Full version: Limring
Iza
Är det försent att sätta upp limringar på fruktträden nu när vi har frost?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det är för sent men man brukar inte behöva sätta upp limringar numera, det är inte så vanligt med frostfjäril. Det är enbart om man har problem med frostfjäril som man måste sätta upp limring det funkar ju bara mot denna skadegörare. Frostfjärilens hona är vinglös ocxh kravlar upp längs stammen efter FÖRSTA frostnatten och lägger ägg i trädet, har man limring fastnar hon på denna. Det var dock många år sedan vi hade stora frostfjärilsangrepp i sverige.
Lady Hamilton
Om det är för sent vet jag inte. Själv klistarde jag upp mina i september för jag lästa att det skulle göras INNAN frost. Och eftersom vi kan få frost redan i slutet på Augusti så var det "hög tid" Och nu har vi full vinter (vilket är normalt för oss) Men har ni nyss börjat ha frost så borde det inte vara för sent. Men i vilket fall så kan inget bli sämre av att du klistrar upp ringarna tummenupp.gif

Cilla
Jag säger som Åsa - det är på tok för sent och man bör inte sätta upp anti-insektsmedel generellt utan rikta dem mot de angripare man har som stör träden. Alla träd är beroende av levande natur kring sig för att leva friskt och bra. Limringar hör visserligen till de mildrare metoderna, men det är helt onödigt att satsa pengar och tid på just den åtgärden nu, eller om man inte har frostfjäril.

Det jag itne visste är att frostfjärilsangreppen cvarit mindre i landet. Jag har tolkat situationen i mina områden (främst Sörmland) tvärtom. de senare 4 åren har jag sett fler angrepp än någonsin. Men helt säker på att det är just frostfjäril som knaprar blom och första generationens blad kär jag inte.

Åsa - är det i odlingarna man haft mindre angrepp?
Digger
CITAT (Cilla @ 23-11-2008, 20:57) *
Jag säger som Åsa - det är på tok för sent och man bör inte sätta upp anti-insektsmedel generellt utan rikta dem mot de angripare man har som stör träden.

Jag har haft problem med svartmyror som klättrar upp i unga äppelträdet och placerar sina bladlöss där. Bladen krullade sig och jag tror det påverkade tillväxten. Jag hade därför tänkt prova limring (nån sorts tejp om jag fattar det rätt) nästa år men är det alltså fel metod?
Cilla
Jag tror det är värt att testa faktiskt. Om myrorna klarar limmet eller inte vet jag dock inte. Har testat det själv men resultaten blev tvetydiga eftersom jag hade andra löss som inte var myrberoende, visade det sig.

Att det blir tätt mellan pappret som limmet sätts på och stammen är viktigt. För att undvika att strypa trädet med hårda bindningar brukar jag ta remsor av gamla liggunderlag. Skumgummi går också bra. Men allt som sluter tätt på stammar, särskilt unga stammar, måste tas bort så snart det inte har en funktion. Annars försvagar man barken där det täta sitter.

Över huvud taget är alla bindningsanordningar som inte är helt nödvändiga för trädets vinteröverlevnad dags att ta bort nu. De skaver och gör ingen nytta. Undantaget är stödpålar för de träd som ännu inte fäst sig i backen, dvs träd som planterades i våras fram till nu.
Iza
Men Åsa som Cilla skriver.
Vad är det då som äter upp blommorna och bladen på våren?
Jag brukar få massor med odjur , men kanske inte frostfjärilar,i mina limringar.
I år är första året på fem år som jag har fått några äpplen.
Cilla
Jag har också tolkat de senaste årens angrepp på blommor och första blad som frostfjäril, men jag kan ha fel.
Och jag har heller inte sett frostfjärilen (som jag känner igen) i limringar, men har sett angrepp minska och försvinna efter limringsuppsättningar. Kanske väjer frostfjärilen innan den fastnar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon