|
Nej just det, och ändå ska man ha massor hemma, så här till jul...
Jag fick höra att om man nyper bort blomman på julstjärnan, så ska den hålla sig mycke längre?! Stämmer detta? Allt annat kan man ju läsa sig till iliteraturen...
Alexander-VG-zon3
24-11-2008, 16:44
jag har inte hört att man ska göra det för att få dom att hålla längre ?!
däremot ska man ju inte ha dom kallt och heller inte för fuktigt . julstjärnor som man håller konstant fuktig mår snart dåligt och tappar blad .
annars tycker jag dom är lätta att hålla liv i och att spara till nästa år .
Och inte gillar de drag heller. Gäller att ha dem så långt från entrén som möjligt...
Alexander-VG-zon3
24-11-2008, 16:55
dom lite konstiga dessa växter ! dom är väldigt känsliga när man får in dom och när man har dom första året . har man väl sparat dom ett eller två år . så är dom mycket tuffare . då tål dom både kyla,torka ut och sol och allt .
men jag ska prova att ta veck blommorna och se om den håller sig bättre .
tack för fråga: placering: en ljus, varm plats med cirka 20° C – även nära värmekälla. • Undvik "våta fötter" där kvarstående vatten finns kvar i krukan. Vattna endast när jorden är nästan torr – gärna med ljummet vatten • Tillför inte näring under blomningstiden. Efter blomning vattnar du med näring en gång i månaden. • Vill du få tillbaka de färgrika högbladen till nästa jul måste du hålla plantan komplett mörkt minst tolv timmar om dagen under flera veckor. En stor pappkartong kan användas till att skapa en "kort dag". obs: det hjälper inte dig att ta bort blommor. också om de stå på kalt ska de tappa bladen H: Bassam
Ja vattningen ska nog inte vara ngt problem. Vi doppvattnar allt i butiken och låter rinna av, för att få så jämn vattning som möjligt. Golv och brätten är ju aldrig helt i våg, så alla växter får samma vatenmängd på annat sätt.
blomkronan
27-11-2008, 01:54
CITAT (MariaS @ 24-11-2008, 15:52)  Nej just det, och ändå ska man ha massor hemma, så här till jul...
Jag fick höra att om man nyper bort blomman på julstjärnan, så ska den hålla sig mycke längre?! Stämmer detta? Allt annat kan man ju läsa sig till iliteraturen... Jag har varit runt och sökt information... om man nyper av dom kommer inte nya röda blad... till jul! Man ska nypa av dom när man vill att dom ska förgrena sig. Det gör man till våren... sen om man vill att dom ska bli röda till julen nästa år... får man jobba...
CITAT (blomkronan @ 27-11-2008, 01:54)  Jag har varit runt och sökt information... om man nyper av dom kommer inte nya röda blad... till jul! Man ska nypa av dom när man vill att dom ska förgrena sig. Det gör man till våren... sen om man vill att dom ska bli röda till julen nästa år... får man jobba...  Tack blomkronan. Men jag tror inte att jag vill ha kvar hundratals julstjärnor till nästa år... Det är ju meningen att jag ska sälja dem i min butik  Det var närmast skötselråden just nu jag behövde och rekomendationer till mina kunder.
TACK FÖR FRÅGA: • Vill du få tillbaka de färgrika högbladen till nästa jul måste du hålla plantan komplett mörkt minst tolv timmar om dagen under flera veckor. En stor pappkartong kan användas till att skapa en "kort dag". H:Bassam
Alexander-VG-zon3
28-11-2008, 08:26
CITAT (blomkronan @ 27-11-2008, 01:54)  Jag har varit runt och sökt information... om man nyper av dom kommer inte nya röda blad... till jul! Man ska nypa av dom när man vill att dom ska förgrena sig. Det gör man till våren... sen om man vill att dom ska bli röda till julen nästa år... får man jobba... menar du blommorna/knopparna dom små gula blommor i mitten eller menar du att man toppar den ? för tar du veck blommorna/k nopparna så delar den sig inte . du måste toppa alltså klippa veck toppskottet för att den ska dela sig . och den får tillbaka dom röda bladen och blommorna . det gjorde min som jag sparade ( dock som jag inte har längre ) . men den stod i en mörk källare på vintern ca +10c +12c .
Hej
Jag har inte haft Julstjärnor på flera år, men nu är minstingen snart sju år och förstår det där med att inte röra sånt som är giftigt,så idag har jag köpt en vit. Den ska jag spara och försöka få att blomma nästa år. Hur går man tillväga, Flaxss ? Hört något om mörkt minst 12 timmar i dygnet, men hur är det med temperatur och vattning ? När är det den ska ha mörkt och ska den annars stå i ett fönster ? Hur gör du Flaxss, har du någon bild på en som är sparad och blommar om ?
Hälsn Tepa
TACK FÖR FRÅGA: DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT HITTA I HUSET PLATSEN SOM HAR INTE SÅ MYCKET SOL, SKÖTSLA SOM VANLIGT, OCH TA angelägen MED VATTEN. H:BASSAM
Alexander-VG-zon3
29-11-2008, 10:13
CITAT (tepa @ 28-11-2008, 15:24)  Hej
Jag har inte haft Julstjärnor på flera år, men nu är minstingen snart sju år och förstår det där med att inte röra sånt som är giftigt,så idag har jag köpt en vit. Den ska jag spara och försöka få att blomma nästa år. Hur går man tillväga, Flaxss ? Hört något om mörkt minst 12 timmar i dygnet, men hur är det med temperatur och vattning ? När är det den ska ha mörkt och ska den annars stå i ett fönster ? Hur gör du Flaxss, har du någon bild på en som är sparad och blommar om ?
Hälsn Tepa datan är sönder och just nu är jag nere i skåne , så kan inte ladda upp någon bild . men jag placerade den i en mörk källare som håller mellan +10c +12c och den blommade till våren , fick små ( mycket små ) röda högblad . inte alls så stora som dom man köper . det sägs ju att dom ska stå mrökt hur varmt eller hur svalt vet jag inte .
Det sägs så mycket om den, jag har sett att en del framhåller att den kan bli störd av en gatlykta under mörkperioden...Min som blev 4 år och enorm( tills en ovarsam person trots varningar välte den så att den bröts vid roten  ) Jag hade den ute hela tiden, och jag vet inte varför, men jag hade den faktiskt aldrig övertäckt, och ändå fick den sina röda fina blad varje år !! En trädgårdsmästare som såg den sa att den hade hittat sitt perfekta "microclima" ( mikroklimat?) och att jag absolut inte skulle flytta på den.Jag hade den i en självattnande kruka, faktiskt var det nog den första krukan av det slaget jag hade, och den trivdes utmärkt där. Jag kan inte ha dom inne, dom börjar tappa blad dagen efter att dom har kommit hit, så numera har jag dom vid fönstret på terrassen, det blir ju aldrig samma sak, och jag har aldrig mer lyckats med att dom överlever våren, men jag fortsätter att försöka, för jag vet ju att det går...
blomkronan
02-12-2008, 01:17
CITAT (flaxss @ 29-11-2008, 10:13)  men jag placerade den i en mörk källare som håller mellan +10c +12c ???? alla råd säger minst +15c... kul att du klarat dina i dessa temperaturer. Toppa dom för att få dom att förgrena sig... inte vet jag vad dom menar... toppa dom tror jag att dom menar med att toppa ordentligt... typ ta ett skott. Inte bara bladen!
Tack för era överlevnadstips för Julstjärnor, nu ska jag absolut försöka. Om den ska stå i minst 15 graders värme och mörkt, så får det väl bli inne i en papplåda i en garderob, med lite lufthål, kanske? Och vattna emellanåt.
Hälsn Tepa
blomkronan
02-12-2008, 09:03
CITAT (tepa @ 02-12-2008, 07:41)  Tack för era överlevnadstips för Julstjärnor, nu ska jag absolut försöka. Om den ska stå i minst 15 graders värme och mörkt, så får det väl bli inne i en papplåda i en garderob, med lite lufthål, kanske? Och vattna emellanåt.
Hälsn Tepa Det är inte så lätt som det låter... På sensommaren vet faktis inte när det är bäst att börja ge mörker. Men den ska har ljust 12 timmare sedan mörker 12 timmar och man får INTE... glöma bort en enda gång!!! säger alla odlare jag läst från. Temperaturen ska vara runt 20 hälst...15 är bara vad dom klarar som allra minst... Jag kommer nog inte fixa att komma ihåg mörkläggningen så mina får bli som dom blir nästa jul... om dom klarar sig till dess
Har varit och gjort utfrågningar hos en odlare idag  Optimalt är +22 och max 12 timmar ljus från slutet av augusti. (Timer i mörkt utrymme) annars är skötseln på julstjärnan, exakt likadan som på high chaparall, som också är en Euphorbia.
Alexander-VG-zon3
02-12-2008, 17:22
CITAT (blomkronan @ 02-12-2008, 01:17)  ???? alla råd säger minst +15c... kul att du klarat dina i dessa temperaturer.
Toppa dom för att få dom att förgrena sig... inte vet jag vad dom menar... toppa dom tror jag att dom menar med att toppa ordentligt... typ ta ett skott. Inte bara bladen! ja minst för att växa kanske , men min har varit ute i +1c utan skador .
Rekomenderad lägsta temperatur (från odlare) +12 till +15. Visst kan enstaka exemplar kanske klara lägre temperatur under en kort period, men det är nog ABSOLUT INTE ngt man ska rekomendera.
Jag VET att en hel leverns kan bli helt förstörd på 15 minuter i en temperatur av +7 grader!
Alexander-VG-zon3
02-12-2008, 22:13
CITAT (MariaS @ 02-12-2008, 22:02)  Rekomenderad lägsta temperatur (från odlare) +12 till +15. Visst kan enstaka exemplar kanske klara lägre temperatur under en kort period, men det är nog ABSOLUT INTE ngt man ska rekomendera.
Jag VET att en hel leverns kan bli helt förstörd på 15 minuter i en temperatur av +7 grader! förlåt !! var otydlig mitt svar gällde ju min sparade plantor inte ny inköpta , plantor man köper nu till jul tål inte under +15c +10c och ska helst ha över +20c, odlarna litar jag inte på !dom kallar sig odlare men det är istället massproduktion och dom har ingen stor kunskap , men har man haft dom sparade och dom varit ute och härdat sig så tål dom kyla utan problem min har klarat minst 1månad ute under +5c +10c . jag svarade ju på blomkronan där hon citerade där jag skrev om ''min sparade planta'' som övervintrar i en mörk källare ca +10c +12c . så jag ''trodde'' att andra förstod att det var det jag svarade på och inte ny in köpa plantor från ett växthus .
Jag pratade också om blomman som var sparad, för då är ju allt annorlunda eftersom dom vänjer sig sakta vid sin nya växtplats och förhållandena den har fått. Det farligaste är nog dom bryska omslagen, jag förstår att ett helt lass kan bli förstörd på nolltid, för dom kommer ju från en perfekt omgivning utan några temperatursvängningar alls.. Jag köpte en i ett varuhus en dag när det blåste kallt, den var inte inslagen , och den dog, så temperaturförändringar är farliga.. Det är ju i augusti som dom ska stå mörkt, och som ni vet har vi inte era långa dagar här, t om i juni har vi becksvart innan kl23, så ibland kan det haa en fördel med att inte ha så långa dagar...Men om jag ska vara ärlig föredrar jag att ha långa dagar och sätta en svart plastpåse över Ponsetian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|