Full version: Sticklingar
Eva i Höga
Var på rhododendronsticklingskurs igår kväll. Vi planterade om rotade sticklingar så nu har jag krukor med rhododendron här plus andra sticklingar plus alla frösådder REDAN. Detta tar en ände med förskräckelse! Åh, vad roligt det är!!! yahoo.gif
Janne56
Vad trevligt det låter med rotade rhododendronsticklingar! Jag har försökt med sådana sticklingar ganska många gånger med klent resultat. Bara några lyckade fösök. Det vore kul att höra, hur eran sticklingsförökning gick till! En utförlig beskrivning motses tacksamt!

Janne56
Eva i Höga
Jag ska försöka skriva lite hur vi gjorde men utförligt vet jag inte om det blir:
Sticklingarna tas i augusti och framåt, de ska vara mjuka. Fyra blad ska vara kvar men är de stora så ta bort halva ungefär. Skär bort lite av ytterhöljet på stjälken.
Blanda perlit och fin torv och lite sand. Genomfukta. Sätt sticklingen i kruka med plastpåse över (inga hål och vattna inte under tiden).
Efter 3-4 månader har det förhoppningsvis kommit rötter och då planterar man om i grov torv och jord som man hämtar i tallskogen, ek- o hasselskogen. Vattna. Därefter vattnar man bara när det torkat upp i krukan.
Plantorna ska avhärdas innan man sätter ut dem.
Detta är vad jag kommer ihåg nu.
Lycka till!
Janne56
Tack för informationerna! I år är det väl för sent att försöka men jag ska prova nästa år. Jag förmodar att man ska ha sticklingskrukorna inomhus.

Janne56
Eva i Höga
Ja, det är nog lite sent nu men man kan ta sticklingar så länge det inte är frost så bladen hänger. Sticklingskrukorna har man inomhus, vill ha ljus 16 timmar per dygn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon