Trots en ansenlig mängd trädgårdslitteratur tycker jag fortfarande att det är knepigt med uppbyggnadsbeskärning av friväxande häckar. Mer specifikt funderar jag på att greppa sekatören framåt senvintern och beskära en nyplanterad bukettapelhäck (Malus sargentii / M. toringo var. sargentii).
Jag köpte hösten 2007 en mängd krukodlade flerstammiga bukettapelplantor som planterades i våras på ungefär 75 cm avstånd mellan plantorna. Torkan under sommaren bekämpades med omfattande vattning och framåt slutet av sommaren verkade plantorna ha etablerat sig eftersom de började växa något. Jag tror därför att de kan beskäras till våren om det nu är lämpligt.
Plantorna har svarat på producentens sekatör med att skjuta långskott som nu har fått växa till sig under ungefär tre säsonger (en säsong hos producenten, en säsong i kruka hos plantshopen och en etableringssäsong hos mig). Det jag är osäker på är om dessa långskott kommer att grena sig så att häcken blir tät och frodig utan vidare beskärning. Just nu tycker jag inte det ser ut så.
Ett foto finns på en del av häcken. Jag har ritat in ett rött streck som ett exempel på ungefär var jag funderar på att korta in långskotten: Bild
En tråd om saken finns också på ett annat forum med lite resonerande fram och tillbaka: Tråd
Behöver en friväxande häck som denna uppbyggnadsbeskärning överhuvudtaget?