Full version: Nypon
Johan.S
Hej!
Om man vill kunna skörda nypon för hushålländamål, (tillexempel torkning & nyponsoppa).

Finns det någon särskild sorts nyponbuske (rosenbuske) att föredra, då?
Ingrid på Västkusten
T ex Rosa rugosa ty nyponen är så stora men annars duger alla lika fint :-))

Hälsar Ingrid

PS Men dte är ett fasligt göra med fröna!
KURT
I recepten för nyponmos finns det två olika skolor, antingan avlägsna kärnona innan passering eller passsera med kärnorna kvar. Men jag tycker att det kommer med fröhår om man låter kärnorna vara kvar när man passerar, det kliar sedan i halsen! Men det blir ju mycket mera jobb att ta bort kärnorna innan man passerar.

Skall man torka så bör de halveras och kärnorna bör tas bort med tesked eller liknande.
Johan.S
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-09-2003, 07:11)
T ex Rosa rugosa ty nyponen är så stora men annars duger alla lika fint :-))

Hälsar Ingrid

PS Men dte är ett fasligt göra med fröna!

biggrin.gif
Aha!
Rosa rugosa= Vresros. smile.gif

Trodde inte att de var användbara till sådant. Det tycktes mig nästan vara för enkelt.
-Håller med om att de nyponen är stora.
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man göra något med nyponen och slippa rensningen så går det mycket lätt att göra nyponsherry

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a0e031624f30dc8

Det blir god smak men kanske inte så hög alkoholhalt. Nyponsherryn vinner på att lagras några år jag har provsmakat olika flaskor från olika år nu i sommar och de som har lagrats 2-3år är definitivt godare än den nyaste satsen som sattes i höstas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon