ninnisky
28-11-2008, 18:10
Tänkte bjuda barn och barnbarn på en klassisk söndagsmiddag kommande söndag.
Funderar på slottstek - men vill gärna ha förslag på för- och efterrätt som är lika klassiska...
Eva i Höga
28-11-2008, 18:23
Min dotter ville alltid ha chokladpudding till efterrätt när vi var hos mormor på middag. Men en fruktsallad med glass är väl också klassiskt.
Rosmarin
28-11-2008, 18:59
Eller äppelkaka med vaniljsås?? Och kanske någon sorts sallad eller grönsakssoppa som inte är för mäktig till förrätt?
Ja den knäckiga äppelpajen som finns här i recept avdelningen, den var jätte god och mättande
Efterrätt: Marängswiss-eller hur det stavas dvs maränger och grädde (+ ev glass), kanske chokladsås till. Det var lycka när man fick det i barndomen.
Det var väl inte så ofta man åt förrätt förr? I så fall tre små sandvikare (sandwhich).
Solstorm
29-11-2008, 10:49
De vanligaste efterrätterna när jag var liten var utan tvekan äggost eller konserverad frukt med lättvispad grädde. Förrätt var väl inte så vanligt, i så fall lite inlagd sill. En del äter äggosten med sill som förrätt, en del äter äggosten med sylt som efterrätt. Alla sorters sylt passar nog men speciellt är nog blåbärssylt, björnbärssylt eller lingonsylt.
Rosmarin
29-11-2008, 11:05
Ostkaka med hjortronsylt!!!
ninnisky
29-11-2008, 11:22
Tack för alla bra tips

Det lutar nog åt marängviss med glass och ckokladsås.
Förrätten får jag nog fundera en stund till på - kanske blir det sill (fast de små gillar inte det)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.