Full version: Skadat äppelträd?
mona_g
Har ett vinteräppleträd (har ej listat ut vilken sort än) som ser ut att vara angripet av diverse åkommor. Stammen är rödbrunfärgad, kan någon tala om vad det är och hur åtgärda? Ser ut närapå som "rost". Trädet är också angripet av svamp samt kräfta, har detta något med missfärgningen av stammen att göra? sad.gif rolleyes.gif
Cilla
Missfärgningen är säkert grönalg - ja den hdeter så trots att den färgar barken rotsröd. Den gör ingen skada alls.

Hur ser svampen ut som trädet också är angripet av?
mona_g
Hej Cilla!

Tack för svaret! Ännu en gång!! biggrin.gif Svampen är som en utväxt som sitter direkt på trädstammen. Har sett liknande i skogen men i större format många gånger.
Cilla
Om det ser ut som en skiva, så här

är det en sorts ticka. Det finns många olika sorter och alla är i varierande grad tecken på svaghet hos trädet. Vissa tickor sätter sig i friska träd och försvagar det, andra sätter sig i redan försvagade träd.

Ser man det på ett större träd i trädgården bör man kolla upp vilken sorts ticka det är, eftersom vissa är tecken på allvarliga försvagningar. Sitter det på fruktträd brukar det inte föranleda att man tar ned trädet.

Man kan se tickor på träd som lever i många år till.
mona_g
Ja Cilla, det är en ticka, eller ett par, men mer bullig än den på bilden. Så då behöver jag inte oroa mig över det biggrin.gif Det är okej att ta bort dem, eller... wacko.gif smile.gif
Cilla
Ja, det har nog ingen större betydelse. det är tickornas mycel, rötter, inne i trädet som stör trädet mest.

Ofta uppstår tickor på gamla fruktträd som beskurits hårt, eller fruktträd som är mycket gamla och därför försvagade.

Med gamla äppelträd menar jag inte de som planterades för 70 eller 80 år sedan, utan de som planterades på 1800-talet och tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon