|
Funderar över om jag behöver ut och sopa av taket på växthuset? Det är i isolerplast. Det är ett litet snölager som lagt sig och det snöar och blåser fortfarande, så jag har inte sån stor lust att ge mig ut heller. Hur brukar ni andra göra på vintrarna? Nu ska det visst bli plusgrader framåt veckan fast då blir det väl tyngre när det börjar smälta. Pius PS Det funkar bra med frostvakt och byggfläkt, än så länge är väl bäst att tillägga. Växthuset är fullt med pelargoner så måtte det fungerar hela vintern. DS
Lady Hamilton
24-11-2008, 09:26
Ja jag brukar försöka hålla växthus taket rent. Mer än ca 5 cm "täcke" brukar jag inte låta det bli. Men var försiktig när du sopar, bäst tycker jag att det fungerar om man tar bort ner i från så att det översta "hasar" ner eftersom
Chamomille
24-11-2008, 11:51
Ja, vi måste skaffa ett väldigt långt skaft...  Det är rejält högt till taknocken. Hur gör ni
Jag gör som Lady Hamilton. Sopar i den nedre kanten så hasar resten av snön ner och det är lätt att få bort.
Det är inte ofta snön lägger sig på växthustaket heller, vinkeln är sån att det mesta glider av ändå, det är nog bara mest när det är blötsnö, som det lägger sig.
Chamomille
24-11-2008, 14:26
CITAT (MariaS @ 24-11-2008, 14:15)  Jag gör som Lady Hamilton. Sopar i den nedre kanten så hasar resten av snön ner och det är lätt att få bort.
Det är inte ofta snön lägger sig på växthustaket heller, vinkeln är sån att det mesta glider av ändå, det är nog bara mest när det är blötsnö, som det lägger sig. Grejen är den att växthuset är så högt så att jag når bara till takfoten med kvasten  . Funderar på hur jag ska göra, för nu är det massor av snö på taket  . Jag har ganska bra takvinkel också, men snön ligget kvar.
Nu har jag i alla fall varit ute och sopat av taket, tur var väl det för det var minst 5 cm blötsnö.
Har ingen aning om hur mycket taket orkar men det svajade lite av tyngden. Som tur är, så är det ett lågt växthus så jag nådde upp med sopkvasten.
Nu har det äntligen slutat att snö så förfärligt, bara några få flingor fladdrar runt. Men vilken sörja det kommer att bli framåt veckan då vi ska få +9.
Pius
Här snöar det i alla fall fortfarande! Men det är knappt en cm på växthustaket och 5 på backen, så jag är lugn fortfarande...
Chamomille, har du inget sånt där teleskopskaft till moppen, som man kan förlänga? Det funkar nog att svepa av med moppen också, det gäller att få snön i rörelse liksom...
Chamomille
24-11-2008, 15:22
CITAT (MariaS @ 24-11-2008, 15:06)  Här snöar det i alla fall fortfarande! Men det är knappt en cm på växthustaket och 5 på backen, så jag är lugn fortfarande...
Chamomille, har du inget sånt där teleskopskaft till moppen, som man kan förlänga? Det funkar nog att svepa av med moppen också, det gäller att få snön i rörelse liksom... Jo, fast den blir inte längre än piasavan... Hmm, undrar ifall inte teleskopskaftet till fönsterskrapan är längre  . Det måste jag kolla. Jag törs inte ställa stegen mot taket, eller gör jag det?
CITAT (Chamomille @ 24-11-2008, 15:22)  Jo, fast den blir inte längre än piasavan... Hmm, undrar ifall inte teleskopskaftet till fönsterskrapan är längre  . Det måste jag kolla. Jag törs inte ställa stegen mot taket, eller gör jag det?Ställ stegen mot ramen. Det ska den hålla för! även på mitt lilla växthus...
Chamomille
24-11-2008, 15:58
CITAT (MariaS @ 24-11-2008, 15:29)  Ställ stegen mot ramen. Det ska den hålla för!
även på mitt lilla växthus...  Okej. Jag får väl prova  Slutar jag att skriva här så kan ni gissa vart jag firar jul
CITAT (Chamomille @ 24-11-2008, 15:58)   Okej. Jag får väl prova  Slutar jag att skriva här så kan ni gissa vart jag firar jul  Kära nån, vad har jag inlett dig i för elände?  Har du ingen partner du kan jaga upp istället?  Så brukar jag göra när det är nåt jobbigt som ska utföras. Men å andra sidan så får jag minsann städa och göra sånt, så det är bara rättvist. Har du ingen stege som du viker ut (vad nu de kan heta) Så den står stadigt för sig själv. Hoppas det går bra och håll dig i sopkvasten. Pius
Sussie F-Flower
24-11-2008, 16:19
När jag bodde på mitt förra ställe så snöade antennen igen varje vinter. Då tejpade jag ihop krattan med två skurkäppar så att jag skulle nå att göra ren den... Lade käpparna/krattan ca 40cm omlott och tejpade med silvertejp som man tejpar en hockeyklubba. Funkade jättebra. Annars kan man gå till skogen och ta en lång stör att tejpa ihop med krattan. (plastkratta är lättast...)
Chamomille
24-11-2008, 21:17
CITAT (Pius @ 24-11-2008, 16:07)  Kära nån, vad har jag inlett dig i för elände?  Har du ingen partner du kan jaga upp istället?  Så brukar jag göra när det är nåt jobbigt som ska utföras. Men å andra sidan så får jag minsann städa och göra sånt, så det är bara rättvist. Har du ingen stege som du viker ut (vad nu de kan heta) Så den står stadigt för sig själv. Hoppas det går bra och håll dig i sopkvasten. Pius  Jo, vi har en sån stege, men marken är så ojämn runt växthuset än så länge så stegen trilllar. Asch, jag får väl be nån hålla i stegen helt enkelt  CITAT (Sussie F-Flower @ 24-11-2008, 16:19)  När jag bodde på mitt förra ställe så snöade antennen igen varje vinter. Då tejpade jag ihop krattan med två skurkäppar så att jag skulle nå att göra ren den... Lade käpparna/krattan ca 40cm omlott och tejpade med silvertejp som man tejpar en hockeyklubba. Funkade jättebra. Annars kan man gå till skogen och ta en lång stör att tejpa ihop med krattan. (plastkratta är lättast...) Jag tänkte på det också, men naturligtvis hittade jag inga bra skaft (konstigt nog bland all sk.. vi har).
Var ute igår och sopade av taket. Jag använde gummiskrapan som vi normalt använder i duschrummet. Med den nådde jag halvvägs, men det var inget problem, för det som låg över kom snällt ned när det blev tomt nedanför.
Torr snö som man har i Norrland är knappast något problem, men om man har några decimeter som frusit fast i stuprännan (och därför ligger kvar) och där vatteninnehållet sedan ökar med regn, så kan det nog bli ett antal kilo. Jag är ändå tveksam till om man verkligen behöver sopa, med högt vatteninnehåll så kanar det nog av ändå. Ett lutande tak har ju också en mycket bättre bärighet än ett platt. Men det är ju dumt att chansa.
Erik
Tack för fråga: Vi brukar rensa växt hus på vinter med sopa o andra rengöring medel o ibland Stratifiering speciellt om växter haft sjukdom eller ohyra under före säsongen. H:Bassam
Blir det mycket blötsnö ta jag bort snön med en mjuk gummiskrapare det räcker att börjar nerifrån så följer resten efter(jag har glastak)är det som nu bara några cm gör jag inget snön värmer samtidgt därinne.Skottade in några skopar snö på en del krukor.Piasavakvast skulle jag inte använda om växthuset är i kanalplast en gummiskrapa funkar utmärkt.
skogstroll
14-12-2008, 10:52
ja brukar sopa bort det värsta med en lätt kvast, fast på ena sidan taket är det som stup nedanför så där blir det inte mycket sopat  fast det öser ju inte ner snö här direkt...
polecat
16-12-2008, 19:07
Jag har köpt en stor presenning som jag brukar klä in taket på växthuset med. Sedan är det lätt att bara trä in kvastskaftet under presenningen och lätta på den lite, all snö kanar lätt av. Tyvärr så vet jag inte vad det blivit i vinter för den har inte kommit på och i helgen fick jag jobba med 3-4 dm snö....... Nu har vi regn  , men jag hoppas att jag hinner få på den innan det kommer mera snö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|