Inga från Närke
25-11-2008, 14:55
Hej
Det var länge sedan jag skrev på detta forum. Tiden har inte räckt till har haft fullt upp med hund, sjuk släkting som avled på sin 90-årsdag för en vecka sedan så jag har hjälp till med bilskjutsar m.m.
Sambon har haft ryggproblem sedan drygt 10 veckor nu (diskbråk) och har ju inte orkat att göra så mycket under den tiden och fortfarande. Nu har han även fått besked att han har prostatacancer och skall opereras. Så det är hur jobbigt som helst här hemma.
Är det någon här som har sambo, man eller bekant som har opererats och vet lite hur det går och har gått.?
Tumörerna är inte så stora 1-3 mm men finns på ena halvan av prostatan på 5 ställen så därför operation eller strålning. Vi får hoppas att det inte är någon spridning, läkaren sa att det inte var så stor risk för det. De hade ju inte sett något annat när han var och skelettröntgade ryggen utan bara hans besvär med den att det är utslitet och disk mellan 2 kotor som är sliten.
För och nackdelar finns det med båda alternativen men operationen är ju säkrast och inget annat blir förstört som det kan bli av strålningen.
Har inte så många att ventilera denna fråga med så därför skriver jag av mig till er som brukar kunna ge lite tröst och vet lite om allt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-11-2008, 18:00
Inga jag har ingen gubbe som är drabbat (tack och lov) men jag har hört så många andra.
Många som opereras har ju sedan efter Operation Problemen med att hålla tätt och framförallt med Potensen. Men som jag sa till en gubbe här på gården, vad är potensen mot livet???
Om min sambo skulle stå inför valet då skulle jag föredra en gubbe som blir frisk istället fär att ha en karl som har begränsad livstid. Oavsedd potensen. Det finns så mycket annat som är värdefullt i ett förhållande
Inga idag är chancen att bli frisk väldigt stort. Men som ja har förstått så är det väldigt känsligt för karlarna. Så han behöver nog mycket stöd ifrån din sida, att han vet att du finns oavsett hur det går.
Och försök att få honom att prata, karlar är inte alltid så bra att prata känslor
Jag håller tummarna
Elisabeth
Snöflinga
25-11-2008, 18:01
Usch vad jobbigt, förstår att du inte hunnit skriva

Har ingen erfarenhet förutom att en väninnas man opererades för p-cancer och är nu helt återställd. Ville mest skicka tröstekramar
Jag tycker att man hittar bra information (och vederhäftig) på "Sjukvårdsrådgivningen". Sida görs av landets landsting och regioner i samarbete. Direktlänk:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/Det finns också en patientförening som säkert vet en massa.
Ta väl hand om er båda två!
Snigelhatare
25-11-2008, 19:26
Känner ingen sådär nära men vet en man som tar spam, så den biten kan nog lösa sig. Alltså piller som börjar på v och slutar på a.
Biggan_
25-11-2008, 19:40
Så tråkigt Inga! Ja, för er båda så klart!
Jag känner ingen, men hittade en vettig sida
HÄR!
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-11-2008, 20:16
Och så är det jag igen.
Inga ta hand om din gubbe, var där för homom, visar honom att du går genom detta ihop med honom oavsett hur det ¨år.
Viktigast är att ni väljer den methoden som ger störst/bäst chansc att b´lir av med eländet.
Elisabeth
Inga från Närke
25-11-2008, 22:45

alla snälla för era svar och PM. Visst ska jag ta hand om gubben. Vi har alltid stöttat varandra i våra sjukdomar men han tar det nog hårdare än jag. Detta med 6 har ingen betydelse nu viktigaste är att han blir frisk och det inte sprider sig. Det andra får man ta sedan om man anser att det är av stor vikt.
Tack en gång till alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.