lollinona
29-11-2008, 21:30
Köpte hyacinter på coop idag. Dom är planterade i små små plastkrukor och har ca 1 decimeter höga gröna själkar. Hur skall jag plantera dessa? Vill helst ha dom i krukor.
zaaritha
29-11-2008, 22:22
Du kan inte tänka dej att sätta dem ihop i en skål?
Lite jord, placera dem o täck m mossa!
Sätt i lite julprydnader--om du tycker om så´nt!
lollinona
29-11-2008, 22:33
Jo det låter ju också fint, men nu var det tänkta till att sätta i krukor i fönstret. Går inte det?
CITAT (lollinona @ 29-11-2008, 22:33)

Jo det låter ju också fint, men nu var det tänkta till att sätta i krukor i fönstret. Går inte det?
Nja, de passar faktiskt inte i krukor tycker jag. Eftersom de blommar ganska snabbt över och på våren måste man plantera dom i trädgården ifall man vill spara dom. Men det går i alla fall. Annars räcker det med fina ytterkrukor.
Lollinona
Du kan väl läsa och titta på bilderna från tråden "mitt lilla gulle" här på krukväxt-avdelningen... Kanske det kan lite vägleda dig.
Hälsn Tepa
lollinona
20-12-2008, 10:43
Jag tror mina hyacinter är överblommade nu, vissa av blommorna börjar nämligen bli bruna. Finns det något sett man kan göra för att få dom blomma igen?
Eller är det till att kasta ut dom nu redan?
Åsa, mälardalen zon 2
20-12-2008, 11:31
Det tar 1-2år för löken att samla in tillräckligt med näring för att de ska blomma igen. Pyssla om dem som en vanlig krukväxt = vattna och ge gödning när vårvintersolen börjar lysa och sedan till våren planterar du ut växten. Klipp ej bort blasten blasten samlar in energi till löken från ljuset.
Hyacinter från julgrupper som man planterar ut brukar dock inte få såna där jätteblommor igen utan man brukar få tunnare stänglar med färre klockor.
lollinona
20-12-2008, 18:24
Så man kan inte göra något om blommorna blir bruna? Det är bara att kasta alltihop?
Åsa, mälardalen zon 2
20-12-2008, 18:46
Nej inte måste du slänga dem ifall du har trädgård där du kan plantera ut dem ivår. Kan du inte plantera ut dem får du nog se dem som slit och slängväxter, hyacinten kommer inte att skicka upp nya blommor nu under 2009. Lökväxter är såna de samlar ihop näring under en långt tid och skickar sedan upp en blomma och när blomman vissnat måste växten ha en hel del tid på sig att samla in näring igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.