Sol_blomman
Hej! Jag har en fråga det är så här: att jag ska snart köpa en katt hon är 22 veckor rätt så stor. Bor i en stor 2:a har lite växter som är irreterande att äta på, som inte riktigt är giftiga tror jag?? confused.gif t. ex murgröna, garderobsblomma, pricklad med flera. Jag är lite orolig att hon kommer att börja att äta på dem katter är lite nyfikna på allt. Hur ska jag göra? Det är första gången jag skaffar mig en katt! Sen läste jag på nätet i går att man kan köpa kattgräs dem gillar det mkt. Då kanske dem inte bryr sig om mina växter eller? confused.gif För det stod så i annonsen men ändå känner jag mig lite tveksam om det funkar. Har någon några tips vad jag ska göra? help.gif Vänliga hälsningar Sol_blomman. thanks.gif
ingrids
Ett tips är att söka på "giftiga växter" här på odla, vad som är giftigt för just katter har bl.a. diskuterats i den här tråden.
Sol_blomman
Hejsan! Tack för svaret! Det var en bra tråd att följa. Vänliga hälsningar Anette
Whiskuchi
Agria har en lista på sin sida: http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...text.nsf/id/547

tillägg: en till sida: http://www.katter.nu/faq/761.htm

tillägg igen: Och här: http://www.junglespots.se/Engelsk%20sida/giftigav.htm
Azur
Haha, vi har tre katter, och växterna på den listan är snart det enda vi har kvar, för det är de enda katterna inte äter upp! biggrin.gif

Intressantare än att bara lista alla giftiga växter vore om nån har en lista över växter som är farliga för katter och som katter äter.
CillaM
I våras somras var det nån som skrev att ampelliljans blad kan vara farliga mot katternas mage, inte giftiga utan nåt med att de skär sönder eller snärjer sig runt magsäcken tror jag det var. Sedan finns det så många andra saker i ett hem som katter älskar att leka med, bland annat snören, som är livsfarliga ifall katten får för sig att sätta i sig ett sådant.
flinga100
Tack för intressant lista! Oj. Mina kattskrällen wub.gif älskar rosenkallor... det är tydligen inte så bra.

Undrar var jag kan placera dem så att de inte hittar dem...
Azur
Nylonsnören och julgransglitter vet jag är farligt för katter, de tror det är växter och äter upp det, men det fastnar i tarmen.

Ampellilja tror jag inte ett ögonblick är farligt, våra katter har i alla fall satt i sig alla vi hade utan några problem.
CillaM
Läs den här länken från en tidigare tråd om vad som kan vara farligt. Jag trodde inte heller på saken först men jag fick en resonabel förklaring till det hela.
Whiskuchi
Men kan ampelliljan vara för vass för en kattmage lär gräs också kunna vara för vasst (jag tror alltså att ampellilja i likhet med kattgräs är helt ok men att det - om man har väldig otur - kan skära lite i magen)

Precis som att en del katter får åka till veterinären och peta bort grässtrån ur näshålan - ska man ta bort allt gräs då? wink.gif
Rosmarin
Vi hade en jättestor (1,5 meter hög) julstjärna (som ju är giftig) och ett år när vår katt fick fem söta kattungar så kalasade de sex katterna på julstjärnan tills den var helt uppäten!!! Ingen av dem mådde dåligt av detta.

Det finns ju säkert undantag, men jag tror, som mångårig kattägare att katterna känner vad som är bra för dem och vad som inte är det. Att plocka bort allt som är farligt går ju bra inomhus, men när katten går ut gör den ju som den vill i alla fall. Jag undviker inte vissa sorters växter för katternas skull.
Miro
Hej!
Vill bara påpeka att katterna i fråga kanske inte alls är intresserade av växter.
Mina kissar småtuggar visserligen ibland på ngt blad, men mer av nyfikenhet och de äter inte upp några växter,
Så vi har faktiskt aldrig haft några problem...

Lycka till med kissen förresten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon