Jag tjuvstartade skörden av jordärtskockorna, precis innan blasten vissnat ner helt. Några veckor senare tar jag upp några knölar till. Den första omgngen knölar jag tog upp hade inte ett enda snigelhål, den andra omgågnen däremot hade många hål.
Kan det vara så att sniglarna när växtligheten tar slut ovan jord, går ner under jord i stället och äter det de gillar där, fram tills vintervilan. Innebär det också att jag kan skydda mina knölar genom att ta upp dem tidigt och/eller att jag därmed kan minska på antalet sniglar nästa år?!
Jag bara spekulerar men jag tyckte i alla fall att det var intressant! Vi behöver angreppspunkter mot odjuren!
Jag gick förresten ut och skördade alltihop! Jag hittade både fina och håliga skockor men jag hittade även en hel koloni med små snigelungar mitt bland skockorna i en jättefin rotklump. De verkade tvivas där. Nu lär i alla fall de sniglarna frysa ihjäl...
En överfull femkilosspann med skockor blev det
Nemaslug
20-02-2009, 19:58
Hej Du har alldeles rätt vad gäller sniglarnas matvanor. Sniglar äter allt från rot till kronblad. 95% av sniglarna är under markytan det är bara de vuxna vi ser därför är det bra att bekämpa sniglarna både ovan och under markytan. Nematoder, Nemaslug, hittar du på www.bionema.se och de tar hand om de som är under jord, de stora exemplaren får man angripa på något annat sätt, t.ex Ferromol.För bästa effekt av nematoder bör man behandla var 6:e vecka, det blir tre gånger per säsong. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.