|
Amaryllis
28-11-2008, 22:28
Har du någon favorit ?
Sussie F-Flower
29-11-2008, 00:06
Hej!
Ja, min absoluta julblomma som jag definitivt inte vill vara utan är just Hyacint! Å det är den som jag har röstat på. Inte för att den är vacker utan för att den DOFTAR JUL!!!
Vill jag ha en VACKER julblomma så är det givetvis Amaryllis! Inget slår den när det gäller skönhet i juletid, tycker jag...
Azalean är en favorit som jag köper på hösten. Den brukar dö för mig innan jag ens hinner tänka jul eller ens hitta amaryllislökarna som är min julfavorit och som jag röstade på. Brukar varje år ha hyacinter också. Ingen jul utan amaryllis och hyacint....  ..... inte rikitgt sant kanske.  Träffar inte alltid rätt med blomningen över jul  men är lika glad för det
Jaa, amarylls är min absoluta favorit juletid, men även Cyklamen och Hibiskus...........Julstjärnor kommer inte över min tröskel, men det beror på att vi har det för kallt för dem, CITAT (Gillan @ 29-11-2008, 01:48)  Jaa, amarylls är min absoluta favorit juletid, men även Cyklamen och Azalea...........Julstjärnor kommer inte över min tröskel, men det beror på att vi har det för kallt för dem, edit:helt fel benämning på Azalean Jaa ni andra nattugglor, jag var så trött efter ett par sömnlösa nätter att jag nog inte visste riktigt vad jag höll på med, eller skrev rättare sagt  ....................vad jag ville ha sagt var att jag skulle ha skrivit Azalea från början och inte Hibiskus Sen håller jag med om att det inte går att vara utan de ljuvligt doftande hyacinterna.
Sussie F-Flower
29-11-2008, 01:57
CITAT (Gillan @ 29-11-2008, 01:50)  Jaa, amarylls är min absoluta favorit juletid, men även Cyklamen och Hibiskus...........Julstjärnor kommer inte över min tröskel, men det beror på att vi har det för kallt för dem,
edit:helt fel benämning på Azalean Vad menar du, Gillan? ...Helt fel benämning...?
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-11-2008, 01:57)  Vad menar du, Gillan? ...Helt fel benämning...?  Hibiscus är fel benämning på azalea kanske?......en liten gissning bara. redigerade: Stammade med orden mitt i natten och går och lägger mig för jag är uppenbart trött.
Chamomille
29-11-2008, 02:46
I morrn ska det inhandlas en och en annan julprakt i samband med julmarknaden. Hyacinter är ett måste. Doften är underbar  Sen tänkte jag köpa en Amaryllis. Det var ungefär 100 år sen jag hade en sån.
Aqvakul
29-11-2008, 09:16
En eller flera amaryllis till jul är ett måste! Jag älskar dessa praktfulla växter. Men hyacinter är ett nästan lika stort måste, men mer för doften då...
Jag fullständigt älskar julrosen. Jag beundrar den också styvt, där den står i den frusna rabatten och trotsar snö och kyla...
Loobaman
29-11-2008, 09:51
CITAT (MariaS @ 29-11-2008, 09:40)  Jag fullständigt älskar julrosen. Jag beundrar den också styvt, där den står i den frusna rabatten och trotsar snö och kyla...  Samma här Helleborus niger Julrosen.
*Stintan*
29-11-2008, 10:35
Ingen jul utan blå hyacinter
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-11-2008, 01:57)  Vad menar du, Gillan? ...Helt fel benämning...?   , Förstår om du blev förvirrad, för det var nog jag redan när jag skrev......................tror jag har rättat till det nu
Christer i Falköping
29-11-2008, 11:27
Tror nog att jag väljer Julrosen. Annars hade det blivit azalean. Christer.
Amaryllis är nr 1, hyacint nr 2 hemma hos mig.
(En och annan julgrupp är ju inte heller fel.)
Alexander-VG-zon3
29-11-2008, 12:05
jag kan inte bestämma mig för vilken om det bara gäller ''mig'' så blir det konstigt
för min Azalea blommar inte vid jul utan vipå hösten och förvintern
mina amaryllisar ( som jag hade efter att sniglarna åt upp dom förra sommaren ) men dom blommar hos mig under vår-sommar .
Julstjärna - köper jag ibland . men det är ingen favorit
lika så hyacint .
begonia klarar jag inte av ! så dom köper jag inte till jul lika så jul''enarna'' är hemska .
och jag är så ''egen'' att jag brukar klä in oliven och min plamer inför julen som julgran .
men favorit om jag skulle köpa nytt blir nog ammaryllis eller azalea .
Rosmarin
29-11-2008, 12:49
Jag älskar Julrosor, så jag röstade "Annan"
Hyacint och Amaryllis är måste, har just nu 3 Amaryllisar som har knubbig knoppar. Hyacinter kan jag inte vara utan, det doftar jul i hela huset när man har några stycken, föredrar de vita. En annan favorit är sk Iskonvaljer, lite svåra att få tag på, men värda att leta lite extra efter...
Jag röstade "annan" också, vilket innebär julrosen. Plantan dyker alltid upp först i sinnet på mig när jag tänker på julblommor! Formligen älskar dessa växter och får frossa när jag ser stora fina plantor och måste slå mig på fingrarna för att inte köpa med mig fler hem.
Eva i Höga
29-11-2008, 17:20
Amaryllis är min favorit eftersom de kan blomma långt fram på våren också. Har man tur när man sparar löken kan man ha glädje av dem i flera år. Och de är så pampiga. Dessutom är julrosen också en favorit, även den för att man kan ha den ute sedan och glädjas åt den i många år.
Felicia M
29-11-2008, 21:51
Vita hyacinter! Och andra hyacinter.
Och amaryllis förstås! Gärna en cyklamen i adventstid också.
Red Top
30-11-2008, 19:51
Röstade på azalea, men kunde nog lika gärna valt amaryllis. Finns nog inget som överträffar dess växtkraft vid den här årstiden.
För några år sedan skulle jag ha sagt ödesträd, clerodendrum thomsoniae. Jag hade ett jattestort och fint, som plötsligt tvärdog. Det blommade annars alltid i december och en bit in i februari-mars.
Hyacinter måste jag har för doftens skull,köpte även en vit amaryllis.Julrosor har jag i trädgården och de älskar jag.Cyklamen räknar jag inte som julblomma,de blommar hos mig hela året.Justjärnor köper jag inte längre gillar inte de.
Det blev julstjärna, för det köper jag alltid. Gärna ganska små. jag hade en uppstammad metershög i ett par år. Inte för att det blommade om så många gånger, men det överlevde och bladen frodades. Kanske ska man köpa en till nu när det är rea. Annars är jag väldigt förtjust i iskonvalejer och i tazetter. Hyacinter och amaryllis är fina medan de blommar men tråkiga i övrigt. Visserligen är hyacinterna som vackrast under knoppningen. Julrosor såklart, men den njutningen sparar jag till januari, februari. Måste sprida ut det lite
stennie
12-01-2009, 16:53
jag röstade på hyacinter, dom vill jag inte vara utan...var på Plantagen i förra veckan dom sålde ut hyacinter i knopp för en krona st. Tror ni att det doftar hemma hos mig nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|