Eva Swahn
Vill bara påpeka att de stora thujor (´Brabant´) som jag så här långt har orkat gräva ner blir SÅ BRA! En vänlig gräns mot yttervärlden, graciös grönska mjukt vippande i vinden, som inte tar för mycket av omgivningen i anspråk och låter andra accenter få vara detta. Varför hatar alla thujor???

Jag är övertygad om att inom snar framtid kommer de förhatade barrväxterna att få en renässans. Men man kommer att ge dem en annan omsorg, inte tro att de är "underhållsfria" så att man aldrig ansar eller vattnar dem eller låter de bli totalt förväxta. Och man kommer att plantera dem lite mer fantasifyllt och välja ur det allt bredare sortimentet, det finns faktiskt många roliga former och färger - det gäller bara att uptäcka dem.

Jämför gärna med den renässans som "Mexitegel"-villorna genomgår, som de pratade om i "Bästa formen" på TV igår. Skit i smakpoliserna!
Ingrid på Västkusten
Jag är en gammel thuja-hatare som har blivit reformerad - har köpt flera thujor förra året och i år dessa nya sirliga former dessa behagliga doifter en varm sommar. Kom nog på att dte är mest förvuxna träd som är i vägen som jag itne gilla roch detta råkade vara thujor hemma hos mig.

Så även jag flrnyar och sällar mig till den glada skaran:-))

Hälsdar Ingrid

PS Eva - vi måste ju snart ha en Odla.nu marsch hos Dig och visa upp oss för alla dessa pekpinnande individer i Ditt område!
Hannele

Det finns inga trista växter, bara tråkiga sätt att använda dem...
Jag är sällan intresserad av nån enskild växt, utan jag tänker
hur man kan kombinera - och framhäva nån annan växt.
Jag köpte nyss
blodberberis , Berberis ott. 'Suberba',
som bakgrund till variegerat Wigela 'Nana Variegata'
Cilla
Uj uj uj, jag känner mig utpekad här, trots att jag också både sett och skrivit om lyckade tujaplanteringar.

Smakpolisen i stora delar av Stockholm säger att man SKA ha tuja, eller thuja som det ska stavas. Överallt, oavsett väder- och vindförhållanden. Det är som att de stackars thujorna inte ska få ha några särskilda behov. De ska likt plastgranar vara ljust gröna hela året, inte behöva jord, vatten och de ska klara saltet från vägarna och torkan på vårvintrarna... De ska klara täta häckplanteringar och att växa som solitärer utan att förberedelser gjorts för dem. De planteras ofta i trädgårdar som vill ha en lättskött trädgård (med thuja och gräsmatta!) och thujorna ska gärna vara 2 meter höga från början, särskilt om det blåser där de ska stå...

Och så står de där och stånkar i vårvintervindarna i alltför små växtbäddar, i torvjord som packas ihop och utan bevattning. Undra på att de blir bruna.

Det är inte thujorna jag är kritisk till, men att de säljs som om de vore nordiska, tåliga häckbuskar. Det är de inte. Thuja är ett 10-15 meter högt amerikanskt träd som klarar att växa i svenska förhållanden om de får förutsättningar.
Hannele
Bolltuja är jättefin - utan sax och klippning! rolleyes.gif

Tuja ska stavas tuja på svenska, enligt SAOL.
Cilla
Ja enligt SAOL ja, men inte enligt försäljarna.

Det är väl som juice, schampoo och creme... Jos, sjampo och hudkräm är inte lika lockande. Sjampo ser förresten helkul ut.

Men nu kom vi ifrån ämnet...
rosettei
ohmy.gif
Jag hatar inte thujor, gillar barrväxter!
Önskar att det fanns ett bredare sortiment
tittade på en koreagran den va så fin.
Hannele
"Ja enligt SAOL ja, men inte enligt försäljarna."

Tja, så här kallas de hos Melldala, Wickmans, Trädgårdshuset, Norells, Rangedala, Rosenhagens:
Thuja occidentalis 'Danica' dansk klottuja
-- 'Golden Globe' gul bolltuja
-- 'Little Champion' klottuja
-- 'Little Giant' tuja
-- 'Tiny Tim' bolltuja

Och av Silvia: http://www.odla.nu/arkiv/barrvaxt.shtml
Anders zon III
CITAT (Eva Swahn @ 17-09-2003, 11:14)
Varför hatar alla thujor???

Det tar tid att omvärdera något man förknippar med tristess. Hur många misslyckade villahäckar har man inte sett där det gapar tomt som en utslagen tand här och där och på andra ställen skiftningar i gult och brunt eftersom de inte trivts.
INGET fel på thuja - den har ofta använts tråkigt bara - men ditt val låter ju som helt rätt! Kan tänka mig att många kommer att upptäcka thujorna på nytt.

Tänker också på kombinationen barrväxter, gul tok och vresros... Inget jag genast jublar över. Men ett 70-talshus med uppväxta barrväxter, VIT ölandstok och en omsorgsfullt vald rugosa, tex ´Fru Dagmar Hastrup´,(rosfärgen och nyponen passar otroligt bra ihop för ovanlighetens skull på just den sorten), kan bli otroligt snyggt tycker jag.
Små ändringar kan genast vända fördomarna man haft.
Hannele

Kulturväxtlexikon förordar också tuja - då får väl vi lära plantskolorna? tongue.gif
Helen i Skåne
Jag är thujafan! Vi har trädgården full av thujor, tallar och nästan ingen liguster... den lyckades den förre ägaren nästan "göra sig av med" som han uttryckte det. Nu tycker jag det är lite synd med ligustern även om ALLA 70-talshusen i kvarteret har ligusterhäckar. Det tar tid att få så höga häckar och så breda som de har... Jag har thujorna istället. De har däremot fått fin jord och verkar trivas alldeles utmärkt. Tallarna har tydligen blivit sjuka och måste förmodligen tas ner sad.gif så här blir det ännu MER av thujor och andra liknande saker. Jag ska blanda och göra lite mer spännande samplanteringar och få BÅDE insynsskydd och grönt. Sedan kan alla mina rosor och blommor få dekorera det gröna... wub.gif Hejja thujorna!
Eva Swahn
Det här blir riktigt roligt - det här med fula, tradiga, för vanliga växter.
Cilla älskar ölandstoken - men "hatar" tujan/thujan. Estetiske Anders står ut med vanligheten bara man väljer rätt färg och jag vet att jag har varit smått ironisk om hans sockertoppsgranar (felåt!).

Ingrid och jag själv har omvärderat thujorna. (Jag har även omvärderat ölandstoken - mer ölandstok åt folket! - en trognare vän får man leta efter. Plocka upp en blomma och granska den närsynt - den är skitsöt!).

Föraktfullt har jag kallat allt evigt grönt i förortens trädgårdar för thuja eller cypress. Jag har en gång i historien bott i en mexitegelsvilla i förorten, med brunlaserade fönster och med enbart evigt gröna, spretiga växter omkring mig. Men det gick åt fanders med det äktenskapet - men det var nog inte varken Mexiteglet eller det grönas fel - det var nog snarare mitt.

Om vi ska stava thuja eller tuja - thuja är det vetenskapligt korrekta, tuja det försvenskade. Jag brukar inte rätta sånt i texter bara författaren är konsekvent och om liknande uttryck förekommer ska det stavas enligt samma princip.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Lite kuriosa - jag har sett en ganska stor thuja i Umeå - förevisades av bättr ehälftens bror - lite halvt om halvt - tyligen sensation att den överlever men själva gillade de den itne :-)

Hälsar ingrid
jholma
Apropå Thujor

Har någon erfarenhet av Thuja plicata ? Det finns flera varianter bl a en gulbarrig.

Hur snabbt växer den ? Höjd eter 10 år ? Markkrav?

och annat av intresse

Hälsningar

Jan
Cilla
CITAT (Eva Swahn @ 17-09-2003, 19:19)
Cilla älskar ölandstoken - men "hatar" tujan/thujan.

Hej du Eva, får jag be om att bli tolkad mer nyanserat tack!

Jag har aldrig hatat tujan, men jag ogillar att den blir behandlad som en häckbuske som ska stå ut med vad som helst, och jag tycker det är problem att den säljs som om den vore en tålig häckväxt för alla förhållanden.

Tuja är ett TRÄD. Och javisst kan man göra frodiga häckbuskar av den som kan lyckas, men de flesta ger den OVÄRDIGA förhållanden och därför blir den brun och problematisk.

Thuja plicata

Thuja occidentalis

Eva Swahn
Cillalilla, du vet ju att det blir inget studs i texten om man ska vara nyanserad. Jag sträckte mig i alla fall så långt att jag satte citattecken rolleyes.gif

Jag håller med dig. Har varit runt på plantskolor idag. Det är för bedrövligt med de små broiler-thujor som de har till häckväxter. Tack för dina bilder på hur de ser ut "på riktigt".

I mina kvarter där husen är från 60-70-talen, planterades i den rådande tidsandan "moderna" växter, dvs lättskötta barrväxter. De har vuxit nu smile.gif ! De arma växterna trängs med varandra, är halshuggna eller har tuktats till monstruösa amöbaformer. Många har efter denna varma sommar törstat ihjäl då ingen tror att man behöver vårda barrväxter. Bedrövligt.
Anders zon III
CITAT (Eva Swahn @ 17-09-2003, 19:19)
Estetiske Anders står ut med vanligheten bara man väljer rätt färg och jag vet att jag har varit smått ironisk om hans sockertoppsgranar (felåt!).

Du får skoja hur mycket du vill om mina sockertoppsgranar, inget att be om förlåtelse för!
biggrin.gif
Jag drabbades av barrväxtvurm som många andra i början av 70-talet... Det som återstår sedan den epoken är en vanlig en, en STOR buxbomsbuske och tre...sockertoppsgranar som växt ihop till en nu ganska oformlig massa efter greminiellaangrepp eller vad det heter. När jag överväger att ta bort dem så tänker jag att Eva Swahn nog tycker det är komiskt att att jag har dem kvar...
Hannele
"för bedrövligt med de små broiler-thujor"

Prata inte illa om mina två nyplanterade fina små tujor! sad.gif
Ingrid på Västkusten
http://images.google.com/images?q=thuja+fi...F-8&sa=N&tab=wi

Thuja occidentalis ' Filiformis' - den mångfingrade thujan är en stilig thuja :-))

En annen stilig 'barris' är ju Chamaecyparis pisifera 'Boulevard',
http://images.google.com/images?q=Chamaecy...F-8&sa=N&tab=wi

kalassnygg städad zo n 3 herre som släpper barren snyggt i mitten :-)) å han är BLÅ! Och silkig :-))

Hälar ingrid

PS Ölandstok - det finns ju väldans många i det släktet som är minst sagt häftiga - krypande med stora gula blommor - en sak är d å säker - så fort jag uttalar mig kategoriskt så hamnar man på allt man gillar ;-))))))
Cilla
CITAT (Eva Swahn @ 17-09-2003, 22:32)
Cillalilla, du vet ju att det blir inget studs i texten om man ska vara nyanserad. Jag sträckte mig i alla fall så långt att jag satte citattecken rolleyes.gif

Skratt! Ja, citattecken i min värld är nog när man citerar. Men strunt i det.

Det kanske behövs någon slags gemensam appell för tujorna. Vad kan det bli?
"Låt dem bli 15 m fria träd eller formklipp a la Hannele Molin!"
"Plantera också en annan växt inom närmsta 5 åren, tujor behöver kompisar!" (Gäller för områden i Stockholm)
"Vattna på våren för böveln!"
"Respektera tujans klimatkrav - sätt mössa på vid kyla!"
"Tala inte så fort med dem - deras första språk är amerikansk engelska!"

rosettei
rolleyes.gif

Vilken thuja. Thuja occidentalis 'Filiformis' - Weeping Threadleaf Arborvitae!!
det va en bra länk .

CITAT
--------------------------------------------------------------------------------
http://images.google.com/images?q=thuja+fi...F-8&sa=N&tab=wi

Thuja occidentalis ' Filiformis' - den mångfingrade thujan är en stilig thuja :-))

Är det någon som har erfarenhet av barrplantor på postorder från något annat land än Sverige.?
För mig verkar det lite osäkert.
Ingrid på Västkusten
Men denna här kan ju köpas i Sverige :-) omd et avr den Du tänkte på.

Finns bra ställen i Tyskland och England men portot är en suck,

Hälsar ingrid
rosettei
rolleyes.gif
Jo det var den jag tänkte på
Thuja_occidentalis_Filiformis
varför ser jag aldrig den?
Trädgårdshuset i Skarpnäck har jag aldrig besökt
ska höra med dom, vad dom kan ha hemma.
Ingrid på Västkusten
Annars rekommenderar jag en tripp till Zetas :-)

men testa Trädgårdshuset först, där borde Du få napp tycker jag,

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Fö är Thuja i Umeå inget spec zonknäckeri ..smile.gifsmile.gif Den finns mycket längre norrut sådeså:)smile.gif

Gillar verkligen min egen som har gott sällskap av gulgladig finflikig fläder, gulbladig berberis , bronsrodgersia mm
rosettei
CITAT
Annars rekommenderar jag en tripp till Zetas :-)

Zetas var jag nyss på. Hittade växten sandmalört som jag ville ha. Men ingen barrväxt som jag ville ha. Ingen New Dawn,
tålamod ska man ha... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon