160kvm stort hus
24-11-2008, 13:51
Hej!
Någon som vet vart man kan köpa billiga kryddor till sitt julstök?
Har försöka googla men tycker att priserna där är samma som affären jag handlar i ( coop, hemköp ).
Vill smycka kransar, krukor osv osv men det är dyrt att betala 30kr för en påse kanel som innehåller 5 kanelbitar...
Någon som vet vart man kan handla billigare?
Dessutom efterlyser jag stora kanelrullar, vart hittar man såna?
Mvh Kakan.
Chamomille
24-11-2008, 13:59
Jag köpte stora kanelstänger (om det är det du menar) på "vår" julmarknad här i Tyresö förra året. Det var en packe med 4-5 st ca 1/2 meter långa och 3-5 cm i diameter. Jättevackert i en vas och doftar gott!
Jag har aldrig sett de någon annan stanns. Prova på en julmarknad
160kvm stort hus
24-11-2008, 14:03
Tack, jag får testa det!
har sett några i en blomsteraffär men hualigen va dyrt det va.... *s*
Chamomille
24-11-2008, 14:14
Ja, de som jag köpte var inte så billiga heller

Fast om man räknar kilopris på kanel på påse och dessa så kostar de stora en bråkdel. Kommer inte ihåg vad jag betalade

. Det rörde sig om ett par hundralappar i alla fall.
Hittade också lång kanel på en julmarknad för ett antal år sedan men det var i Köpenhamn Tycks som om det är rätt typ av ställe att leta på
Den som har turen att ha en butik i sin närhet med annat utbud än det vanliga svensk där majoriteten av kunderna har en annan inriktning på matlagning och kryddor kanske kan hitta något bra där.
Eva i Höga
24-11-2008, 14:46
På "torgmarkander" och liknande står det ofta folk och säljer kryddor. Hoppas det finns någon marknad i din närhet innan jul.
Åsa, mälardalen zon 2
25-11-2008, 20:46
Finns det någon Asiatisk matbutik där du bor? Isåfall ta en titt där jag brukar shoppa ganska rejäla påsar med stjärnanis till ett ganska lågt pris vid Hötorget i stockholm (det ligger 2 asiatiska butiker mycket nära där) + jag har även shoppat sånt som torkad lotusrot, någon slags torkade nötter (?) som tydligen används till magmedicin och liknande till ganska låga priser. Dessa har jag sedan pyntat dörrkransar och julgrupper med.
Tror man kan hitta kanel och dyl också i många asiatiska butiker till lägre priser än matbutiken. (blomsteraffär ska man inte gå till de shoppar på för dyra ställen, sist kostade 250g stjärnanis runt 100kr i Årsta på Partihallarna när jag skulle köpa till jobbet motsvarande mängd i asiatisk butik kostar runt 30kr).
Åsa, mälardalen zon 2
25-11-2008, 20:54
De ljusa grejerna i denna krans är torkad lotusrot
[attachment=27664:post_31_...92_thumb.jpg]
Rosmarin
26-11-2008, 08:51
Som åsa skriver, asiatiska butiker eller mataffärer med utländska specialiteter, t.ex persisk, irakisk... många av de arabiska kulturerna använder kryddor på ett annat sätt än vi och man kan hitta väldigt mycket intressant i den här typen av butiker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.