Tänkte slå ett slag för stearin och mot parafin ur ett miljöperspektiv. Stearin gör ju på animal eller vagetabiliskt fett, parafin på råolja. Visst är stearinljus dyrare men varför ska inte miljömedvetenhet få kosta?
Någon som håller med mig
Gunilla T
26-11-2008, 10:40
Tack för påminnelsen Lasse B

såklart vi handlar stearinljus!
Aqvakul
26-11-2008, 11:18
Visst, miljövänligare och dessutom vackrare!
Eva i Höga
26-11-2008, 12:14
Vi har stearinljus, men i värmeljusen är det väl parafin så där är vi inte miljömedvetna.
Bra att du påminner oss. Mycket ljus blir det när det är jul...
Jag köper stearinljus av den anledningen att de uppför sig snyggare än andra. De rinner inte så förfärligt som en del andra gör.....och jag inbillar mig också är bränntiden är längre.
Då det gäller värmeljus har jag inte lyckats hitta med stearin.
Farbror Blå
26-11-2008, 19:19
Stöper ofta egna ljus till julen, med enbart stearin då=)
annars ska erkännas att flera av de ljus som eldas nog innehåller för mycket paraffin..
MayaLisa
26-11-2008, 21:24
Kör nästan enbart stearin....i kronljusen, men samma här...värmeljusen är det någ mest parafin i...hmm...
/Maya
Eva i Höga
27-11-2008, 09:03
CITAT (Farbror Blå @ 26-11-2008, 19:19)

Stöper ofta egna ljus till julen, med enbart stearin då=)
annars ska erkännas att flera av de ljus som eldas nog innehåller för mycket paraffin..
Åh, så mysigt, har alltid önskat att få vara med någon och stöpa ljus. Tyvärr bor du ju för långt bort för att ge mig en lektion.
Myosotis
27-11-2008, 09:36
Det är inte så svårt, det kan du läre dig själv.
Eva i Höga
27-11-2008, 10:40
OK, får låna en bok på biblioteket och bjuda hem några vänner så kan det kanske bli några hemstöpta ljus här. Tror att det kan bli lite kladdigt så man får väl täcka noggrannt.
Myosotis
27-11-2008, 10:49
Jag lägger ut tidningar för säkerhets skull, men det blir inte kladdigt. Ljusen slutar droppa så fort man dragit upp dem. Tillbehör kan man köpa hos panduro t.ex. Jag tycker verkligen du ska pröva, det är jättekul och en fin present, folk blir så glada när de får hemmagjorda ljus.
Eva i Höga
27-11-2008, 11:01
Ja, jag blir själv jätteglad när jag får hemstöpta ljus och köper alltid det på julbazarer o likn. Och det är ju en jättebra present att ta med på alla julkalas.
Red Top
27-11-2008, 11:05
CITAT (Alba @ 26-11-2008, 13:59)

Då det gäller värmeljus har jag inte lyckats hitta med stearin.
Clas Ohlson, Rusta och Jysk har värmeljus av rent stearin.
IKEAS(som fått bäst i test) är en blandning av paraffin och vegetabiliskt vax.
Eva i Höga
27-11-2008, 11:08
Kanonbra, då blir det där jag köper värmeljus i fortsättningen, alla butikerna finns i min närhet så det är inget att tveka på.
Myosotis
27-11-2008, 11:08
Men alltså kan man bara ersätta paraffin med stearin hur som helst? När man stöper själv ska det ju vara en blandning (var det 40 eller 60% paraffin?) Paraffin har lägre smälttemperatur har jag för mig, stearin är hårdare.
Red Top
27-11-2008, 11:15
Stearin smälter vid en temperatur mellan 60-70 grader.
paraffin har en smälttemperatur på 50. Enl Wikipedia.
Har hittat värmeljus med 100% stearin på Åhlens visserligen dubblöe priset mot parafin men vadå då tänder jag bara 3 ljus istället för 6 stycken
Myosotis: du har helt rätt vad beträffar smältpunken för parafin det är dom ljusen som inte tål att stå framme på sommaren utan viker sig och blir som ormar när det är högsommar. Men jag håller inte med dig om blandningen. Förr blandade man vax i stearinen för att dryga ut den dyra varan eller stöpte med bara vax men det är inget måste att blanda ut stearinen
Jag blir så himmla glad över att det är så många som snappat både skönheten och miljötänket runt stearin
Myosotis
27-11-2008, 11:23
Då menar du att man kan stöpa själv med 100% stearin? Beter det sig likadant? Fastnar skikten på varandra osv?
Eva i Höga
27-11-2008, 16:06
CITAT (LasseB @ 27-11-2008, 11:17)

Myosotis: du har helt rätt vad beträffar smältpunken för parafin det är dom ljusen som inte tål att stå framme på sommaren utan viker sig och blir som ormar när det är högsommar.
Jaha, där har vi förklaringen till varför några av mina vackra ljus har blev krokiga i somras! Förstår att det bara var parafin i dem. Det är mycket man lär sig här på Odla.
Ska förresten på ljusparty ikväll, ska bli roligt att se om det är stearin eller parafin.
Myosotis Jag var inte med på den tiden min mor stöpte ljus men vad jag förstår så använde hon 100% stearin och jag minns att dom var vackra i formen men betydligt gulare än köpta. Stöper man själv så blit det som en tapp i underkant som man måste kapa annars bestämmer man längd och tjocklek själv
Måste kolla med mammsen i helgen att jag inte missuppfattat något om så är fallet återkommer jag
Jag använder mest värmeljus,visste inte att det finns i ren stearin.Jag köper annars stearinljus de är vackrare och rinner inte.Jag måste erkänner att jag inte alltid titta vad ljusen är gjorda av när jag köper.
Myosotis
28-11-2008, 23:02
CITAT (LasseB @ 28-11-2008, 15:01)

...Stöper man själv så blir det som en tapp i underkant...
Men det blir det ju även när man blandar stearin och paraffin.
Värmeljus 100% paraffin ... köpte idag 3 x 100st/29.90/förp
Kronljus = alltid 100% stearin .. kostar 59kr/30st på ÖB, samma förp på Coop kostar 79kr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.