Järfälla
Jag skulle vilja se en pelarbrakvedhäck. Någon som har en sån, vet var det finns, eller har bilder av en sådan.

Frangula alnus 'Columnaris'

Det verkar inte speciellt mycket använd som häck, trots att den har kanonbra egenskaper.
Som att den håller sig smal av sig själv, 80 cm. Och klarar sol till skugga, och allt från sand- till lerjord. Härdig till zon 4, bra som vindskydd, höstfärg, bär som är röda sen blir svarta (och oansenlig blomning).

Det är inte många växter som har så många plus...

Är nyfiken på den helt enkelt. Vet ni något? Eller har bilder?
KURT
Jag har ju inte sett den, men jag kan ju tänka mig att priset kan vara en begränsande faktor.
Järfälla
Jo, priset blir kanske lite högt om man köper buskplantor. Men om vi frånser priset i dagsläget, borde den inte kunna ha ett berättigande som häckplantväxt, funderar jag. Inte för jag själv ska sätta igång att odla... (Men kanske någon odlare som läser detta??)

Men jag vet ju inte om det alls funkar, men är nyfiken, så jag ville kolla om den alls finns som häck, och hur den i så fall funkar och ser ut. Den kanske har för sig nåt knas, som jag inte känner till, som gör den mindre lämplig.

Jag kanske själv får göra en grönskande skärmvägg på några meter för att få veta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon