agnetazon1
24-11-2008, 09:56
Jag undrar vilket som är det bästa, innan knoppen visar sig på amaryllislöken, ska man vattna en nyplanterad lök?
Jag har läst råd som säger bägge delar. Har planterat två stora lökar, jag gav dom lite vatten då, nu avvaktar jag.
Lady Hamilton
24-11-2008, 09:59
Jag vattnar vid plantering och vattnar ingeting sedan förrens knoppen har kommit upp helt ur löken
Maggan H
24-11-2008, 14:35
Så gör jag med. Har du egna drivna lökar eller har du köpt? Jag har tre st ute i boden i vila, en av dem blommade fint till midsommar..... De har sin eg blomningstid vår-försommar.
agnetazon1
24-11-2008, 15:12
I år har jag köpt några nya lökar, de jag haft innan har jag inte haft nedgrävda, så dom verkar ganska kraftlösa. Det är väl det bästa sättet annars att förvara dom. Tack för tipsen med vatten, jag avvaktar knopparna.
tack för fråga:
efter plantera lökar det är vikigt att de står på fuktigt jord med mörkt och kalt för att rötter växa bra före bladen.
Tips så du behöver vattna sparsam.
H:Bassam
agnetazon1
29-01-2009, 08:27
Nu har det gått ett tag, sedan jag planterade mina amaryllislökar. Den ena löken kändes rutten efter ett tag, så den kastade jag. Igår tittade jag på den andra och nu var där en knopp på väg upp! Den som väntar på något gott.....ska bli spännande att se, hur blomman kommer se ut! Den har jag bara vattnat ytterst lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.