Snohan
Har precis köpt ett hus där det är två mkt fina äppelträd spaljerade mot huset. De är ca 25-30 år gamla. Jag undrar nu över hur rötterna på ett äppelträd växer eftersom jag oroar mig för att rötterna växer in i rören under trädgården. Vi har två A-brunnar i trädgården där det förut har varit problem med rötter (vilka är oklart) som växt in. Jag är även orolig för att rötterna ska påverka husets grund. Så är det nån som vet hur rötterna växer? Bara nedåt, mkt åt sidorna??? Tack på förhand!
Madeleine1
Hemma hos mig har äppelträdet vuxit med låååånga rötter åt sidorna i gräsmattan. Har aldrig upplevt äppelträdsrötter som speciellt aggressiva, men de söker sig ju alltid till den bästa platsen. Dvs där de hittar syre, vatten osv.
Cilla
Jag håller med Madeleine. Av rötter som tränger in i ledningar är äpple mycket sällan ett problem även om det förekommer. Ju större träd, desto större rotsystem och risk för rotinträngning kan man säga generellt. Jag skulle inte oroa mig för det med spaljerade träd om jag vore du - med undantag för att jag inte vet vad A-brunnar är.

Husgrunder behöver man generellt inte oroa sig för med äppelträd. Jag har varit på otaliga ställen med äppelträd placerade mycket nära hus, källare och murar och inte stött på problem med rotinträngning.

Äppelträd i din ålder (dvs över 10 år gamla på stället) växer med ytliga rötter, dvs från 5-40 cm djup. De växer där det finns syre och vätska. Är det torrt intill husgrund växer de åt andra hållet om det finns bättre förhållanden där. Friväxande i helt jämna markförhållanden växer de symmetriskt och ett par, tre meter utanför kronans grenar.

Dina träd har sina rötter där det är bäst jord. Om de står i en rabatt längs huset är det troligt att de växer i denna. Är det snustorrt invid huset försöker de hitta näring på annat ställe. Är det grus- eller plattsatt gång (med sättsand) intill stället där de står är det osannolikt att de växer där alls.

Ju mer man luckrar, jordförbättrar och vattnar i trädens närhet där man vill ha rötterna desto mer kan man styra rotutvecklingen. Men helt går inte att styra!
Snohan
Tack för svar! thanks.gif Blir lugnare av era svar!

(Med A-brunn menar jag avloppsbrunn, sån där man kan se i gatorna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon