Full version: Lång skördetid
del_21
Hej
I somras hade jag 5 st zucchiniplantor i mitt grönsaksland. De gav skörd från juni till sept kanske tom okt. Hur vi än åt och gav bort fanns det alltid mer kvar.
Jag undrar om det finns någon annan växt som man kan skörda under lång tid.
MVH Del
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold: Sådd i maj och man kan skörda från juli och sedan långt in på hösten den klarar en del minusgrader, jag kan fortfarande skörda hos mig + en del av mina mangoldsorter övervintrar så jag kan skörda en hel del april-maj innan de går upp i blom då river jag bort dem.
KURT
Även om de har lång utvecklingstid, så ger ju även chili och tomat nya hela tiden också.
del_21
Tack för svaren. Får prova till sommaren.
MVH Del
EKLO
Jag ska om en stund gå ut och skörda mitt sista isbergssallatshuvud från grönsakslandet. Det är ju helt besynnerligt - men där står det (zon2) och ser åtminstone på utsidan friskt och lockande ut. Hur det sen smakar vet jag ju inte än förstås. Vi har haft en frostknäpp på några dagar, och då säckade sallaten ihop en hel del (har kvar plocksallat också) men nu när det varit plusgrader i en månad igen, ja de har spottat upp sig efter kylan. Ser nästan ut som vanligt.
katah
wow Eklo , det låter inponerande!

Jag har varit stolta över mina mangold som jag har kunnat skörda in i november ( zon 2-3)
Däremot har jag överhuvudtaget aldrig lyckats att odla isbergssallad, de blir bara små och rullar inte ihop
till bollar.
VAD gör du för att lyckas med isbergssallad ?
Rosmarin
Grönkål och palsternacka skördar jag nu. De tål och blir dessutom godare av en ordentlig frostknäpp innan skörd. Sedan kan man skörda dem under en stor del av vintern.
Ja,hm, palsternackorna är ju svårskördade om marken är hårdfrusen då, men annars så går det bra blush.gif .
katah
vad bra att veta att man kan låta palsternackor vara i jorden så länge, jag tog upp mina rätt så sent på hösten, men de börjar blir lite mjuka redan nu i förrådet.
Så jag håller dom nere i jorden så länge det bara går !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon