Claes Sörmland
Trots en ansenlig mängd trädgårdslitteratur tycker jag fortfarande att det är knepigt med uppbyggnadsbeskärning av friväxande häckar. Mer specifikt funderar jag på att greppa sekatören framåt senvintern och beskära en nyplanterad bukettapelhäck (Malus sargentii / M. toringo var. sargentii).

Jag köpte hösten 2007 en mängd krukodlade flerstammiga bukettapelplantor som planterades i våras på ungefär 75 cm avstånd mellan plantorna. Torkan under sommaren bekämpades med omfattande vattning och framåt slutet av sommaren verkade plantorna ha etablerat sig eftersom de började växa något. Jag tror därför att de kan beskäras till våren om det nu är lämpligt.

Plantorna har svarat på producentens sekatör med att skjuta långskott som nu har fått växa till sig under ungefär tre säsonger (en säsong hos producenten, en säsong i kruka hos plantshopen och en etableringssäsong hos mig). Det jag är osäker på är om dessa långskott kommer att grena sig så att häcken blir tät och frodig utan vidare beskärning. Just nu tycker jag inte det ser ut så.

Ett foto finns på en del av häcken. Jag har ritat in ett rött streck som ett exempel på ungefär var jag funderar på att korta in långskotten: Bild

En tråd om saken finns också på ett annat forum med lite resonerande fram och tillbaka: Tråd

Behöver en friväxande häck som denna uppbyggnadsbeskärning överhuvudtaget?
Bassam
Tack för fråga:
JAG TYCKER ATT SÄGA , DET ÄR BRA FÖR ALLA VÄXTER OM MAN BESKÄRA DE EFTER ETABELERA SIG PÅ MARKEN, DU KAN RÖRA VÄXTER OM DU KÄNNER ATT DE FASTA BRA PÅ MARKEN, DÅ KAN MAN TÄNKER BESKÄRA,
Obs.: VÅRVINTER ÄR BÄTTRE TID FÖR ATT BESKÄRA HÄCKAR.

h: bASSAM
HelenJ
Min bibel är Klaus Vollbrechts Beskärningsboken. Han säger så här om prydnadsapel i allmänhet (som friväxande buske):
"De buskformiga arterna som bukettapel, Malus toringo var sargentii, och M. 'Van Esseltine' m fl behöver i regel inte beskäras."

Han skriver också:
"Den friväxande häckens plantor behandlas som prydnadsbuskar när det gäller ansning, gallring och föryngring. Detta ska utföras under vårvintern"

Samtidigt vill man ju att häcken ska bli tät nertill. Så allt jag skrivit här ovan har ju ändå inte hjälpt dig ett dugg... rolleyes.gif

Hoppas Cilla snart svarar i denna tråden - hon är vår expert! tummenupp.gif
Annetorp
Vill du att Malus ska förgrena sig och bli buskigare ner till beskär du månadsskiftet Feb-Mars. Men jag är lite si och så med om du ska gör det år 2009 utan kanske vänta till 2010, har den etablerat sig är det okej. Beskärning i jas-månaden är på felriktade/ korsande grenar. Det är alltid bäst att ta och göra beskärnng när träd/ buskar är i vila, MEN INTE TRÄD/ BUSKAR SOM BLÖDER de ska vara beskurna innan julafton.

Med vänliga hälsningar
Jonas
Claes Sörmland
Tack för svaren! Jag ser att vi resonerar på likartat sätt vad gäller beskärning i allmänhet. Men tyvärr har det inte lett till att jag kommit till något beslut i detta specifika fall.

Är det någon som har en synpunkt på om just dessa buskar gynnas av beskärning framåt senvintern? Se bildlänken i första inlägget.

För att komplicera frågeställningen kan jag säga att jag redan gjort ett experiment med en blivande friväxande syrénhäck. Jag planterade barrotade ogrenade häckplantor för några vårar sedan. Efter ett första år på platsen med kraftig tillväxt beslutade jag att vår-/senvinterbeskära halva häcken och lämna den andra obeskuren. Enligt all litteratur jag sett i ämnet borde den kraftiga beskärningen leda till att buskarna grenade sig bättre från basen. Och de gjorde de också. Problemet är bara att de plantor som jag inte beskar grenade sig ännu mer och ser idag, ett par växtsäsonger senare, något tätare och bättre ut jämfört med sina beskurna grannar. Slutsatsen måste bli att i det här fallet var sekatören onödig eller rent utav negativ för syrenbuskarnas form.
Annetorp
Syrener ska man helst inte beskära, om man vill riklig blommning. Då menar jag att man inte håller den form klippt. Gallring kan man göra på friväxande buskar för dom har stark tillväxt. Malus sargentii har svag tillväxt och på den gör man en underhållsbeskärning efter att man har byggt upp busken.
Eva 33c
CITAT (Claes Sörmland @ 10-12-2008, 19:32) *
Är det någon som har en synpunkt på om just dessa buskar gynnas av beskärning framåt senvintern? Se bildlänken i första inlägget.

Personligen tycker jag dina buskar ser hur bra ut som helst.
Vore de mina skulle jag inte klippa dem alls. Jag har en Malus sargenti sen många år, den är nu ca 1,6m hög och har aldrig blivit klippt på något sätt. Men den är tät och välförgrenad ändå.

Jag har lärt mig av Cilla ("odlas" trädexpert) att man helst ska lämna alla nyplanterade buskar ifred under åtminstone två tillväxtsäsonger. Även sådana som så småningom ska hållas formklippta.
Detta för att växten ska få tid till att bygga upp sitt rotsystem först. En oklippt buske kommer att grönska tidigare och också utveckla fler blad än en klippt. Detta gör att den har större lövmassa under en längre tid att samla näring med. Näring som sedan lagras i rötterna. Så har jag förstått det hela i alla fall och tycker resonemanget verkar logiskt. Kanske är det också förklaringen till varför dina oklippta syrener utvecklades bättre än de klippta!
Bassam
Tack för fråga
I alla fall tänker man beskära växter, när känner man att växter grena sig inte så bra eller ska man gör fint form o slipper några sjukdomar, så kan man börja beskära , när känner att växter etablera sig bra o haft bra rötter, genom rör växter lite hård om man känna att växten fasta bra på jorden då kan man böra beskära.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon