|
KARIN B
27-11-2008, 16:54
Jag måste få visa min bergspalm som har blommat 3 gånger i år. just nu har den 3st blomställningar och en har slagit ut idag. Bild på hela palmen och en närbild på dom utslagna blommorna.
Hälsar en glad / Karin
Fint exemplar, det är skoj när växterna trivs hos en och belönar oss med blommor
Berätta gärna hur du skött den, vilken miljö den står i osv.
Alexander-VG-zon3
28-11-2008, 17:41
min har blommat också och har fullt med knoppar varje år .
och du vet hur jag sköter min Kee
TACK FÖR FRÅGA: JAG TYCKER ATT SÄGA OM DE HAR MYCKET BLOMMOR ELLER KNOPPAR, DET BYTEDER ATT DE INTE TRIVS BRA PÅ PLATSEN TEX , DE VÄNDA GER MYCKET BLOMMOR ELLER KNOPPAR FÖR ATT DE FATTAS IBLAN VATTEN ELLER LJUS ELLER OM DE HAFT KALT. H: baSsam
Alexander-VG-zon3
29-11-2008, 10:18
CITAT (Bassam @ 28-11-2008, 23:25)  TACK FÖR FRÅGA: JAG TYCKER ATT SÄGA OM DE HAR MYCKET BLOMMOR ELLER KNOPPAR, DET BYTEDER ATT DE INTE TRIVS BRA PÅ PLATSEN TEX , DE VÄNDA GER MYCKET BLOMMOR ELLER KNOPPAR FÖR ATT DE FATTAS IBLAN VATTEN ELLER LJUS ELLER OM DE HAFT KALT. H: baSsam det gäller inte för bergpalmen , den är en tropsik eller subtropisk art och kan därför i hemmiljö blomma när den själv tycker ( dvs efter ålder oftast ) och behöver inte en lång period av torka eller kyla för att blomma som vissa andra växter . och bergpalm trivs med lite ljus ( öst eller väst fönster ) jag tror inte att min Rhapis excelsa palm blommar av missskötsell då den i övrigt växer bra ( och blommar bra ) . http://www.pixbox.se/pic_show_id22954469.html
Christer i Falköping
29-11-2008, 11:22
Som Linus skriver, Bergspalmen blommar när den känner för det. Den gillar ju dessutom att stå ganska så mörkt, så vantrivs gör den definitivt inte! Christer.
KARIN B
29-11-2008, 14:31
Min står svalt ( ca 18 grader) nu och med extra belysning, den har fått extra näring tidigare i höst, och medelmåttig vattning, den har ju blommat tidigare i år så den har nog inte några specifika behov, (inte direkt sol tror jag.) Det är en gammal palm, den har blommat varje år flera ggr per år dom senaste 4 åren.
Hälsar / Karin
Alexander-VG-zon3
29-11-2008, 20:36
CITAT (KARIN B @ 29-11-2008, 14:31)  Min står svalt ( ca 18 grader) nu och med extra belysning, den har fått extra näring tidigare i höst, och medelmåttig vattning, den har ju blommat tidigare i år så den har nog inte några specifika behov, (inte direkt sol tror jag.) Det är en gammal palm, den har blommat varje år flera ggr per år dom senaste 4 åren.
Hälsar / Karin 18C är inte svalt!!! svalt för en Bergpalm är under +10c +5c . men som du skrev den har inga specifika behov utan blommor när den själv tycker utan speciell åtgärd . och är en av dom enklaste palmerna till att blomma i hemmiljö .
Tack för fråga: Jag menar om den blomma flera gångar på året, eller om de haft mycket blommor, det är onaturligt o blommor gör så för att protestera mot något som inte bra med miljö, du kan titta på butiker som sälja växter hur mycket blommor sina växter har, på grund att de tvinga de att blomma mycket och flera gånger när de sätta de med lite ljus eller om de ge de lite vatten eller med näring, blommorna känna sig att de ska dö så ge mycket blommor, när köper kunder dem o vad händer efter de slutar blomma, de blir mycket sämre. OBS: allt mellan det är bra, men om det är mycket blommor eller lite det är inte bra. Jag vill inte säga att hans växter är inte bra, men jag tycker om han kan titta lite på miljö omkring växten.
H: Bassam
Hej
Jag hade ingen aaaning om att Bergspalmer ens kunde blomma. Min har inte alls mycket ljus, står i ett badrum, där finns ett fönster så dagsljuset kommer in. Nord-ost. Växten är ca ett år gammal, tycker om att bli duschad och vad jag tror, tycker om fukt. Det var därför jag ställde den i badrummet. Jag är så jättenöjd med den, den har bara vuxit, knappt något blad har jag klippt bort. Så kul för en nybörjare att något faktiskt växer och trivs hos mig.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
30-11-2008, 15:54
CITAT (Bassam @ 29-11-2008, 23:03)  Tack för fråga: Jag menar om den blomma flera gångar på året, eller om de haft mycket blommor, det är onaturligt o blommor gör så för att protestera mot något som inte bra med miljö, du kan titta på butiker som sälja växter hur mycket blommor sina växter har, på grund att de tvinga de att blomma mycket och flera gånger när de sätta de med lite ljus eller om de ge de lite vatten eller med näring, blommorna känna sig att de ska dö så ge mycket blommor, när köper kunder dem o vad händer efter de slutar blomma, de blir mycket sämre. OBS: allt mellan det är bra, men om det är mycket blommor eller lite det är inte bra. Jag vill inte säga att hans växter är inte bra, men jag tycker om han kan titta lite på miljö omkring växten. H: Bassam fast det är inte alls rätt det du skriver för alla , växter har blommor för att föröka sig . bara för den blommar betyder inte att den mår dåligt utan att den måste föröka sig . typ änglatrumpter blommar ju inte om dom mår dåligt och lika så azalea,kamelia,hibiskus,gradenia är växter som blommar enbart med toppen skötsel . dock finns det växter som måste ha kyla för att bilda knoppar eller torka för att blomma . men du har rätt i att en del växter blommar i mängder för att dom tror livet är ute för dom och måste få fler individer . men det ''gäller'' knappast alla växter . typ dom flesta sommarblommor blommar enbart med bra skötsel . CITAT (tepa @ 29-11-2008, 23:14)  Hej
Jag hade ingen aaaning om att Bergspalmer ens kunde blomma. Min har inte alls mycket ljus, står i ett badrum, där finns ett fönster så dagsljuset kommer in. Nord-ost. Växten är ca ett år gammal, tycker om att bli duschad och vad jag tror, tycker om fukt. Det var därför jag ställde den i badrummet. Jag är så jättenöjd med den, den har bara vuxit, knappt något blad har jag klippt bort. Så kul för en nybörjare att något faktiskt växer och trivs hos mig.
Hälsn Tepa visst måste alla palmer i världen blomma . din har inte ålder inne för det än . när stammarna börjar bli ca 5-10cm höga ( riktigstam ) så brukar den vara i ålder för att blomma .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|