Full version: Penséer
rosita
Är det dags att så penséer nu? Någon som börjat?
Anki V
I fjol sådde jag på nyårsdagen och hade blommade penseér till påsk och då var det 17 grader kallt ute och en meter snö.

Jag kommer att så den 15 januari i år.

/Anki
rosita
Hade du sådden inne? Hur varmt hade du dem sedan de grott? Hur mycket ljus?
Anki V
Jag har sådden hemma i köket där jag har en bänk som jag monterat lysrör över. Jag vill gärna ha penséerna i blom i början av maj för utplantering i krukor.

I början av maj är det faktiskt fortfarande ca 5 veckor innan jag kan börja sätta ur frostkänsliga sommarblommor.

Jag såg sedan jag svarat att du bor i zon 1 och hur man odlar penséer i sånt klimat har jag inte en aning om. Hos dig kanske det går att så ute.

/Anki
Rihane
Aha, trodde först att tåten handlade om "julsådderna" inomhus med tilläggsbelysning efter konstens alla regler som jag inte behärskar riktigt.

Bor i Stockholm. Zon2 står det på zonkartorna men jag lägger på en zon för min blåsiga balkongs skull.

Sådde ute förra året i november. Hade just den krukan under en pressening tillsammans med narcisser.
Plockade fram den när bladen på narcisserna kommit upp en bit. Planterade och flyttade några av penséerna och några fick vara kvar i krukan som jag hade en funkia i.

Hade den första blommande pensén den 9'e juni.

Jag har sått penséer ute i år också.

Dvs om det är utomhussådderna du är ute efter....

Maggan H
CITAT (Anki V @ 30-11-2008, 09:30) *
Jag har sådden hemma i köket där jag har en bänk som jag monterat lysrör över. Jag vill gärna ha penséerna i blom i början av maj för utplantering i krukor.

I början av maj är det faktiskt fortfarande ca 5 veckor innan jag kan börja sätta ur frostkänsliga sommarblommor.

Jag såg sedan jag svarat att du bor i zon 1 och hur man odlar penséer i sånt klimat har jag inte en aning om. Hos dig kanske det går att så ute.

/Anki

Om du sådde Nyårsdagen, vilket några (Jag+) ämnar göra, och hade blommande plantor till påsk, blir det nog bra för min del här i Skåne, påsken var ju jättetidig i år, runt 20 mars. Nästa år blir det 9 april. crazy.gif
rosita
Jag vill ha mina penséer att blomma i början av april, senast, och jag tänkte så dem inomhus och sätta ut dem i växthuset efter att de grott. Jag håller minst 10 grader i växthuset (läs övervintringsrummet i växthuset). Men jag är lite osäker om det blir för tidigt att så nu, eller om jag ska vänta 2-3 veckor... unsure.gif
flinga100
Jag blev så inspirerad av den här tråden och en gammal tråd om penséer att jag beställde frizzle sissle, ice blue och purple rain från rara växter. Jag ska så dem så fort jag får dem, hoppas det går fort. bravo.gif De ska få bo inomhus till de kommit upp och sedan åker de ner i övervintringsrummet (runt 10 grader och extraljus).
Rihane
CITAT (flinga100 @ 30-11-2008, 13:59) *
Jag blev så inspirerad av den här tråden och en gammal tråd om penséer att jag beställde frizzle sissle, ice blue och purple rain från rara växter. Jag ska så dem så fort jag får dem, hoppas det går fort. bravo.gif De ska få bo inomhus till de kommit upp och sedan åker de ner i övervintringsrummet (runt 10 grader och extraljus).

Jo tack, känner igen det där med inspiration. whist.gif Hittade den braiga pensétråden i våras, som du också hittat och jag tror att det är Lady Hamilton som har en bra instruktion i sitt album(?) tummenupp.gif
Har några påsar till med penséer som slank med i en beställning. Eftersom jag drabbades av någon slags kortslutning i hjärnan och köpte en mer "proffsig" växtlampa häromveckan, så misstänker jag att jag kommer ha några krukor på gång snart.
Det blir ju lite ljusare inne också med växtlampan tänd.

Måste bara bearbeta maken om den nya bra platsen för sådder jag hittat. Kräver krok i taket och jag är kort i rocken. Han tittar ibland lite trött på mina växter så jag försöker vara lite försiktig.

Fast än så länge intalar jag mig fortfarande att jag inte ska så några penséer inne.....
Det är mycket smartare att göra som jag gjort och köpa en färdig pensé till våren när penséabstinensen slår till.
Men vem är smart? crazy.gif
ingrid fuxwall
De jag sådde i våras - måste leta reda på papper och se när jag sådde dem - blommar fortfarande. Tror Ni de blommar även nästa år?

ingrid
Lady Hamilton
CITAT (Rihane @ 30-11-2008, 14:53) *
...... jag tror att det är Lady Hamilton som har en bra instruktion i sitt album(?) tummenupp.gif ........

thanks.gif och för den som är intresserad Mitt Pensée album
Gillan
CITAT
Lady Hamilton som har en bra instruktion i sitt album(?)
tummenupp.gif

Jag kan bara säga att hennes "såråd" är superduper tummenupp.gif och jag tänker så mina på julafton i år, men det har jag ju redan sagt i en annan tråd giggle.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 18:53) *

Ähum, har ni noterat datumet i Ladyns Album?? fear.gif Exakt 1 år och 1 månad sen! Vi ligger redan back med en hel månad ju! fear.gif
Rihane
CITAT (Maggan H @ 30-11-2008, 19:59) *
Ähum, har ni noterat datumet i Ladyns Album?? fear.gif Exakt 1 år och 1 månad sen! Vi ligger redan back med en hel månad ju! fear.gif

Ja och allt detta på en dag! duh.gif
Från frö till utplantering på en dag det är inte dåligt w00t.gif
Gillan

Va!!! En hel månad!!? Det hade jag missat!......................Och jag som trodde att jag var "i fas"....................nåja, jag tänker inte så förrän julafton i alla fall................bara så ni vet rtfm.gif
Lady Hamilton

duh.gif Fy på dig Maggan! Inte skrämma dem så där.....vad spelar det för roll NÄR?? vilket datum? jag lagt in albumet shy.gif det är väl VAD det står i texten som är viktigt...... shy.gif

CITAT (Gillan @ 30-11-2008, 20:16) *
..........nåja, jag tänker inte så förrän julafton i alla fall................bara så ni vet rtfm.gif

och jag sår som vanligt 1:a Januari giggle.gif
flinga100

Ja, här har jag varit och tittat runt också! smile.gif Vilka färger!

malin72
och jag sådde alla mina den 3 jan och dom första blommade inne den 28 feb giggle.gif
Diana
CITAT (Anki V @ 29-11-2008, 22:04) *
I fjol sådde jag på nyårsdagen och hade blommade penseér till påsk och då var det 17 grader kallt ute och en meter snö.

Jag kommer att så den 15 januari i år.

/Anki

!! Wow! det måste jag testa! w00t.gif Drev du upp dom innomhus eller i växthus?
Diana

Tack för det! Har just tittat på bilderna och instruktionerna. Himla bra beskrivet! thanks.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 20:51) *
duh.gif Fy på dig Maggan! Inte skrämma dem så där.....vad spelar det för roll NÄR?? vilket datum? jag lagt in albumet shy.gif det är väl VAD det står i texten som är viktigt...... shy.gif
och jag sår som vanligt 1:a Januari giggle.gif

Ja, men man får ju lite darr på handen när man TROR att man är sent ute.... naughty.gif Hihi!

Men jag kommer också att så 1 januari, 1 m snö eller 20 minus spelar ingen roll! I värsta fall får såjorden ligga och tina under julgranen.....Jag menar, alla julklapparna är ju borta och man måste utnyttja utrymmet! santa.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon