Har ett par klätterrosor som jag funderar på att täcka med enris. Honungsros Rosa Helenae är ett par år, New Dawn och Maxima är båda ny planterade. (växtzon 2) ville egentligen haft granris men nu fick jag enris. Är lite rädd för att enris kan avsöndra någonting som kan vara farligt för rosorna.
http://www.flickr.com/photos/ikakansjalv/2...57605575768560/Någon som har tips på hur jag ska skydda mina nya kära plantor från sin första vinter. Bilden visar planteringen av mina Maxima.
ingrids
28-11-2008, 15:45
Jag har visserligen inga av rosorna själva men de är väl alla väl härdiga även i högre zoner och borde inte behöva vintertäckning i zon II ens sin första vinter? Eller är jag för optimistisk ...
Alexander-VG-zon3
28-11-2008, 17:42
ska du ksydda mot kyla,tjäle så hjälper inte granris eller enris . men däremot hjälper det mot vårsolen . vilket då risken minskar för ev vår nedfrysning .
Om du bor i zon 2 behöver du inte skydda rosorna för kylan i vinter. Honungsrosen är en zon 4 ros, New Dawn en zon 5 ros och Maxima en zon 7 ros, dom har redan en rejäl frysmarginal. Du kan skydda dom för solen i feb/mars ta riset (tror inte enris kan skada det minsta ) vanliga säckar eller köp grön vinterväv i metervara.
Tack så mycket för er hjäl. Nu känner jag mig lite säkrare på att mina nyplanterad raringar kommer att klara vintern.
Jag har de rosor du räknar upp och har inte skyddat de mot kylan här i zon 4,New Dawn kupar jag lite lätt och skyddade mot vårsolen förr med granris och en gång med en linneduk i brist på annat men nu är den så stor så den får klara sig.Maxima och honungsrosen är så stora de har jag aldrig skyddat.De grenar som blivit bruna klipper jag bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.