Jan af Lisö
Här har jag snott 2 citat från en annan tråd och vill skapa en ny tråd i ämnet:

CITAT
Jag tycker att ditt resomenag, Jan, är mycket intressant att utveckla vidare, hur mycket är man beredd att betala för ett äppelträd, eller för ett träd i allmänhet ?
Man ställer det vid ett hus som i stora delar av Sverige kostar flera millioner kronor, och utanför står ev Volvo V70 med värdeminskning på minst 3000:- i månaden och där varje bensintank fylls för nästan en 1000-lapp.

Vi accepterar att en charterresa under en vecka kostar flera tusentalskronor...

Ett träd som skall leva under återstoden av våra liv, växa, ge oss glädje och frukt, tycket vi är dyrt för 1500:-.
Vi kommer förhoppningsvis älska detta träd mer än V70 och charterresan...

Varför tänker vi så, även på ett trädgårdsforum ??

[PS: Detta inlägg skall ses som introduktion till en lite filosofisk diskussion, och skall absolut inte uppfattas som kritik]

CITAT
Hej!
Det kanske är jag som är fattig. Jag köper hellre trädet för 200:- och vänta ett eller två år tills det blir stort. Jag har däremot full förståelse att plantskolan behöver ha ut det priset. När jag säljer rhododendron så vänder jag mig till kundgruppen, fattiga med gott om tid. Alltså små billiga plantor. Det är inget svårt att hitta färdiga rhododendronplantor för 50 000:-
Är det däremot något speciellt som är svårt att få tag i är även jag beredd att betala. Jag fick just hem en liten planta av Asimina triloba Prima. Den kostade ca 60 euro plus frakt. Juglans regia sorte139 kostade ca 50 euro. Däremot så köper jag aldrig hostor som kostar mes än 200:-

Min princip är alltså: vanliga sorter lågt pris och väntan. Speciella sorter får kosta lite mer.

Det hela handlar oftast om tid. Har man gott om pengar så kan man köpa en färdig trädgård om man är jäktad. De flesta trädgårdsamatörer som jag känner föredrar att köpa lite mindre ex och fler sorter.

Annars så kan jag hålla med om ditt resonemang. Trädgårdar värderas ofta för lågt. Det vet alla som har sålt hus med en fin trädgård
.
Jan af Lisö
Håller delvist med att man betalar mer för en något ovanligare växt - Själv har jag betalt motsvarande över 1000 lappen för magnolior från England som var inte större än 30 cm.

Det att trädgårdar och fina vuxna träd värderas till noll har jag läst tidigare, folk som köpt hus med fantastiska trädgårdar med stora, vackra äppleträd (eller andra, stora vackra träd) har huggit ner rubbet och skaffat en gräsmatta plus en groggveranda.

Men klart, har man tid och kunskap så måste det ändå vara roligast att förädla egna träd, från frö, egen ympning....
Aqvakul
Flåt, men jag förståt inget alls...

Varför startar du en konkurrerande tråd till den Jan Lindgren just startat?

Vem är det du citerar i ditt första inlägg.? Anonyma citat är inget vidare....
jegi
Det är kanske roligast och mest tillfredställande att driva upp från frö, men är man inte alldeles purung så hinner man kanske inte se det där fullvuxna trädet i sin trädgård som man så vackert föreställt sig det i fantasin.
Själv är jag delvis i palmbranchen och de härdigare sorterna (förutom Trachycarpus) växer olidligt långsamt. Här kan det vara fråga om om att handla ett 25-30-årigt ex för att få någorlunda storlek. Och då får man ju förstås lägga en slant.
För egen del har jag inget problem med principen att det kan få kosta en del. Dina jämförelser, Jan, med bilar och semestrar tycker jag är helt relevanta.
Jan af Lisö
Ber så mycket om ursäkt till Jan L och Avakul

Hittade inte Jan's tråd, i så fall kan vi låsa denna tråd och be moderator fixa en länk till den andra tråden.
Piccante
CITAT (jegi @ 26-11-2008, 23:32) *
Själv är jag delvis i palmbranchen

Oj såååååååååå häftigt!

Skrivit av flaxss och undertecknat av = Flaxss .
frugb
Intressant ämne! Jag köpte i somras mitt dyraste träd hittills, 2150 kr för ett större Aromaäppelträd. Varje gång jag ser det så känner jag mig så nöjd och glad. Det är helt klart värt för mig just nu att veta att det kommer att bära frukt tidigare eftersom vi inte har mer än ett äppelträd som knappt bär någon frukt. Dessutom ser det ju ut som ett träd redan!

Men jag har lagt undan speciella pengar för att kunna köpa det, typ presenter och lite bonus från jobbet. Då blir det också lite speciellt att köpa det!

Helt klart värt ibland att lägga mer pengar på en större växt tycker jag - om man har möjligheten, vilket man inte alltid har i livet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 28-11-2008, 11:26) *
Oj såååååååååå häftigt!

intygar mig själv

CITAT (frugb @ 28-11-2008, 12:08) *
Intressant ämne! Jag köpte i somras mitt dyraste träd hittills, 2150 kr för ett större Aromaäppelträd. Varje gång jag ser det så känner jag mig så nöjd och glad. Det är helt klart värt för mig just nu att veta att det kommer att bära frukt tidigare eftersom vi inte har mer än ett äppelträd som knappt bär någon frukt. Dessutom ser det ju ut som ett träd redan!

Men jag har lagt undan speciella pengar för att kunna köpa det, typ presenter och lite bonus från jobbet. Då blir det också lite speciellt att köpa det!

Helt klart värt ibland att lägga mer pengar på en större växt tycker jag - om man har möjligheten, vilket man inte alltid har i livet.

har jag råd så lägger jag gärna 5-10-15-20tusen på större träd och ovanliga arter . även om det är roligt med frön och sticklingar så funkar det inte alltid här i sverige att få dom träd till stora blombara ex .
jegi
CITAT (Markus_H @ 28-11-2008, 11:26) *
Oj såååååååååå häftigt!

Jag har misstänkt det förut, men nu står det klart att här är inte alla hemma.
Gunilla T
CITAT (jegi @ 28-11-2008, 14:01) *

Vad menar du Jegi? Jag hoppas verkligen att jag misstolkar dig...
Alexander-VG-zon3

förstår inte hur du menar ?

det kan ju vara två alt att jag helt enkelt råkade skriva utan att logga ut Markus och orkade inte logga ut och skriva om allt och skrev flaxss så ni vet vem som skrev ,eller att du har blockat mig och inte ser mitt inlägg ( då du slutat att besavara mig ) . så lät jag markus skirva åt mig då du ev inte blockat han .

vilket alt du väljer är upp till dig .

tyckte det var intressant när du skrev att du var delvis i palmbranchen . vad du nu em nar med det .
Christer i Falköping
Ett träd får kosta såpass att ekonomin inte skadas av det. Fast själv föredrar jag att så eller köpa småplantor.
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Det är tur att det finns galningar som är beredda att lägga ner stora summor på nyheter. Hur ska vi andra få reda på vad som går utan er. Ni som satsar ger oss andra erfarenheter och kanske så småningom sticklingar och ympkvistar.
Jag hoppas att vi får rapporter om hur det går med magnoliorna och palmerna.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Jag gillar jämförelsen med vad som får kosta... Själv har jag ett aningen torrare svar: På vissa ställen där jag planterar går det inte att börja med mindre träd. I publika områden måste man starta med större, som tål att man ställer en cykel eller lutar sig emot edt från början.

I det privata gillar jag att starta från början likväl som att börja med ett större träd. Båda innebär utmaningar. Till våren ska jag köpa in ett större parti träd som kommer att vara av den större (och dyrare) varianten. På min egen tomt har jag alltid början med unga träd, så detta ska bli en rolig och spännande utmaning.

Någon gång i livet tycker jag man ska unna sig ett större träd!
Myosotis

Vad är det för dumheter angry.gif
Thomas Wahlqvist
Ja det är svårt det här med vad som är billigt och vad som är dyrt.

Jag har många kompisar som lagt stora slantar på dykutrustningar när de rest runt i Asien.
Nu, 15år senare ligger de fortfarande oanvända på vinden, och säkert obrukbara. Det är dyrt.

700kr för en liten pinne på 30 cm är dyrt, men överlever det har man glädje i många år.

Mitt mest tidskrävande träd måste vara sådden av Indiskt Hjulträd.
Första året var tillväxten max 15 mm.

Jag sålde faktiskt ett exemplar för en 20 lapp. 1000kr metern!

Sen det tredje året, då tog det fart och hamnade på 30 cm :-)

Mvh T
Thé
Jag tycker att träd borde kunna kosta ganska mycket. Fast med mycket menar jag nog högst ett par tusen. Träd växer så långsamt och gör väldigt mycket för en trädgård. Hade jag haft mer pengar hade jag gärna satt större träd. Visst missar man en del av glädjen över tillväxten, men det kan kännas lite drygt att vänta minst tio år på att få se ungefär hur det kommer att bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon