Full version: Sharon
Myosotis
Idag hittade jag ett frö i en sharonfrukt. Det har bara hänt en gång tidigare. Då sådde jag det, men inget hände. Skulle vilja försöka igen. Har tvättat av fruktköttet och ska låta fröet torka lite. Hur länge då? Något annat jag ska tänka på?
KURT
Lätt stratifiering, kan ta upp till 6 mån att börja gro:

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Diospyros+kaki
Myosotis
Tack för länken! Hade inte en tanke på att man skulle kunna ha växten utomhus, men den tål tydligen ner till -14°. Är det någon idé att testa i zon 3? Mot en varm vägg som de skriver, och så får man skydda på vintern när det blir riktigt kallt. Fast det blir väl inga frukter i Sverige?
Men nu ska jag först och främst övertala den att gro. Tyvärr verkar det som om min odlingsengelska är synnerligen begränsad crying.gif . Vad är en cold frame?
Kan jag så i en kruka som jag ställer utomhus? Ska det vara frost eller vad när man talar om stratifiering, där står ju 15° sen, det är ju inte kallt? Eller frysen först och 15° sen? Hur länge ska den i så fall vara i frysen? help.gif Kan jag så nu?

CITAT
Seed - best sown in a cold frame as soon as it is ripe. Stored seed requires a period of cold-stratification and should be sown as early in the year as possible. It usually germinates in 1 - 6 months at 15°c.

KURT
En "cold frame" är helt enkelt en kallbänk, i motsats till en varmbänk där man värmer med hästgödsel:

http://www.lowes.com/lowes/lkn?action=howT...ropPlnts.html#5

Bäst är nog att antingen så ute nu i nedgrävd kruka, se såråd för äpple. Alternativt om du har ett utrymme som är lite svalare (10-15 grader), så där. Men det brukar ju vara svårt att komma i håg att hålla en kruka som det inte växer något i lagom fuktig i upp till 6 månader, därför brukar det vara enklare att gräva ned kruka utomhus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 28-11-2008, 22:14) *
Tack för länken! Hade inte en tanke på att man skulle kunna ha växten utomhus, men den tål tydligen ner till -14°. Är det någon idé att testa i zon 3? Mot en varm vägg som de skriver, och så får man skydda på vintern när det blir riktigt kallt. Fast det blir väl inga frukter i Sverige?
Men nu ska jag först och främst övertala den att gro. Tyvärr verkar det som om min odlingsengelska är synnerligen begränsad crying.gif . Vad är en cold frame?
Kan jag så i en kruka som jag ställer utomhus? Ska det vara frost eller vad när man talar om stratifiering, där står ju 15° sen, det är ju inte kallt? Eller frysen först och 15° sen? Hur länge ska den i så fall vara i frysen? help.gif Kan jag så nu?

jag tror inte den är så jätte härdig , ev att den klarar sig i det långa loppet nere i syd skåne eller västra skåne . härdigare alt men dock mer krävande under sommaren är Diospyros virginiana . men du kan ju alltid testa och skydda den du kommer inte få frukt och den kan nog frysa ner en hel del . att odla den i kruka och vinterförvara i sådär +10c är nog bättre .

jag har för mig att jag sådde sharon en gång den sådde jag varmt och fuktigt . och plantor kom upp . vad dom är nu vet jag inte . men placerar dom annars i kylen istället hade jag gjort än ute . ta fram till våren och så varmt och ljust . sår du ute och dom gror är risken att dom fryser ihjäl av frost . då dom gror i låg temp så är det ju synd om det sedan blir en frost natt . det hände min valnöts sådder en gång dom klarade isg dock men sharon är ju känsligare .
MariaS
Jag skulle nog göra som flaxss föreslår, lägga dem i en plastpåse med vitmossa i kylen. Då hålls ju även fuktigheten jämn.
Myosotis
Då behöver den alltså ingen frost alls, utan det räcker med kylskåpet? Maria, menar du bara vitmossa och ingen jord alls? Det verkar smidigt. Ska jag låta den torka lite till först? Tack för alla svar!
MariaS
CITAT (Myosotis @ 29-11-2008, 13:51) *
Då behöver den alltså ingen frost alls, utan det räcker med kylskåpet? Maria, menar du bara vitmossa och ingen jord alls? Det verkar smidigt. Ska jag låta den torka lite till först? Tack för alla svar!

Ja, det räcker med vitmossa under stratifiering. Ibland gror de t.o.m. i vitmossan biggrin.gif
Myosotis
Tack! Då testar jag så. I vitmossa i kylen över vintern. Håll tummarna!
Vevsan
Ah, såråd till sharon, precis vad jag behövde!
Har till min stora förvåning hittat FEM stycken stora platta bruna frön i en frukt och det är klart man genast vill prova att så dem....
Skulle ha gissat på tropisk värme, men då får de ligga i kylen istället så får vi se bortåt midsommar om det hänt nåt smile.gif Antar att det är bäst att så dem på en gång.
Myosotis
Lycka till! Det borde vara 5 gånger så stor chans då eftersom du har 5 frön. Mitt ligger fortfarande i kylskåpet, det tog lite lång tid innan jag kom mig för att hämta lite vitmossa i skogen... rolleyes.gif
Berätta gärna hur det går!
Biggan_
Jag sådde sharon förra våren. Jag tror att jag hade tur att dom kom upp överhuvudtaget. Jag sköljde dom rena och la dom på ett fat i uterummet. Där blev dom liggande i säkert 3 veckor innan jag kom på att jag borde peta ner dom. Jag hade inte mer såjord hemma så det blev vanlig blomjord. Jag tror jag hade sex frö och att fyra tog sej. Dom växte rätt fort och jag planterade om i kopåpåsejord. Tyvärr blev dom bortglömda ute i växthuset i höstas och jag har faktiskt inte varit ute och kollat hur dom ser ut, men jag tror nog inte dom lever.

[attachment=31907:2008_07230106.jpg] [attachment=31908:2008_07230107.jpg]

[attachment=31909:2008_07090008.jpg]

[attachment=31910:IMG_0336.jpg] [attachment=31911:IMG_0337.jpg]
Vevsan
Jag glömde att rapportera hur det gick med mina sharon-frön ..

6 frön hade jag - lade 3 i fuktig sand i en plastpåse och satte 3 i såjord/sandblandning i en kruka i mars förra året.
Ställde båda delarna i matkällaren (den håller 8-10C på vinter och ca 12-15 på sommaren). Det tog rätt lång tid (2-3 månader) innan de grodde men sedan kom alla. Planterade om i 7cm-krukor med sandblandad jord+barkmylla.
De fick stå ute över sommaren. Gav bort två, tog in resterande när frosten kom och lät 3 stå i matkällaren (under lysrörslampa) och en i vardagsrummet - det syntes i november att det var bättre i matkällaren så alla fick övervintra där. De tappade bladen i december (sånt som gör en nervös..).

I våras (februari-mars) började det komma bladknoppar på dem. Med en kall vinter och en lång kall vår var det inte förrän i maj de fick komma ut i solen. Har precis planterat om dem nu i juli. Den största är nästan 4 dm hög och de grenar sig fint.

Hur man egentligen ska göra vet jag inte rolleyes.gif men än så länge lever de iallafall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 29-11-2008, 11:34) *
jag tror inte den är så jätte härdig , ev att den klarar sig i det långa loppet nere i syd skåne eller västra skåne . härdigare alt men dock mer krävande under sommaren är Diospyros virginiana . men du kan ju alltid testa och skydda den du kommer inte få frukt och den kan nog frysa ner en hel del . att odla den i kruka och vinterförvara i sådär +10c är nog bättre .

jag har för mig att jag sådde sharon en gång den sådde jag varmt och fuktigt . och plantor kom upp . vad dom är nu vet jag inte . men placerar dom annars i kylen istället hade jag gjort än ute . ta fram till våren och så varmt och ljust . sår du ute och dom gror är risken att dom fryser ihjäl av frost . då dom gror i låg temp så är det ju synd om det sedan blir en frost natt . det hände min valnöts sådder en gång dom klarade isg dock men sharon är ju känsligare .

får ändra min information här, nu har jag lärt mig mer om trädet. Diospyros kaki tål (beroende på namnsort) ca -15c -20c och går att odla på friland i zon 1 alt 2. men då dom kan vakna i ganska låg temperatur så kan dom väckas förtidigt och frysa ner i sena frostnätter under våren-sommaren. vilket gör dom känsliga plus så mognar frukten sent så det blir svårt att få frukt i sverige på friland.

dock har dom invintrat så tål dom några frostnätter på hösten i kruka. dom är av naturen lövfällande så det är alltså normalt att det fäller bladen till hösten-vintern.

har man dom ute tills det blir kallt på hösten så kan man övervintra dom i rumstemperatur under extraljus, eller alt mörkt och under +10c men över 0c.

är dom färska gror dom i värme, då sår man dom som vanligt. annars om det går trögt kan dom behöver lite kyla och då gör frost ingen skada. däremot som jag skrev skulle dom gro innan frosten kommer så dör dom på direkten.

jag har några plantor nu så vill du ha Myo så får du säga till. har både större och mindre. ska prova att ta sticklingar också.
Bassam
Hej

Det finns material på frö skalet förbjuda frö att gro om det inte finns bra miljö till dem så det är bättre. om man tvätta frö bra.
H:Bassam
Myosotis
CITAT (flaxss @ 05-07-2010, 23:08) *
...jag har några plantor nu så vill du ha Myo så får du säga till...

w00t.gif Ja gärna!! smiley_small_hug.gif Vad snällt att du tänkte på mig. kompiskram.gif Mitt enda frö grodde ju aldrig. Var får ni alla frön ifrån? Jag har bara hittat två sammanlagt. Jag kanske äter för lite sharon. g.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 06-07-2010, 07:15) *
w00t.gif Ja gärna!! smiley_small_hug.gif Vad snällt att du tänkte på mig. kompiskram.gif Mitt enda frö grodde ju aldrig. Var får ni alla frön ifrån? Jag har bara hittat två sammanlagt. Jag kanske äter för lite sharon. g.gif

då tar jag med mig nästa gång smiley_small_hug.gif , annars har jag för mig att impecta säljer frön. fast färska är ju bättre chans.
Myosotis
thanks.gif vad gulligt av dig. Det roliga är ju att få en planta av ett frö man har hittat själv, och när nu inte det funkar så är det en bra tröst med en planta man får av en kompis kompiskram.gif Att köpa frön blir inte samma sak. Är jag fånig nu? rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 07-07-2010, 13:49) *
thanks.gif vad gulligt av dig. Det roliga är ju att få en planta av ett frö man har hittat själv, och när nu inte det funkar så är det en bra tröst med en planta man får av en kompis kompiskram.gif Att köpa frön blir inte samma sak. Är jag fånig nu? rolleyes.gif

nejdå det är inte alls fånigt, jag tycker det är speciellt att hitta/köpa frukter på resor och få kärnorna och frön till att gro.

då får jag ge en planta till dig av dom frön som kommer från frukt och inte från fröpåsen. har nämligen gjort bägge delarna.
Myosotis
kompiskram.gif
Alba
Jag har hittat 1 frö i en Sharinfrukt som jag tänker försöka få att gro.
Fröet är alldeles färskt - hittade det idag.
Jag har läst igenom tråden och om jag nu fattar rätt så kan man så färska frö inne nu "som vanligt".
Det står även om stratifiering - ute eller i kylskåp - är det gamla fröer som ska stratifieras ?
Alexander-VG-zon3
det brukar gro om det är färskt utan kyla.
Alba
Då åker den i jord idag.
thanks.gif
Myosotis
Hur har det gått Alba?

Jag har hittat ett frö igen så nu blir det ett nytt försök, håll tummarna!
katah
Har någon en stor planta, blommar den?

Min Sharon-planta måste vara minst 5 år gammal nu, men den är inte stor och inte heller har den blommat.
Den blir en död pinne varje höst, men kommer troget varje vår, lika underbart att se varje gång!
min Sharon bor i en frostfri växthus, jo även på sommaren där blir bra!
Alexander-VG-zon3
har man dom i kruka kan det kanske bli svårt att få dom att blomma, då dom blir som träd. men annars bör man nog räkna runt 10år innan blommor syns.

CITAT (Myosotis @ 29-01-2011, 11:59) *
Jag har hittat ett frö igen så nu blir det ett nytt försök, håll tummarna!

håller tummarna kompiskram.gif , ska du så dom nu ?
Myosotis
CITAT (flaxss @ 29-01-2011, 22:22) *
håller tummarna kompiskram.gif , ska du så dom nu ?

yes.gif Har sått det. Hoppas på bättre tur denna gång.
Myosotis
yahoo.gif

Myosotis
CITAT (katah @ 29-01-2011, 22:14) *
...Den blir en död pinne varje höst...

Min Sharon fick rosa blad och har nu tappat alla bladen. Den står i ett svalt fönster (10-15° för det mesta). Ska man vattna på vintern och i så fall hur mycket?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon