Full version: Tillåtet i Sverige?
CillaM
Nu är det det här med annonser igen. Läste en annons där på tafflig maskinöversatt svenska annonsören skrivit att hunden har fått sina klor borttagna. Är detta verkligen tillåtet i Sverige? Och om det inte är det kan man väl med ganska god grund förutsätta att hunden inte är i Sverige och att risken att det är en sk. smuggelhund är ganska så stor?
zaaritha
Detta verkar ju totalt idiotiskt!
Naturligtvis kan man ej ta bort klor på varken hundar eller katter!
Det är ju emot alla naturlagar!
Men; har läst tidigare att tokfransar klipper av morrhåren på katter!
Totalt sjukt!
CillaM
I USA är det vanligt att man tar bort klorna på innekatter, även jag tycker det är mot alla regler och naturlagar. Men får man göra så på djuren här i Sverige?
zaaritha
Hoppas verkligen att det är förbjudet!
Jag vet ju att i USA tar de bort klor o morrhår--men; det bevisar ju bara att
de är totalt väck--vad gäller djur!
Myosotis
Risken är nog att det är en smuggelhund. Vet inte om det är tillåtet i Sverige, men jag skulle inte tro det. Förstår inte vitsen med det heller.
blomkronan
Jag för står heller inte vitsen...
Att dom i usa tar bort klorna på katter är ju för dom inte vill få sina möbler sönder klösta... men varför vill man ta bort klorna på en hund...

Man ska förstås inte ta bort klorna på något djur...

Men min näner att dom tar bort morrhåren??? varför det???
Myosotis
undrar jag oxå, det är verkligen djurplågeri!!
pejori
Tror inte att det är förbjudet, men i våra ögon oetiskt.
Vet att det förekommer att katter får sin muskel avskuren, så den inte kan fälla ut klorna.
Är det en förövrigt bra och trevlig innekatt, som klöser sönder allt i dess väg, är det kanske enda alternativet för att den skall få leva.

Vet inte om det är så lätt, ännu att hitta en vet. som gör det på hundar, men som med kastrering, det kryper numera ned i ålder på katterna (nu kastreras dom redan som små ungar) och jag tror att klokupering kommer att bli vanligare i framtiden.
MariaS
Det är INTE tillåtet att operera bort klor på NÅGRA djur i sverige! Lika lite som det är tillåtet att kupera svansar och öron!
Varför ska man ta bort morrhåren då? Visst finns det raser som naturligt saknar/tappar sina morrhår (Devon Rex, Sphynx...) och dessa katter klarar sig precis lika bra för det, men det finns väl i alla fall inget störande med morrhåren?! som att de förstör möbler, golv eller liknande...
CillaM
Tack Maria! Det var den informationen jag ville ha. Det verkar som om det är s.k. Puppy Mills/Puppy Farms som försöker sälja småhundar genom gratisannonser på nätet, och alla verkar vara engelskspråkiga och en verkar vara tydligt amerikansk. Priserna är alltid mycket lägre än de svenska uppfödarnas priser vilket fick mig att gå igenom alla de 'skumma' annonserna.
*Stintan*
Växer inte morrhår ut på katter igen? Det gör dom ju på hundar. Har faktiskt inte tänkt på hur det är på katter.

Att operera bort klorna på hundar och katter verkar ju helt sjukt.
Whiskuchi
Declawing är olagligt i Sverige ja, men det finns oseriösa veterinärer som utför det.
MariaS
CITAT (*Stintan* @ 02-12-2008, 10:22) *
Växer inte morrhår ut på katter igen? Det gör dom ju på hundar. Har faktiskt inte tänkt på hur det är på katter.

Att operera bort klorna på hundar och katter verkar ju helt sjukt.

Jodå, morrhåren växer ut igen. En del av morrhårens funktion, är att katten ska kunna känna sig för i mörkret. Men en katt utan morrhår klarar sig väldigt galant ändå.

Rasen Devon REx, har ju försetts med mycket spröda morrhår. Dessa går av vid basen, då katterna tvättar varandra. Ändå är inte Devons sämre än andra kattraser, när det gäller jakt och bus i mörker.

Det jag däremot absolut inte förstår, är varför man ska klippa bort dem?! Jag menar, det är ju ändå ingenting som påverkar en människas väl och ve över huvud taget. Att vissa amerikaner opererar bort klorna istället för att klippa dem regelbundet... ja det är väl arbetsbesparande och sparar ju pengar på klösbrädor och möbler. Att man tar bort klorna på en hund som repar parketten, kan ju också vara en förklaring, men morrhåren?! blink.gif
Rosmarin
CITAT (MariaS @ 30-11-2008, 10:32) *
Det är INTE tillåtet att operera bort klor på NÅGRA djur i sverige! Lika lite som det är tillåtet att kupera svansar och öron!
Varför ska man ta bort morrhåren då? Visst finns det raser som naturligt saknar/tappar sina morrhår (Devon Rex, Sphynx...) och dessa katter klarar sig precis lika bra för det, men det finns väl i alla fall inget störande med morrhåren?! som att de förstör möbler, golv eller liknande...

DET var skönt att höra Maria!!! Man blir ju alldeles gråtfärdig när man läser och hör om allt hemskt som våra stackars djur blir utsatta för!
Ramoth
Med tanke på att många amerikanska hästägare regelmässigt rakar sina hästar i öronen och tar bort hästens "morrhår" _ något som bara *måste göras_ så kan jag förställa mej att det där med att ta bort morrhåren på katt kan vara något av en modegrej. De tycker att katten blir vackrare utan morrhår. Kan hända ... en hypotes från min sida.

Däremot händer det att honkatter biter av morrhåren på sina ungar.
Enligt kattliteraturen skall detta bero på att ungen/ungarna är så busiga och vilda och att de små ligisterna skulle lugna ner sig om morrhåren bets av.
Det här hänt här hos oss ett par gånger. Inte för att jag kunde avgöra om ungarna blev märkbart lugnare ... men någon skada gjorde det inte heller.
Myosotis
CITAT (Ramoth @ 04-12-2008, 11:09) *
Med tanke på att många amerikanska hästägare regelmässigt rakar sina hästar i öronen och tar bort hästens "morrhår" _ något som bara *måste göras_ så kan jag förställa mej att det där med att ta bort morrhåren på katt kan vara något av en modegrej. De tycker att katten blir vackrare utan morrhår. Kan hända ... en hypotes från min sida.

ranting.gif Såna där borde inte få ha häst/katt!!! Vadå "måste göras"?! Vilka idioter!! Jag tycker det är så fult med rakklippt man och svans, men det påverkar åtminstone inte hästen.
zaaritha
Katter ska ha sina morrhår o sina klor!
Hundar ska ha klor!
Onaturligt, annars!
Motti
Att ta bort klor och morrhår är ju sadistiskt enligt min åsikt,kan man inte ha djur som de är skapta ska man inte ha några.Morrhåren är kattens typ radar dom mäter tex avstånd bred osv när de hoppar upp eller när de flyr vid jakt osv, att ta bort dom skapar en klumpigare katt som lättare river ner saker,min sjuåriga katt har jättelånga morrhår och river aldrig ner något.Hemskt vad människan kan ta sig till för att tillfredställa sina egna behov och ider.I Sverige är det som sakt förbjudet att operera bort klor på djur om det inte beror på tex skador eller sjukdom.

Motti
*Stintan*
Varför är det ok att klippa ort morrhåren på hundar då när det inte är det på något annat djur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon