Full version: timell
estet
Såg ni Äntligen Hemma?
Jag tyckte det blev vääldigt svajigt planket han gjorde. blink.gif
Men annars så gillade jag själva stuket! smile.gif
Kjellepelle
I mitt tycke slarvar han ofta och gör saker i fel ordning. Varför grundade han inte och strök första färglagret innan han skruvade ihop planket. Nu blev många dolda virkesskarvar helt obehandlade. Livslängden på planket förkortas många år. Han pratade om frostfritt djup, är det 40 cm ?
Ingrid på Västkusten
Varierar i hela Sveriges avlånga land ifrån en 40 till en meters djup!

Hälsar ingrid
Tommy
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-09-2003, 07:26)
Varierar i hela Sveriges avlånga land ifrån en 40 till en meters djup!

Hälsar ingrid

Ja, men inte i Sthlm, där han var (enligt bilderna innan reportaget).

Hade han bara ställt sektionerna "omlott" så hade det blivit betydligt stadigare. Nu gungade det av barnens penseldrag.

Men å andra sidan så är det rätt smart... nu ser alla med tummen halvt i handen att det inte "behöver" bli så bra och vågar försöka själva...

Den enda med vettiga ideér i detta programmet är Bosse.

Att Timellsgrabben står i tv och säger stupränna visar på hög kunskapsnivå.
André
Tänkte faktiskt själv på detta!

Han borde kanske ha gjutit ner hela stolpen i bruket eller byggt stöttor?

Dessutom tror jag att de galvade plintar han gjöt fast, mest lämpar sig för längstgående reglar för altangolv. Ska man få en två meter lång stolpe att sitta fast måste det till rejälare doningar som sitter minst 20-30 cm längst med stolpen!

Annars rätt kul program som inspirerar... biggrin.gif
gammelnalle
Om jag förstått Programiden rätt, är det INTE ett "Gör så här"-program utan ett: "Här får ni en massa ideer"-program. En viss skillnad.
Frostskjutning hänger inte bara på "frostdjup" utan till större del på vilken jordmån man har i backen.

brummelibrumm
Tommy
CITAT (gammelnalle @ 25-09-2003, 07:08)
Om jag förstått Programiden rätt, är det INTE ett "Gör så här"-program utan ett: "Här får ni en massa ideer"-program. En viss skillnad.
Frostskjutning hänger inte bara på "frostdjup" utan till större del på vilken jordmån man har i backen.

brummelibrumm

Nä - det har blivit ett "gör-INTE-så-här"-program.

Gjuta ner hela stolpen hade blivit stadigt i 10 år till stolpen ruttnat.

Nä, fram för traditionella mer arbetssamma metoder. Gräv 80-100 cm, ställ i stolpen som gärna är behandlad med tjära eller olja, fyll runt stolpen med större sten. Stadigt och hållbart en längre tid.
estet
CITAT (gammelnalle @ 25-09-2003, 07:08)

brummelibrumm

Men tänk ändå att han var hemma hos folk och satte upp detta plank.
Kalla det inspirationsprogram eller vad du vill, men jag hade ine varit så glad om jag var denna familj. Det är ju de som står för materialet. blink.gif
gammelnalle
Jag är helt säker på att "kunderna" är helt nöjda. "Tänk att slippa göra allt sjäv, och att få träffa Lassie"....

Se´n håller jag FULKLSTÄNDIGT med Tommy om hans sätt att sätta stolpar. MEN det är inte till för TV-förslappade storstadsbor.. (Oj,,,, nu får jag väl på moppo... ((hoppas jag)) smile.gif )
Det blir inte bara bättre , det blir billigare också!!! Det gillar vi i Småland... Här finns det gott om sten också.. Man är stenrik.
tongue.gif tongue.gif tongue.gif

gammal nalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon