kemigatan
29-11-2008, 15:14
Hej
Har vindruvor i växthus lite sådant.Har haft druvorna i 5år 2år har det gett skörd men inte i år
.jag har antagligen gjort något fel.
Men vi är inne i december och rankan har inte vissnat ännu deb har varit grön sen februari den får inget vatten sen början av oktober
Är det ett problem eller den kommer att vila ändå
Åsa, mälardalen zon 2
29-11-2008, 15:23
Vilken typ av vinranka? Vilken växtzon? Får den minusgrader under vintern? Hur mycket gödslar du den och med vad + hur länge på säsongen har den fått gödning? Hur har du beskurit den och när har du beskurit den? Står den i kruka eller i marken? Vilken typ av jord har den?
kemigatan
02-12-2008, 18:35
Hej Åsa
Jag vet inte ellr jag har glömt namnet men det är en grön druva .Jag bor i Sjöbo skåne.
Vindruvan är planerad i växthus intill yttervägg,visserligen har jag aldrig under 5 grader där.Men de tidigare åren har den alltid vissnat när ca 1 månad efter jag slutat vattna,men nu fortsätter den att tom växa., i fjol var det till och med varmare än i år här nere vi har ändå haft 5-6 nätter frost ner till 9 grader.
Det har varit ett konstigt år för den här vindruvan har inte varit ett enda kart har bara vuxit slutade att göda i julislutade vattna i månadskiftet augusti september .
Jag brukar ge den lite vatten kanke var 14 dag sedan den vissnat men i år har den inte fått något
Tack så länge Tommy
Tack för fråga .
Det är naturligt att vindruvor vissna under höst perioden, det kan man beskära de på vinter, de är torktåligt sedan ska de kommer mycket fint på våren.
H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
04-12-2008, 10:01
Det kan hända att du göder för mycket det brukar räcka med en liten giva på våren ifall den är planterad i marken vinrankor som gödslas för frikostigt växer ofta jättemycket och sätter lite bär + ofta avmognar de senare (det kan också vara sortberoende). Vattningen har inget med om de vissnar eller ej det får ju inte bli för torrt heller, själv skottar jag tom in snö i växthuset för att den inte ska frystorka.
+Är det lite för varmt avmognar växten också sent och grönskar för tidigt vinrankor mår bara bra av minusgrader under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.