Full version: passiflora
liliannem
Hej!

Har under ett par år haft en passiflora på min inglasade balkong. Den har blommat flitigt, men på sensommaren fick bladen små vitgula fläckar. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Hur övervintrar man en passiflora. Den har stått ute på den inglasade balkongen under två vintrar och står där även nu, då temperaturen redan varit nere i ca 5 grader på natten, vilket är ovanligt tidigt för dessa breddgrader.
Tacksam för tips och råd.

Hälsningar
Lili i Malmö
Alexander-VG-zon3
har du bild på bladen ?

är det den blåa du har som heter Passiflora caerulea ? eller någon annan art ?

har du Passiflora caerulea så är den ganska härdig mot frost , och tål -10c utan att visa skador på blad och stammar eller rötter . och kan även va på friland i skåne om man skyddar den under vintern .
Bassam
Tack för fråga:
du ska kola på bladen noga om dem är maskar: det betyer: att Vitgul kommer från: Agriopis aurantiaria Guldgul- eller Lycia zonaria Ringlad
- OM finns inte makar det betyder att de haft svamp angrip: det ser ut så På bladen bildas först små, gröna till vitgula fläckar med en mörkare kant. I mitten av fläckarna finns ofta en mörkare prick - sporsamling. Sporspridning sker från planta till planta, men även fröet kan vara smittat.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 23-11-2008, 21:27) *
Tack för fråga:
du ska kola på bladen noga om dem är maskar: det betyer: att Vitgul kommer från: Agriopis aurantiaria Guldgul- eller Lycia zonaria Ringlad
- OM finns inte makar det betyder att de haft svamp angrip: det ser ut så På bladen bildas först små, gröna till vitgula fläckar med en mörkare kant. I mitten av fläckarna finns ofta en mörkare prick - sporsamling. Sporspridning sker från planta till planta, men även fröet kan vara smittat.
H:Bassam

har mycket svårt att tro att det är dessa två larver . dom har fjärilarna hittar man utomhus inte inne och dom lever på lövträd ( dom i skogen , inte passionsblommor som man har inne ) .

larver som äter på passiflora har vi inte i Sverige . och allra minst inne .

jag vill se bild på bladen för att säga vad det är .
Lady Hamilton
Har du den "vanliga" sorten edulis? I så fall kan det vara så att plantan har blivir gammal Min "edulis" dog på 4:e året och jag hade tyvärr inte tagit några sticklingar av den. Detta var bara en reflektion och det behöver ju inte vara så att du har samma otur som jag hade

Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 23-11-2008, 23:05) *
Har du den "vanliga" sorten edulis? I så fall kan det vara så att plantan har blivir gammal Min "edulis" dog på 4:e året och jag hade tyvärr inte tagit några sticklingar av den. Detta var bara en reflektion och det behöver ju inte vara så att du har samma otur som jag hade

Edulis är lika vanlig som den blåa om den blåa inte är mer . men det är rätt att Passiflora Edulis kan dö efter 4-10år . eller åtminstone växa sämre och tyna bort .

lissa
ohmy.gif Dör den efter 4 år ??? Men den börjar ju att blomma efter det tredje året när den kommer från frö !!! Förstår "nada"??
Alexander-VG-zon3
dom brukar börja blomma andra eller tredje året .

den ''dör'' inte efter 4-10år . men ''kan'' göra det . eller så kan den få sämre produktion av blommor .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon