Full version: Chilibekymmer
Perilla
Hej!

Kanske nån har kommit på nåt bra trix när det gäller att undvika att få saft från chilipepparn på fingrarna när ni skär den?

Jag har provat allt möjligt, t.ex. att hålla plastfolie emellan, plasthandskar och att bara hålla i skaftet när jag ska rensa ur kärnor, mellanväggar och strimla min chili, men plasten blir jätteklumpig och jag lyckas ändå få på fingrarna. Det kanske inte hade gjort så mycket om det inte hade varit för att jag använder kontaktlinser. Det svider när jag sätter in och tar ut dem!!!

Jag älskar chili och vill absolut inte sluta använda den färsk i maten.
Från en rödögd
KURT
Det är ju lite illustrativt att även om man tvättar sig noga så finns det några molekyler kvar på fingrarna! Det kanske skulle kunna gå att hålla chilin med en pincett? . Det finns ju större picetter i plast som man använder i matlagning och mindre av metall.
nilla
Har du provat kirurghandskar? Tror det finns på apoteket.

Gjorde själv missen att peta mej i näsan ett tag efter att jag hade skurit.
Trots att jag hade tvättat händerna sved det som tusan! Efter det kör jag skrubbning med borste och Scotchbrite så fort jag handskats med dom... man lär sej den smärtsamma vägen wink.gif

Gunilla
Ingrid på Västkusten
Jag brukar hålla i skaftet och klippa ner dem i maten :-))

Hälsar Ingrid chiliälskare!
Almdalen
Det går bra att använda gummihandskar!
biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (nilla @ 17-09-2003, 10:40)
Gjorde själv missen att peta mej i näsan ett tag efter att jag hade skurit.

Stackars dej Gunilla, men jag fick mig ett gott skratt när jag läste laugh.gif

Det påminner mig om en arbetskamrat som smort ett värkande ryggslut med tigerbalsam och sen gav sig ut på en joggingtur. Svetten rann och med den tigerbalsamen. Det sved också på ett ställe biggrin.gif
Ina
CITAT (Eva i Skåne @ 17-09-2003, 23:00)
Det påminner mig om en arbetskamrat som smort ett värkande ryggslut med tigerbalsam och sen gav sig ut på en joggingtur. Svetten rann och med den tigerbalsamen. Det sved också på ett ställe biggrin.gif

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif ohmy.gif laugh.gif biggrin.gif

Jag skulle packa chilifröer i småpåsar och gjorde detta utan att använda handskar. Sen kliade jag mej på överläppen utan att ens ha tvättat av händerna - AJ, AJ, AJ!!! Jag såg ut som om jag hade en knallröd "Hitlermustasch" - och den satt kvar LÄNGE! Försökte med att smörja med fet kräm somjag sedan torkade bort, men förgäves! sad.gif wacko.gif laugh.gif

... vågar inte tänka på vad som skulle hänt om jag kliat mej "down below"...
nilla
CITAT (Eva i Skåne @ 17-09-2003, 23:00)

Ajajaj! laugh.gif

Ja, såna misstag gör man nog bara en gång. Så extra jobbigt att vara utomhus och långt från lindrande åtgärder också - stackare smile.gif

Gunilla
MaggieA
Kniv och gaffel. Skär mellan "gaddarna" i gaffeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon