flinga100
Hej!

Jag har en passiflora (tre år tror jag) som jag har drivit upp från frö från frukt i butik. Den har aldrig blommat, men växer fint.

Jag flyttade in den inomhus från en balkong i slutet av hösten och nu skjuter den massor av skott. Ska jag ta ned den till källaren där mina övervintringsväxter står (5-10 grader och två energilampor)? Eller kan den vara kvar inne i värmen?

Det skulle vara kul att få blommor nån gång... rolleyes.gif

[attachment=27638:passiflora2.jpg]

[attachment=27637:passiflora.jpg]

Alexander-VG-zon3
den mår bra av att stå lite svalare på vintern .
MariaS
Mina blommade inte förrän de fått en svalare vila i växthuset (4-10grader) Sen har de blommat oupphörligt hela sommaren och har fortfarande inte slutat!
Så jag rekomenderar varm en svalaare vila om man har möjlighet.
lissa
Det verkar vara en P.Edulis( men jag kan ha tgit fel) och dom tar lite tid på sig att blomma..Min är lite över 2 år och har heller inte blommat ännu, men hoppas på det i sommar eftersom flera här har sagt att man nästan måste räkna med 3 år...så den blommar nog snart ska du se tummenupp.gif
flinga100
Då flyttar jag ned den i källaren! Tack för svaren. thanks.gif

Jag minns inte när jag sådde den, men jag misstänker att den är 2,5 år nu. Så om jag har tur kanske den blommar nästa sommar. Jag hoppas på samma utveckling som din har haft, MariaS. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon