Trinity78
24-11-2008, 20:46
Kan man fortfarande lägga i köksavfall i varmkomposten trots att det är minusgrader ute? Stannar inte komposteringsprocessen av då?
Aqvakul
24-11-2008, 21:58
Under förutsättning att det är bra "fart" på nedbrytningsprocessen att behållaren är någorlunda full och det inte är trettio minusgrader, så bör det fungera.
Förutsatt att det verkligen är en isolerad varmkompost naturligtvis
finns det oisolerade varmkomposter?
CITAT (LasseB @ 25-11-2008, 11:02)

finns det oisolerade varmkomposter?
För flerfamiljshus finns det varmkomposter som man har inomhus, de är förmodligen inte isolerade.
Hejsan!
Har en varmkompost som är "igång" hela vintern trots att jag bor i zon 7 och ibland har minus 30! Ser bara till att fylla på ofta för att hålla farten uppe. Den är isolerad och blir ännu mer isolerad av snö frammåt vintern.
ingrid fuxwall
25-11-2008, 21:39
Har läst mig till att om man fyller på dagligen så hålls värmen men om det stämmer får någon annan svara på
ingrid
Aqvakul
25-11-2008, 21:53
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-11-2008, 21:39)

Har läst mig till att om man fyller på dagligen så hålls värmen men om det stämmer får någon annan svara på
ingrid
Jovisst, det är viktigt att "hålla igång" den.
På sjuttiotalet då det blev populärt med mulltoa så visade det sig att de som installerat den i fritidshuset (och det var väl mest där de installerades) fick problem eftersom de inte fylldes på kontinuerligt. Processen stannade helt enkelt av.
Lägger i matavfall varje dag och rör om, men blir det många minus kan det bli lite trögt alltihop trots att den är välisolerad, så fort det blir mildväder fungerar det bra igen. Har kastat upp snö runt komposten men nu smälter nog allt i veckan, någon långvarig kyla är inte så vanlig här vilket gör det lättare.
Jo på sommaren har vi en oisolerad matkompost, den fungerar utmärkt, på hösten gräver jag ner allt i rabatterna. Man kan inte bara matkompostera på sommaren utan det gäller året runt så man får lära sig med åren på bästa sätt.
CITAT (Trinity78 @ 24-11-2008, 20:46)

Kan man fortfarande lägga i köksavfall i varmkomposten trots att det är minusgrader ute? Stannar inte komposteringsprocessen av då?
Kurt: Jag uppfattade att frågan gällde en kompost som står ute, dtår den inne även i ett svalt utrymme måste det vara helt egalt om den är isolerad eller inte
Eller är jag för petig i språket nu
Tack för fråga:
Om brytning ska går bra i komposten behöver blus graden , så du kan göra på grund att du har varmkompoten.
H: Bassam
Fågelvägen
26-11-2008, 19:47
Inte behöver man fylla på köksavfall varje dag, varannan eller var tredje dag funkar också.
Har någon försökt värma upp det vintriga kompostlivet med hönsgödsel?
Vi har använt färsk hästgödsel ibland - det blev tillfälligt alldeles för varmt för kompostmaskarna, men de som överlevde blev snabbt flera.
Tack för fråga:
Höstgödsel och andra naturliga gödsel är färska ger mycket varm , och den här varme kan dö masker som bryter kompost varor.
Fågelvägen
28-11-2008, 18:55
Min fråga "Har någon försökt..." gällde just hönsgödsel, eftersom den finns att köpa i små förpackningar och kan strös i komposten i mycket små portioner.
Hästgödsel har jag ju prövat själv, som sagt, och berättat hur det gick. Jag var tydligen för rundhänt - lätt gjort med hästkaliber på bollarna.
Tack för fråga:
Du provade o det gick bra, jag är glad med kompisar när de provade något och lyckats.
Trinity78
02-12-2008, 11:14
Tack för alla svar. Jag hittade bruksanvisningen som följde med komposten och där står det så här:
Vinterkompostering
Vad och hur mycket man lägger i sin kompostbehållare samt hur väl man varvar olika material avgör i första hand hur länge processen kan fortgå. För att förlänga komposteringssäsongen kan behållaren förses med en extra isolering.
Lämplig inställning av ventilationen med hjälp av locket är "stängt" läge. Tillräckligt med luft tillåts ändå passera genom dom små ventilationshålen. Under vintersäsongen, då inget normalt trädgårdsavfall finns tillgängligt, kan extra strömaterial behövas.
Detta för att bibehålla balansen mellan tillfört kol och kväve. Som strömaterial räknas förutom exempelvis halm, träflis, torvmull också torra löv. Ett tips: spara en liten lövhög från hösten bredvid komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.