Full version: Nu blommar det!
Monarda
Två av förra helgens nyförvärv har nu slagit ut. Får jag presentera:

Colmanara Massai Red

PB220623.JPG

Och en hybrid av Paphiopedilum

PB220620.JPG

Sussie F-Flower
-ÅÅÅ, VILKA FINA!!!!!!! bravo.gif Grattis!!! Vad kul!!!

Viiilken underbar färg på den första!!!
Ja, båda två egentligen... men den första var ju bara.... wub.gif wub.gif wub.gif

Vad är det för småblommigt du har bakom Paphen då? Är det någon Oncidium?

kompiskram.gif
Loobaman
Tack för dom bilderna! Härligt att se
Monarda
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-11-2008, 15:09) *
-ÅÅÅ, VILKA FINA!!!!!!! bravo.gif Grattis!!! Vad kul!!!

Viiilken underbar färg på den första!!!
Ja, båda två egentligen... men den första var ju bara.... wub.gif wub.gif wub.gif

Vad är det för småblommigt du har bakom Paphen då? Är det någon Oncidium?

kompiskram.gif

Bilden gör ändå inte riktigt rättvisa till färgerna på Massai Red. Den är mer djupröd.

Den som syns bakom venusskon är en Odontoglossum 'Samuari' som är riktigt blomvillig och lättskött.

Ja, man blir då sannerligen glad över orkidéernas förmåga att förtrolla och lysa upp i höstmörkret. happy.gif
pejori
Inte ett dugg fina. ranting.gif
Tycker dom ser ovanligt fula ut. nono.gif
Vill inte att mina orkideer ser ut så.... rtfm.gif
Skojar förstås lite med dej smile.gif
zaaritha
Waoow!
Jättevackra!
blomkronan
Härliga.... wub.gif
Maggan H
Helt ljuvliga! wub.gif Lyckliga dej, fast det ligger säkert en hel del pyssel bakom! tummenupp.gif

Undrar om min Cymbidium nånsin ska blomma mer? Hoppades att det gröna som kommer i ytterkanterna var blomstänglar, men nu tror jag att det är nya blad bara....
Rosmarin
Usch så fult !!! giggle.gif (Obs! Skämt!!!)
Monarda
Och bara för att ni så gärna vill naughty.gif kan ni också få ta er en titt på en av mina bladkaktusar som också visar sig från sin bästa sida just nu.

PB230629.JPG

PB230628.JPG

Sussie F-Flower
Ohh Jösses!
Ja den var då lika vacker den! wub.gif Blommar allting hemma hos dig nu? naughty.gif tummenupp.gif

Får jag bara fråga: Hur stora är blommorna på Epiphyllumen?
Jag söker en röd sådan som är ganska så storblommig...

edit: Oj då! Ser att du skrivit bladkaktus... Är det samma som epiphyllum, eller?
Monarda
Det är en Epiphyllum men jag har ingen aning om vad det är för sort. Kollade blommorna som är 12-13 cm i diameter så bilden återger faktiskt den naturliga storleken. Dom är ju lätta att rota så om du är intresserad av ett skott kan du väl maila mig.
fröhamstern
CITAT (Monarda @ 23-11-2008, 15:20) *
Och bara för att ni så gärna vill naughty.gif kan ni också få ta er en titt på en av mina bladkaktusar som också visar sig från sin bästa sida just nu.

PB230629.JPG

PB230628.JPG
helt underbar !! ja har en likadan,ca 20 år gammal.Hade ingen aning om att den hette Blad-kaktus. 3e året 1 blomma,10e:1,15e:2, iflol 10-20 blommor i 2 omgångar o i år 15-20 i 3 omgångar. Förändring:dom senaste 2 åren har vi rest bort i ca 2v på våren o haft bara 8-10gr inomhus,kanske den behövde den kalla perioden. Hur får du dina så gröna o fina? Hälften av min e halvtorr,men blommar där oxå, har inte vågat klippa es den börjat blomma så fint. tjingeling
Linis
Hej!
Jag har en Colmanara massai white som har satt två nya stänglar. Den gamla stängeln som var när jag köpte hade precis blommat över när jag upptäckte de nya. Så lyckan är total yahoo.gif
Min Venussko har oxå blommat över och jag förstår det som att den bara blommar en gång om året så det är en låååång väntan framöver crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon