blomkronan
Hej på er
Jag undrar om jag har hittat frön på min Fuchia. När blommorna blommat ut blev det små knubbiga saker kvar... och nu undrar jag om det finns frön där?
om det är frön i dom... hur gör jag? för att så dom i sådanafall? Ska dom ha kylperjod?

Och... när är det bäst tid för att ta sticklingar... vår, sommar eller höst?

//Mari
Åsa, mälardalen zon 2
Sticklingar rotar sig bäst på våren. Samma sak gäller ofta fröer ljusvågorna som finns nu i det naturliga ljuset gynnar INTE groning.

Det är inte alltid det finns fröer i fuchsiabär men finns det fröer så skule jag testa så dem framåt feb-mars. Bären ska vara väl mogna då man skördar fröerna (bären blir ofta röda och känns som väl mogna körsbär då de är klara, bären är ätliga) Fuchsia är inte fröäkta så fröplantorna brukar inte bli lika moderplantan (ifall det är någon vildart och inte en hybrid så brukar dock fröavkomman bli ganska lika moderplantan). Fröerna ska sås ganska ytligt de är ljusgroende och det kan ta ganska lång tid innan de gror 3-4 månader är inte ovanligt men de ska inte behöva någon kallperiod eller liknande.
octachoron
Jag har haft väldigt dålig framgång med att så fuchsiafrön. Oftast har fröna inte grott vilket tydligen är ganska vanligt eller så har den lilla plantan dött innan den blivit stor. Däremot brukar sticklingar ta sig men jag fuskar med extraljus under hösten.

Från http://www.backyardgardener.com/tm.html
Fuchsia GP 21-90 L ˆ 70-75 Peaty S See No. 5. Soak in rain water for 3-4 days. Keep compost moist.
blomkronan
Tack Åsa för ditt svar.
Från en Fuchia plockade jag körsbärsliknande bär. Från en annan hade dom torkat och var små...
Tack nu vet jag att dom är ljusgroende tummenupp.gif provsådde några för en månad sedan, men jag satte dom mörkt! ska ställa fram dom i ljus... dom andra väntar jag med att så i februari då.

Nu vet jag oxå att jag kan ta lite skott av den i vår thanks.gif //Mari
Christer i Falköping
Problemet är att det oftast inte finns grobara fröer i bäret. Man kan få leta länge innan man hittar några. Det skall vara runt och se fyllt ut. De som är helt platta innehåller ingenting och är därför värdelösa. Det kan ta många år innan en frösådd får för sig att blomma. En av mina tog två år på sig och när den väl blommade liknade den "Göteborgskan".
Christer.
blomkronan
mad.gif då kan jag kasta dom jag har satt... dom var små och uttorkade... samt att jag satte dom, lika djupt som dom är stora...

Jag får hoppas på att mitt "körsbär" kan gro till i vår... den har jag skrapat ur fröna ur och låttit torka. Var det rätt??
Alexander-VG-zon3
du ska så dom färska ! tycker det är lättare och bättre att ta sticklingar . dom rotar sig 100% och ger snabbt stora och blombara plantor .
blomkronan
Jaha... jag som hade plockat mitt "körsbär" av en kompis planta och hoppats på att få lika dan... det sprack på på två sätt, först blir inte det man frösår som plantan man tar i från + man ska så direkt...

Det blir att åka till kompisen i vår och plocka sticklingar...

Kommer nog ta en runda bland grannarna oxå... naughty.gif
Christer i Falköping
Färska är bäst, men man köper ju torkade fröer så testa du till våren. Men får jag föreslå att du har dem svalt, som i kylen till exempel? Då¨håller de bättre.
Christer.
blomkronan
CITAT
Färska är bäst, men man köper ju torkade fröer så testa du till våren. Men får jag föreslå att du har dem svalt, som i kylen till exempel? Då¨håller de bättre.
Christer.

Jag kommer inte slänga fröna för det... men tack för tipset att lägga dom i kylen... det ska jag göra, det är ju kul att försöka i allafall även om det inte blir något...

På tal om kylen... vilken grad ska man ha?? jag har 6-11 grader i Kylen och 5 grader i vinkylen vilken grad är bäst?? ska det kanske vara ännu kallare??
Christer i Falköping
Det räcker gott med den vanliga kylen. Det handlar ju inte om långtidsförvaring.
Jag håller tummarna för dig!
Christer.
Bassam
Tack för fråga :
Jag gillar att säga 6 till 12 gradar i kylan det är bra, det är bäst med 8 gradar.
H: Bassam
blomkronan
Tack för era svar... wub.gif
Det ska bli kul och se om det går att få dom att gro.
Det var en så fin Fuchsia jag tog mitt "körsbär" ifrån.
OM dom tar sig... hoppas jag att dom blir lika fina
När/Om... dom tar sig så återkommer jag till tråden yes.gif
blomkronan
Vill bara meddela att nu har ett frö grott biggrin.gif yahoo.gif
titti49zon6
Grattis,kul når frösådderna lyckas biggrin.gif
Christer i Falköping
Så roligt! Hoppas nu det går snabbare till blom än det gjorde för mig.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon