|
Jan Lindgren
26-11-2008, 16:18
Hej! I en äppeldiskussion så tar Jan af Lisö upp frågan om vad växter får kosta. Det är ett intressant ämne som är värt en egen tråd. Hur mycket pengar vill vi lägga ner på trädgården? Lika mycket som en familjeresa till Thailand? eller en ny bil? Är det värt att betala 50000:- för att få en stor perfekt rhododendron? Får ett äppelträd kosta över 1500:? Vad tycker du? MVH Jan Lindgren
Aqvakul
26-11-2008, 16:23
Antagligen är jag en snåljåp, men de summor du nämner är långt mer än vad jag skulle kunna tänka mig att betala.
Håller med. Bra tråd. Vissa växter är faktiskt dyrare än de borde vara, alltså onödigt dyra.
Alexander-VG-zon3
26-11-2008, 16:28
hade jag haft råd så finns ingen gräns för mig ! , hade mer än gärna kunnat lägga 10-20tusen för att köpa fullvuxna träd eller nåt ovanligt . men sedan ska jag lägga ihop allt så blir det nog dyrt för mig varje år som jag lägger blir runt 5-10tusen (  ) . är det högsta jag lagt på enskild växt blir det 3tusen tror jag . men som sagt bara om jag har råd ! annars kan jag inte lägga mer än 2-3tusen som max enskild växt eller 5-10tusen om året .
50000 för en Rhododendron? nej det skulle jag inte lägger.Inte heller 1500 för ett äppelträd.Visserligen lägger jag ner en hel del pengar för växter(mest rosor) men som pensionär får man håller i slantarna.Trädgården har högt priorität hos mig.
Gunilla T
26-11-2008, 16:39
Jan, detdär var ju en intressant fråga...
Jag kan väl bara konstatera att för mig har gränserna hela tiden flyttats - jag märker att jag köper allt dyrare växter vartefter intrsset ökar och jag upptäcker nya växtområden men nej, inte betalar jag 50.000 kr för en växt som jag inte ens vet om den överlever.
Nu är jag ingen shoppare mer - har allt jag behöver och reser inte heller men har två passioner i livet som jag lägger pengar på - böcker och växter.
Rent allmänt tycker jag inte att växter är särskilt dyra - 60 - 70 kr för en perenn som glädjer oss i många år är inte dyrt. Jämför med alla sommarblommor t.ex. som vi endast har en säsong. Därför köper jag sällan sommarblommor..
Men sedan ökar intresset och växtintresset blir mer exklusivt och då börjar det kosta...
Inte bara växter kostar i en trädgård, vi lägger mycket pengar varje säsong på matjord, sand och torv.
Jag köpte ett "familjeäppelträd" i våras för 750:- och det tyckte jag var mycket pengar.....Det som får kosta mest hos mig är några kubik bra matjord varje år.
/Anki
ingrid fuxwall
26-11-2008, 20:10
En bra fråga men tycker inte att det går att svara rakt av på frågan - beror ju på. Fast 50 000 - det är ju vad en bra fungerande bil kostar så inte lägger jag det på en blomstrande buske!!! Speciellt inte som här redan fanns en massa sådana buskar här på tomten
Jan Lindgren
26-11-2008, 20:14
Hej! Det är trevligt att det finns fler småsnåla än jag. Jag lägger ner massor med pengar på växter men jag köper hellre fler sorter än köper dyra stora plantor. Även små plantor blir stora med tiden. Jag är road av att föröka växter så jag får igen en del pengar men inte allt. Eftersom jag har växterna som hobby kan jag sälja dem billigt. Lite orättvist mot plantskolorna. Exempelvist så köper jag en massa sorters gentiana för dyra pengar och några år senare kan jag sälja de sorter som fungerat bra här för en tia styck. Det finns en del personer som insett att det är ett bra sätt att skaffa sig många rhododendron genom att köpa småplantor av mig. En kund gjorde så att hon köpte 50 olika för en tusenlapp och satt på tillväxt i ett land för att sedan ha att plocka av när trädgården utvidgades.
Ibland måste man tyvärr betala ganska mycket för en planta. Det finns en del ovanliga eller svårförökade sorter som måste få kosta. När jag köper frukt- och bärbuskar från div länder så kostar de ofta 5-600 kronor. Oftast finns det bara en leverantör i Europa och då är det inget att göra. Jag är förtjust i hostor och de kan vara dyra men där har jag satt en gräns på 200:- De flesta hostor sjunker kraftigt i pris om man väntar några år.
Om all försökte föröka sina exklusiviteter så skulle vår hobby bli lite billigare. MVH Jan Lindgren
ingrid fuxwall
26-11-2008, 21:31
Ursäkta men inte tycker jag du verkar vara småsnål. Du verkar ha trädgård mer som yrke än oss andra - du säljer till andra, och då talar vi inte samma språk. Hoppas du är nöjd med dina inköp CITAT (Jan Lindgren @ 26-11-2008, 20:14)  Hej! Det är trevligt att det finns fler småsnåla än jag. Jag lägger ner massor med pengar på växter men jag köper hellre fler sorter än köper dyra stora plantor. Även små plantor blir stora med tiden. Jag är road av att föröka växter så jag får igen en del pengar men inte allt. Eftersom jag har växterna som hobby kan jag sälja dem billigt. Lite orättvist mot plantskolorna. Exempelvist så köper jag en massa sorters gentiana för dyra pengar och några år senare kan jag sälja de sorter som fungerat bra här för en tia styck. Det finns en del personer som insett att det är ett bra sätt att skaffa sig många rhododendron genom att köpa småplantor av mig. En kund gjorde så att hon köpte 50 olika för en tusenlapp och satt på tillväxt i ett land för att sedan ha att plocka av när trädgården utvidgades.
Ibland måste man tyvärr betala ganska mycket för en planta. Det finns en del ovanliga eller svårförökade sorter som måste få kosta. När jag köper frukt- och bärbuskar från div länder så kostar de ofta 5-600 kronor. Oftast finns det bara en leverantör i Europa och då är det inget att göra. Jag är förtjust i hostor och de kan vara dyra men där har jag satt en gräns på 200:- De flesta hostor sjunker kraftigt i pris om man väntar några år.
Om all försökte föröka sina exklusiviteter så skulle vår hobby bli lite billigare. MVH Jan Lindgren
Gunilla T
26-11-2008, 22:32
CITAT (Jan Lindgren @ 26-11-2008, 20:14)  Jag är förtjust i hostor och de kan vara dyra men där har jag satt en gräns på 200:- De flesta hostor sjunker kraftigt i pris om man väntar några år.
Om all försökte föröka sina exklusiviteter så skulle vår hobby bli lite billigare. MVH Jan Lindgren Jag gillar också hostor och den dyraste hosta jag har köpte jag av Lehar Kosa, betalade 250 kr för den och jag tyckte det var dyrt. Nu i höst köpte jag två trädpioner av Herman Krupke som jag betalade 700 kr för - vi får se vad det blir av skönheterna.. Går man med i någon trädgårdsförening så öppnar sig genast nya alternativ - man byter och köper av varandra till en mycket billig penning och framförallt hittar man andra växter som inte finns i alla plantskolor. Växtmarknader är också ett bra sätt att hitta billigare växter..
Jan Lindgren
27-11-2008, 09:11
Hej! Jag har aldrig haft råd att handla av Lehel. Vill man ha ett bra sortiment av hostor rekommenderar jag Marco Fransen Marco Jag har handlat en hel del där och fått bra plantor till vettiga priser. Han brukar ha drygt 1000 sorter i lager. Vill man besöka plantskolan så har hans mamma bed and breakfast mitt emot plantskolan. Mycket trevliga människor. Ingrid! Det var skönt att du inte tycker att jag är småsnål. Jag känner ofta att jag är det. Köper små ynkliga plantor som är billiga och inte ser något ut på flera år men samtidigt får jag glädjen att se dem utvecklas. Trädgård som yrke. Ja visst är det ett yrke om det ingår att förlora massor av pengar varje år. Jag måste sälja lite plantor för att ha råd att köpa nya. Det finns så mycket jag vill pröva. Eftersom jag fick sparken från mitt jobb så fick jag en slant av min arbetsgivare och en del av den har gått till växter. Det som har varit dyrast är min idiotiska ide att bygga en demoträdgård med ätliga frukter och bär. Det som är bra med projektet är att många människor tycker det är roligt och intressant att besöka det. Samtidigt så ska det bli skoj att smaka nya saker under de närmsta åren. Det tar lite tid eftersom jag köpt små plantor som inte ger skörd på flera år. Gunilla påpekar en viktig sak. Gå med i STA eller någon annan trädgårdsförening. Det är där du hittar alla intressanta växter som inte finns i plantshoppen dessutom ofta till rimliga priser. Växtmarknader är mycket trevliga inrättningar. Jag besöker några varje år både för att sälja och köpa. MVH Jan
Hur mycket en växt får kosta beror ju helt på ens ekonomi och vad växten ska användas till. En raritet eller ett uppvuxet exemplar får visst kosta. Och framför allt i publika miljöer är det välkommet att växten redan är färdigväxt. I jämförelse med andra utgifter (t.ex. bil) måste man ju även ta hänsyn till vilka alternativ man har. Så länge man kan ta växter från naturen (så länge inte företag som Monsantos har gjort om alla växter till patenterade och sterila växter), så finns det alltid alternativ för den som inte har pengar. I stället för pengar, betalar man med tid som man förhoppningsvis har om man inte har pengar. Som tur är, så har de flesta möjlighet att ha en växt, oberoende av ens ekonomi. Jag kan tyvärr inte köpa en liten bil och vänta att den ska bli stor. När det gäller ens inköp till den egna privata trädgården så har man ju olika behov av sin trädgård. Det finns en viktig aspekt för mig med trädgård: trädgård är för mig en avkoppling, där tidsperspektivet är viktigt. Det måste ta tid att se resultatet av hur jag har skött växten, för att jag ska få denna avkoppling. Ju äldre jag blir, desto mindre tid har jag kvar att vänta, och därför blir det inköp av lite äldre växter när ekonomin tillåter. Att köpa helt färdiga växter fungerar inte alls för mig, därför att om jag köper en färdig växt då finns ingenting att vänta på längre, ingenting att jobba med, bara att titta på, som en accessoir, det känns tomt. Och då blir jag bara sugen att köpa nästa växt. Jag vill absolut inte konsumera växter, utan jag vill att växten ska utvecklas med min hjälp. Det är så jag trivs med min trädgård. Och jag tycker om att se olika trädgårdar, där varje trädgård speglar ägarens behov av den. Det är spännande, det blir som talande tavlor, jag vill inte alls att alla trädgårdar ska se ut som jag tycker att min ska vara. Då tycker jag att det är bra att det finns olika utbud, från mindre växter på föreningars växtmarknader till stora och dyra exemplar. Det finns olika behov. Visst känns det i hjärtat att lämna en trädgård bakom sig och att den som flyttar in har andra planer och tar bort alla växter, men om jag är ärlig, har jag redan fått betalt flerfalt genom att se det fortskridande resultatet i alla år. För mig är det viktiga med växterna deras utveckling, och inte det slutliga resultatet.
ingrids
27-11-2008, 11:35
Som ändå rätt nybörjare törs jag inte riktigt köpa dyrt eftersom jag lätt klantar mig. Som född smålänning brukar jag titta i krukan jag köper och funder över om växten går att dela ... Annars, vill jag verkligen ha något, brukar jag hosta upp pengarna men i trädgården lägger jag dem hellre på massverkan än primadonnor. Sen kan jag ju konstatera att massverkan inte är det billigaste
Eva i Höga
27-11-2008, 11:41
Oliv, mycket bra skrivet, så känner jag också. Glädjen med växterna är ju att ta hand om dem och föröka dem, man vill ju leva med dem. För min del är det ingen spänning med en "färdig" trädgård där alla plantor och träd är uppvuxna. Men jag går gärna till en sådan trädgård för att få inspiration och bara njuta, men arbetet i min egen trädgård är en avkoppling, återhämtning och njutning. Därför köper jag inte dyra och stora växter.
Du är verkligen inte småsnål Jan,undrar vad jag då är.Jag köper gärna småplantor på föreningarnas växtmarknader.Jag föröker en del själv genom frösådd och sticklingsförökning(rosor)Det var nog dig jag köpte små rhododendron av på STAmarknad i Eldsberga,de mår bra allihop.Höstgentianorna blommade tom.Om nu det var du och inte någon annan med samma namn.Hostor tycker jag också om,köpte en av Lehel Kosa på en mässa.Jag har besökt deras plantskola några gånger,de är visserligen inte billigt men växterna de säljer är av hög kvalität.
Aqvakul
27-11-2008, 17:54
CITAT (oliv @ 27-11-2008, 11:27)  Hur mycket en växt får kosta beror ju helt på ens ekonomi och vad växten ska användas till. En raritet eller ett uppvuxet exemplar får visst kosta. Och framför allt i publika miljöer är det välkommet att växten redan är färdigväxt. I jämförelse med andra utgifter (t.ex. bil) måste man ju även ta hänsyn till vilka alternativ man har. Så länge man kan ta växter från naturen (så länge inte företag som Monsantos har gjort om alla växter till patenterade och sterila växter), så finns det alltid alternativ för den som inte har pengar. I stället för pengar, betalar man med tid som man förhoppningsvis har om man inte har pengar. Som tur är, så har de flesta möjlighet att ha en växt, oberoende av ens ekonomi. Jag kan tyvärr inte köpa en liten bil och vänta att den ska bli stor. När det gäller ens inköp till den egna privata trädgården så har man ju olika behov av sin trädgård. Det finns en viktig aspekt för mig med trädgård: trädgård är för mig en avkoppling, där tidsperspektivet är viktigt. Det måste ta tid att se resultatet av hur jag har skött växten, för att jag ska få denna avkoppling. Ju äldre jag blir, desto mindre tid har jag kvar att vänta, och därför blir det inköp av lite äldre växter när ekonomin tillåter. Att köpa helt färdiga växter fungerar inte alls för mig, därför att om jag köper en färdig växt då finns ingenting att vänta på längre, ingenting att jobba med, bara att titta på, som en accessoir, det känns tomt. Och då blir jag bara sugen att köpa nästa växt. Jag vill absolut inte konsumera växter, utan jag vill att växten ska utvecklas med min hjälp. Det är så jag trivs med min trädgård. Och jag tycker om att se olika trädgårdar, där varje trädgård speglar ägarens behov av den. Det är spännande, det blir som talande tavlor, jag vill inte alls att alla trädgårdar ska se ut som jag tycker att min ska vara. Då tycker jag att det är bra att det finns olika utbud, från mindre växter på föreningars växtmarknader till stora och dyra exemplar. Det finns olika behov. Visst känns det i hjärtat att lämna en trädgård bakom sig och att den som flyttar in har andra planer och tar bort alla växter, men om jag är ärlig, har jag redan fått betalt flerfalt genom att se det fortskridande resultatet i alla år. För mig är det viktiga med växterna deras utveckling, och inte det slutliga resultatet.  Så fint och klokt skrivet, håller fullkomligt med dig!
Lars-Olof Arvids
28-11-2008, 12:57
Jag är definitivt småsnål när det gäller växter. Exklusiviteter är knappast min grej, utan jag köper helst säkra, billiga sorter som jag vet fungerar och går att föröka. Då behöver man inte förlora en förmögenhet om rådjur eller hyresvärdar skulle få för sig något. Dyra "skrytväxter" är knappast heller någon idé att ha när man bor avskilt och mycket sällan har trädgårdsfolk på besök. Hellre då vackra ängsblommor som får breda ut sig i massor! Mest köper jag på växtmarknader, men även där säljer jag betydligt mer än jag köper. Men jag håller verkligen med Oliv om att det är tur att vi är olika. Hemma vill jag ha det vildvuxet och levande, men besöker gärna perfekt skötta trädgårdar med välklippta gräsmattor och exklusiviteter på rad i rabatterna. Är man rik finns det ju betydligt sämre saker än växter att lägga ut pengar på. Själv satsar jag hellre de stora pengarna på resor och en och annan "leksak" som datorn jag fick hem igår.
Olle
Jag har faktiskt dålig koll på hur mycket pengar jag lägger i trädgården varje år men den stannar nog mellan 3000-5000 kr per år. Då har jag räknat med redskap och sånt också.
Eftersom jag bor vääälidigt billigt och har bara mig själv och sambon att ta hand om blir det att jag hellre lägger pengarna i trädgården än på andra laster. Vad det nu kan vara.
Den prioriteringen kommer säkert att ändras när jag får barn en gång (förhoppningsvis).
Den enskilt dyraste plantan i min trädgård är min stora palm Phoenix roebelenii. Den kostade nästan en tusenlapp.
Ciczi
freddie
28-11-2008, 22:43
CITAT (Jan Lindgren @ 26-11-2008, 16:18)  Hej! I en äppeldiskussion så tar Jan af Lisö upp frågan om vad växter får kosta. Det är ett intressant ämne som är värt en egen tråd. Hur mycket pengar vill vi lägga ner på trädgården? Lika mycket som en familjeresa till Thailand? eller en ny bil? Är det värt att betala 50000:- för att få en stor perfekt rhododendron? Får ett äppelträd kosta över 1500:? Vad tycker du? MVH Jan Lindgren För mig är det roliga att se plantan växa. Inte att få det färdiga från start. Lägger hellre pengar på sprit och hi-fi-produkter!
Alexander-VG-zon3
29-11-2008, 10:25
CITAT (freddie @ 28-11-2008, 22:43)  För mig är det roliga att se plantan växa. Inte att få det färdiga från start. Lägger hellre pengar på sprit och hi-fi-produkter!  jag tycker det är roligt att se växter växa upp från frö eller sticklingar , men du gillar ju citrus ? och dom är oftast lättare att köpa färdiga plantor . jag som är intreserad av träd/buskar utöver det vanliga utbudet så finns där hur många som helst som inte når upp till blombar ålder i sverige eller ovanliga träd som inte växer lika fort här och däremd förbli små . då om jag har råd vill jag hellre köpa vuxna blombara ex för ett par tusen och få glädje direkt och få blommor nästa år än att vänta 30-50 år eller inte se blommor alls . så jag lägger hellre pengar på växter än sprit och hi-fi . en annan sak är att många går inte ens odla upp från frön eller sticklingar ( eller väldigt svårt ) och då är man ibland tvungen om man vill ha den att hosta upp ett par hundra.
JAg har nog förändrats med åren och med mer färdig trädgård, samt kunskap om vilka växter som är lätta att driva upp själv. De jag vet är lätta att driva från frön, köper jag fröer av istället. De som är svårare eller inte går att hitta fröer till köper jag och då får de kosta lite mer. 50.000:- skulle aldrig min ekonomi tillåta, men om jag var rik...visst! Nu förtiden blir jag lättare förälskad i lite ovanligare varianter och då får det också kosta lite mer. Lägger nog 5.000-7.000 kr per år fröer, krukor mm inkluderat. Jag skulle vilja säga 3.000 men när jag börjar räkna efter så är nog det ovanstående mer riktigt  Det är underbart att driva från frön! Dels för att man "fött upp den själv" men också för att man måste vänta och se hur den blir....lika fin som på påsen?? Jag märker också att jag tenderar att "känna" mer för de jag drivit upp själv, någon slags moders stolthet antar jag  //Heda
Eva i Höga
03-12-2008, 10:35
Jag håller med dig Heda om att kunskapen om växterna är tillfredsställande och säkert är det "modersinstinkt" att man ömmar speciellt för de man lyckats dra upp från frön. Och man kan ju få en vacker variationsrik trädgård trots att man inte har så mycket pengar att lägga, bara att det tar längre tid. Och den tiden ger ju en stor glädje när man ser hur det växer fram.
Lars-Olof Arvids
03-12-2008, 11:10
Igår gjorde jag ett stort växtinköp för att vara jag: Två plantor av Buddleja fallowiana för 80 kr/st. Jag köpte dem av Peter Korn, som höll föredrag för Tjörns trädgårdsförening och hade med sig ganska mycket växter till försäljning.
Olle
Annetorp
06-12-2008, 00:58
En del vill ha växter färdigvuxna, men får inte växa mera. Det bara förstör glädjen med att följa ens växt när den växer. Att följa en växt hur den utvecklar sig med åren och man får en chans att styr dess tillväxt. Det är det som är det bästa. Andra vill ha en växt att följa från liten till "vuxen" och vårda som ett barn. När det gäller priset kan samlare vara dom som lägger mer pengar på växter medan amatörer vill ha en växt bara för att det är en lucka i trädgården och tar inte hänsyn till ståndorten men kan kvida över priser, till och med när det halva priset. Jag har varit med om det på mitt extra jobb. Så vad en växt kostar kan vara vilket som, det är mer upp till köparen som betalar.
salikons
23-12-2008, 18:38
Jag är otålig och betalar gärna en tusenlapp eller två för färdiga träd och buskar. Kan bero på att min trädgård är helt nyanlagd och har inget alls i sig. Då vill man gärna försöka få ltie rumskänsla och då är större växter ett måste. Däremot småplantor är jag mer sparsam vid inköp av.
Gick med i trädgårdsföreningen förra året och det kändes lite trist när de besökte min trädgård och i nedlåtande ton sa, så uppväxt på några år men du har väl köpt mycket färdigt...det liksom kändes i luften att det var inte riktigt ok att lägga mer pengar på större växter. För att vara riktig trädgårdsmänniska skulle man snåla och dra upp allt själv. Jag tycker att det är roligt att dra upp en del växter, men det finns gränser. Ett äppelträd vill jag gärna ha stort tidigt i stälelt för att kanske aldrig smaka äpplen
Krolliljan
26-12-2008, 08:20
Köpte mer innan, impulsköp. I år har jag bara köpt ett träd Många av mina växter är "arvegods" som jag delat. Jag drar upp en del fröer också , lite sticklingar. Försöker få större bestånd av samma. Tycker att det är roligt när jag själv flrökat dem. Skulle aldrig köpa en jättedyr växt. Den dyraste kostade 350:- och var just mitt träd. Men det blir en och annan spaljé och plattor,stenar och jord  , så 1000-2000 kronor går nog per år
Viburnum
01-01-2009, 20:53
Max 8 000.- för ett fint stort träd, ca 2000.- för ett stort fruktträd. Lägger ca 50 000.- per år i trädgården, har nu endast hållt på i 2 år men men inköpen verkar inte lägga sig utan snarare öka.....
Oj, 8000... I och för sig, hade jag varit miljonär så. Men nu, mellan jobb och två yngsat barnen hemma så blir det nog inga färdiga köpta växter, bara de frösådda och så de som jag får från mormors trädgård. Finlands vita ros tex, den är så vacker och sprider sig så snällt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|