bandin
Hallå!

Är sugen på att plantera hallon nu. Vad ska jag tänka på vid val av sort samt placering? Är det bra tid nu eller ska vi hellre vänta tills våren (zon III)?

Jessica
KURT
Det går bra att plantera nu på hösten, välj virusfritt material .De flesta som säljer kommerciellt säljer virusfritt, men de bör också upplysa om det. Om man sätter flera rader så bör man ha ordenligt avstånd mellan raderna så att solen kommer in mellan (minst 1.5 m). I övrigt se:

http://www.odla.nu/bar/hallon.shtml
Johan.S
Det lär finnas sorter utan taggar.
Vet inte vilken eller vilka det är.
Men...
De bör undvikas, om man lätt får rådjursproblem.
bandin
Hej igen, och tack för svar!

Hur djupt måste jag gräva för att de ska trivas? Vilket är viktigasdt vid val av placering, soligt läge eller vindskyddat?
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du läsa om hur hallon vill ha det:

http://www.odla.nu/bar/hallon.shtml

Det går bra att plantera hallon både höst och vår. +Det går utmärkt att plantera flera olika sorter, uppbindningen av plantorna går dock bäst ifall man planterar högväxande sorter för sig och lite mera lågväxande sorter tillsammans på eget ställe. I zon 3 kan du även testa att plantera några olika sorters hösthallon det finns sorter som är härdiga till zon 2-3. Hösthallon brukar man klippa ner helt på hösten de sätter frukt på årsskotten och inte fjolårsskotten som många andra hallonsorter. Ett hösthallon som jag testat iår är Allgold men den är mer än bara hösthallon den började sätta frukt runt midsommar och håller fortfarande på och producerar bär så jag skulle nog helre kalla den ett remonterande hallon som sätter frukt på årsskotten. Allgold ska vara härdig till zon 3.

Annars heter nog min hallonfavorit Mormorshallon
André
Hej,

Hallon är ena rackare på att skjuta iväg långa skott en bra bit in på gräsmattan, dessa blir på sikt svåra att få bukt med.

Jag har köpt rätt billiga gröna korrugerade plastkanter "rabattkant" som säljs på rulle i affärerna. Dessa gräver jag ner runt hallonrabatten så skott-skotten stängs inne i rabatten Skotten är rätt ytliga så du behöver inte gräva så djupt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon