Hanswesterström
Bor på västkusten. Ogräset, slingerväxten Vinda, tar över i rabatterna och förefaller ha infiltrerat jorden med sitt rotsystem. Den klättrar och kväver andra växter.
Finns det någon som har ideer om hur man blir av med vinda???? tacksam för förslag. Hans
Ingrid på Västkusten
Handrensning och tålamod - i dette fallet så är t o m Roundup att försöka!
Helsvår att kväsa.......i mitt tycke nästan värre än kersen i alla fall på en delad förstaplats!

Hälsar Ingrid
Perilla
Jag känner med dig, Hans.

Har själv slagits med vindan några år nu, men det blir bara värre och värre, speciellt bland buskarna. Den växer så fort!!! Nu har jag beslutat att gräva upp mina vinbärsbuskar och sålla jorden från alla dessa små rotbitar som alla blir till nya kvävande rankor.

Hade den inte varit så agressiv hade jag faktiskt kunna tänka mig att ha den i rabatten, för det är en vacker växt... sad.gif
Ingrid på Västkusten
Jag vet en som har den som prydnadsväxt säger hon och ler :-D

Näää - denne är det dynamit - jag ahr lyckats få en isolerad rabatt fri men det var två års tålmodigt grävande och nypande av allt grönt.

Hälsar Ingrid
Hannele

http://www.odla.nu/artiklar/ogras2.shtml
Gossen Ruda
När det gäller Snårvinda så har jag slutat med manuella metoder. Det är bara Roundup som gäller. Fattar inte hur den kan sprida sig så långt utan att visa sig på ytan. Får man inte upp hela rotsystemet så kan den dyka upp var som helst. Håller med Ingrid om att den är värre än kirsen.
Hannele
"Det är bara Roundup som gäller."

Människor har alltid trott sig vara klok, förnuftig och intelligent.
Hur mycket mer vet vi idag? unsure.gif
Nybygge i närheten:

Markföroreningar
En översiktlig miljöteknisk markundersökning har gjorts över planområdet, daterad
2002-03-28. Kompletterande undersökningar har gjorts, daterade 2002-07-08.
På fastigheterna Låssby 1:2 och 2:2 var syftet med kompletteringen att avgränsa
påträffas metallförorening i anslutning till skrotupplag samt för att utreda misstanke
om PCB- förorening i jord och grundvatten. Metallförorenad jord innehållande
bly, zink, koppar och kadmium schaktas bort och omhändertas samt att utbredningen
fastställs tidigt under byggskedet. Inga förhöjda halter av PCB har
påträffats i grundvatten eller jord inom fastigheterna. Stickprovkontoroll av övriga
delar bör ske under byggskedet. Stickprovskontorollen bör ingå som en del av
den verksamhetskontroll som ska ingå i anmälan om efterbehandling av förorenat
område.
På fastigheterna Låssby 3:64 och 3:65 var syftet med kompletterande undersökning
att klargöra förekomst av bekämpningsmedel samt PCB inom området. Det
finns rester av DDT och DDE inom området, främst i den norra delen. Då nationella
riktvärden saknas anser Miljöförvaltningen att en fördjupad riskbedömning
ska göras i samråd med dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon