaine de Feligonde som nu blivit 2 m, är rädd om den. Att snurra in dom med vinterväv är fort gjort, det gör jag så gärna om jag får rosor som är höga och blommar. Det är väl mer en fråga om man vill ha det lilla extra jobbet, annars ser man till att köpa härdiga rosor och lägger på 1 - 2 zoner, men som rostok vill jag gärna testa nya rosor och även lite klena ibland, inga problem alls med vinterväven då.

Flammentanz behöver inte skyddas för kylan i min zon men solen i feb/mars är inte bra, österläget mot väggen kan lura igång rosen för tidigt och så fryser den sedan. Vinterväven är mycket bra och kan användas flera år.
Lady Hamilton
Just så har jag uppfattat många. Att de inte skyddar rosorna mot kylan på vintern utan täcker dem "mot" tidigaste vår värmen.Så att inte rosen "luras" att börja grönska för tidigt. Själv har jag inte så många rosor och de jag har är "vanliga" härdiga sorter. Även om dess "ska" klara sig så skyddar jag dem mot vårsolens första varma strålar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon