Skydda gärna klätterrosor som inte har någon frysmarginal, 1 - 2 zoner är bäst att ha en marginal på om det blir kallare vintrar vilket också står i Rosbibeln LÅG. Klätterrosor som blommar på gamla grenar och fryser blir utan blommor sommaren efter. Jag snurrar in en del klena och kära rosor som Alchymist ( blommar på gamla grenar ) Aglaia, Kordes Rose Aloha, Trier ( har frusit i botten en ggn ) Hyde Hall, Ghislaine de Feligonde som nu blivit 2 m, är rädd om den. Att snurra in dom med vinterväv är fort gjort, det gör jag så gärna om jag får rosor som är höga och blommar. Det är väl mer en fråga om man vill ha det lilla extra jobbet, annars ser man till att köpa härdiga rosor och lägger på 1 - 2 zoner, men som rostok vill jag gärna testa nya rosor och även lite klena ibland, inga problem alls med vinterväven då.

Flammentanz behöver inte skyddas för kylan i min zon men solen i feb/mars är inte bra, österläget mot väggen kan lura igång rosen för tidigt och så fryser den sedan. Vinterväven är mycket bra och kan användas flera år.