emmalofo
26-11-2008, 10:55
Vill till att börja med tacka för all proffshjälp man får av er rosexperter här på odla.nu. Ni är till ovärderlig hjälp för oss nybörjare. Till att börja med lättillgängligt och snabbt, och till skillnad från alla rosböcker och tidningar så har ni lärt er genom att pröva och pröva om eftersom ni också börjat som amatörer. Tack snälla!
Nu till min fråga: Mina två krukodlade rosor som jag ställt in i garaget för vintern skjuter nya, ljusgröna skott. Står dom för varmt? Vad är för varmt (mer än +5, eller +10)?
Jag kan istället flytta dom till matkällaren där det är kallare, men då står dom mörkt.
Eller är det bättre att låta dom stå ute och ta risken att de förfryser (de står i plastkrukor).
/Rådvill rosamatör
Sussie F-Flower
26-11-2008, 11:12
Hej!
Jag är absolut ingen rosodlare men tänkte ändå bara berätta att min f.d. granne satte alltid sina urnor med rosor (närmare 8-10 st.) i jordkällaren över vintern. Där var det mörkt och ca 5 grader. Inget vatten på hela vintern fick dom.
Hon lyckades alltid övervintra dom.
Själv har jag haft några krukor i min matkällare (inomhus). Där har det varit mörkt och ca 10-12 grader. Kanske under 10 när det har varit som kallast ute men jag har inte lyckats övervintra en enda ros. Kan nog kanske bero på att de hade behövt vatten, men inte fått något...
I år har min enda ros (en liten morsdagsros som blivit ca 70 cm hög) fått stått kvar i rabatten då jag fick tips om att det kunde gå.
Bor i zon 4.
Hoppas du får flera tips!
Är det kallare i matkällaren kommer de inte att behöva något ljus. Mer än 5 grader ska de nog inte ha, tror jag.
Alexander-VG-zon3
26-11-2008, 11:56
vill du bära dom ut och in så sätt ut dom när det är plusgrader och in om det blir frost .
rosor ska inte ha över +2c +5c på vintern om man har dom inne , är det varmare så skjuter dom nya skott och behöver extra ljus . en annan orsak till att dom skjuter nya skott inne är att man tar in dom för tidigt . låter man dom utsättas för några frostnätter eller dagar så invintrar dom ordentligt .
Jag har mina 2 roskrukor i snickarboden med ett fönster, temperaturen där varierar lite mellan 0 till 7°,är det riktigt kallt tom minusgrad. 15°är för varmt då är det bättre ställer de kallt och mörkt.Kånkar ut och in låter jobbigt,mina krukor är för tung för det.Däremot öppnar jag dörren när februarisolen värmer och i april ha jag de i uterummet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.